شنبه ۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 38765
سلامت نیوز: یك متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان این كه استفاده از همه ویتامین‌ها در دوره بارداری مجاز نیست، گفت: برای رفع حالت تهوع بویژه در سه ماهه اول بارداری مصرف ویتامین B6 می‌تواند مفید باشد و همچنین مصرف اسیدفولیك مشكلی ایجاد نمی‌كند.

دكتر حسن مظفری در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در دوره بارداری به دلیل افزایش بخشی از بافتهای بدن مادر، افزایش حجم خون و رشد جنین كه نیازهایش از طریق مادر تامین می‌شود، نیازهای تغذیه‌ای مادر افزایش پیدا می‌كند.

وی ادامه داد: مادر باردار در دوره بارداری نیازمند رژیمی متفاوت از دوره غیربارداری است و باید غذایی با كیفیت بهتر و با مقدار بیشتری مصرف كند.

دكتر مظفری خاطرنشان كرد: مادر باردار باید به رفتارهای تغذیه‌ای خود قبل از هرگونه اقدام یا رفتاری تحقیق كند به عنوان مثال اگر در حالت عادی به هر میزان قند، چای یا قهوه كافئین دار مصرف می‌كرده است باید در دوره بارداری محدودیت‌هایی را رعایت كند.

وی در خصوص اهمیت میزان وزن گیری مادر در دوره بارداری نیز گفـت: مادر باردار باید بطور مرتب خودش را وزن كند و باید با‌ آهنگ خاصی افزایش وزن را در طول دوره بدست آورد.

وی افزود: افرادی كه دارای وزن طبیعی در شروع بارداری هستند می‌توانند در طول دوره بارداری 12 كیلوگرم افزایش وزن داشته باشند و افراد كم وزن باید در طول دوره بارداری تا 16 كیلوگرم اضافه وزن داشته باشند ولی افراد چاق با توجه به شاخصهای تعریف شده باید مراقب باشند افزایش وزن بی‌رویه نداشته بانشد به طوری كه بیش از 6 یا 7 كیلوگرم مجاز به افزایش وزن نیستند.

دكتر مظفری اظهار كرد: در شروع بارداری شاهد یك سری تغییرات در ذائقه مادر باردار هستیم كه به عنوان ویار مطرح می شود كه مادران باردار باید توجه داشته باشند هرگونه ماده غیرغذایی استفاده نكنند چرا كه ممكن است آثار سوئی به دنبال داشته و برای جنین ضرر داشته باشد.

وی خاطرنشان كرد: بتدریج كه بارداری ادامه پیدا می‌كند به دلیل افزایش وزن جنین و فشاری كه جنین وارد می‌كند ممكن است علائمی در سیستم گوارش مادر و بخشهایی از ارگانهای بدن نمایان شود و اگر مادر با این علائم آشنا باشد می‌تواند با انجام بعضی اقدامات تغذیه‌ای این علائم را كمتر كند.

وی در خصوص ناراحتی صبحگاهی در مادران باردار نیز گفت: ناراحتی صبحگاهی در اویل صبح با حالت تهوع همراه است كه مادر باردار در این مواقع می‌تواند مواد غذایی را با حجم كم و دفعات زیاد مصرف كند و همچنین مایعات را بصورت جرعه جرعه بنوشد.

این متخصص تغذیه یادآور شد: استفاده از نان خشك و بیسكوئیت و نظیر اینها كه حجم زیادی ایجاد نمی‌كند، استراحت كافی و استفاده از لباسهایی كه آزامش بیشتری در فرد ایجاد می‌كند برای رفع این مشكل مفید هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha