سلامت نیوز: یک متخصص قلب و عروق، گفت: گاهی نارسایی قلب آن قدر دیر تشخیص داده می‌شود که کار خاصی نمی‌توان انجام داد و این موضوع بسیار خطرناک است.

محمد اسدپور پیران فر در گفت‌وگو با فارس نارسایی قلب را یکی از معضلات بسیار جدی دنیا دانست و گفت: سالانه میلیون‌ها نفر در تمام دنیا به علت نارسایی قلب و عوارض ناشی از آن دچار زندگی سختی هستند؛ متأسفانه بیماری نارسائی قلبی هزینه بسیار سنگینی بر دولت‌ها تحمیل می‌کند.

وی در مورد علل بروز نارسائی قلب نیز اظهار داشت: عوامل متعددی موجب نارسائی قلب می‌شوند که تغییر در ساختار قلب ایجاد می‌کنند، این تغییرات بعد از مدتی علائمی را در انسان ایجاد می‌کند؛ بین آسیب‌هایی که به ساختار قلب وارد می‌شود و زمانی که علائم نارسایی قلب پیدا می‌شود فاصله زمانی‌ وجود دارد که امکان دارد حتی تا چند سال به طول بینجامد اما مهم آن است بدانیم از چه زمانی آغاز شده و روند آن با چه سرعتی بوده و علت آن چیست.

این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه باید دید منشأ بیماری از خود قلب است یا به علت بیماری‌های چون بیماری‌های ریوی و قلبی یا سیستمیک به قلب تحمیل شده است که شناخت آنها مسئله بسیار مهمی است چرا که در درمان مطمئن نقش اساسی دارند.

وی تصریح کرد: در مجموع در نارسایی قلب تعاریف بسیاری برای تشخیص و درمان وجود دارد اما هیچ روش استانداردی برای آن وجود ندارد؛ پزشکان به صور مختلف متوسل به اکو کاردیوگرافی و روش‌های دیگر برای تشخیص نارسایی قلب می‌شوند و به جمع‌بندی می‌رسند اما به مرور زمان تحولات بسیاری در این زمینه رخ داده و دیدگاه‌ها در این زمینه بسیار متفاوت شده است.

اسدپور، درمان بیماری‌های قلب را بسته به علت نارسایی قلب دانست و تأکید کرد: برخی علت‌ها نیز اگر به موقع شناخته شوند قطعاً‌ قابل درمان هستند اما گاهی اوقات آن قدر دیر تشخیص داده می‌شود که کار خاصی را نمی‌توان انجام داد و بسیار خطرناک است البته در روند درمان، نوع درمان و نوع عامل نارسائی قلبی بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: در این بیماری پیروی از رژیم غذایی مناسب اعم از رعایت تعادل در مصرف غذاهای کم نمک و کم چربی بسیار مهم است همچنین در خصوص بیماران دیابتی با کنترل دقیق دیابت، ورزش منظم، جلوگیری از چاقی و فشار خون بالا و کنترل ریسک فاکتورها تحت نظر پزشک بسیار مؤثر است البته بیماران نباید به درمان خودسرانه بپردازد و حتماً‌ باید‌ تحت نظر پزشک باشند همچنین از پرخوری، چاقی و عدم تحرک پرهیز کنند چرا که روزی می‌رسد که این عوامل انسان را از پای در می‌آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha