شنبه ۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 38761
سلامت نیوز: حذف یا کاهش بیش از حد مصرف نمک، باعث افزایش برخی هورمون ها و چربی ها همچون لیپیدها می شود که مخل سلامتی به شمار می روند. یعنی هم باید و هم نباید نمک بخوریم! روشن است.

اگرچه حذف نمک باعث کاهش فشارخون در افراد مبتلا به فشار خون بالا یا طبیعی می شود، اما به طور کلی حذف نمک از برنامه غذایی لزوما تاثیر مثبتی بر سلامت انسان ها نخواهد داشت زیرا عدم مصرف نمک موجب می شود برخی هورمون ها و ترکیبات در بدن افزایش یابند و همین امر تاثیر نامطلوبی بر سلامت قلب خواهد داشت.

اگر چنین است پس چرا بسیاری از دولت ها با برنامه های آموزشی و تشویقی فراوان می کوشند تا از طریق حذف نمک یا سدیم زندگی طولانی تری را برای شهروندان خود به ارمغان آورند؟ علت این رفتار دولت ها را به ویژه در کشورهای توسعه یافته باید در مضرات مهلک قاتل خاموشی به نام فشار خون بالا دانست که گریبان افراد بسیاری را در سراسر جهان گرفته است.

فشار خون بالا یکی از عوامل سکته، حمله های قلبی و سایر بیماری های قلبی و عروقی است و مجموعه این بیماری ها بزرگ ترین قاتل انسان ها در سراسر جهان با بیش از 17 میلیون مرگ در سال به شمار می روند. همچنین حذف یا کاهش بیش از حد مصرف نمک، باعث افزایش برخی هورمون ها و چربی ها همچون لیپیدها می شود که مخل سلامتی به شمار می روند. یعنی هم باید و هم نباید نمک بخوریم! روشن است.

دوباره باید سراغ اصل طلایی اعتدال برویم. به عبارت دیگر نباید نمک را از برنامه غذایی خود به طور کامل حذف کنیم بلکه باید بیاموزیم که آن را به میزان لازم مورد استفاده قرار دهیم. در حال حاضر سرانه مصرف نمک در ایران بالاست و اندکی کاهش در مصرف، به راحتی می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و مرگ زودرس را در بسیاری از موارد کاهش دهد.
منبع: تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha