سلامت نیوز: یك متخصص قلب و عروق، بر مصرف مداوم انواع سبزی‌ها و میوه‌ها به منظور حفظ سلامت قلب تاكید كرد و گفت: ویتامین «ث» برای مبارزه با تصلب شرائین (گرفتگی عروق) بسیار مفید است. اكثر میوه‌های سبز رنگ حاوی مقادیر بالای ویتامین «ث» هستند.

دكتر محمد جواد زیبایی‌نژاد در گفت وگو با ایسنا، درباره جایگاه تغذیه در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی وعروقی گفت: تغذیه می‌تواند به طرق مختلفی در كاهش بار بیماری‌های قلبی موثر واقع شود.

وی ادامه داد: متاسفانه الگوی تغذیه در كشور به خوبی تبیین نشده است. آموزش نحوه صحیح مصرف مواد غذایی باید از دوران كودكی صورت پذیرد. به عنوان مثال اكثر افراد طریقه صحیح مصرف گوشت، روغن، شیرینی‌ها و مانند آن را نمی دانند.

این متخصص قلب و عروق، ضمن بیان این مطلب كه برخورداری از الگوی تغذیه‌ای مناسب جلوی بروز بسیاری از بیماری‌ها را می‌گیرد، گفت: به عنوان مثال اگر چربی گوشت قرمز را حذف كنید، نه تنها برای سلامتی مضر نیست، بلكه می‌تواند مفید نیز واقع شود.

وی ضمن بیان این مطلب كه مصرف دو تا سه مرتبه گوشت قرمز در هفته به منظور تامین انرژی و توان لازم برای انجام فعالیت‌های سلولی و پروتئینی بدن ضروری است، اظهار كرد: فریز كردن گوشت باعث می‌شود چربی‌های مفید به چربی‌های مضر تبدیل ‌شوند. تشكیل چربی‌های مضر در گوشت موجب افزایش چربی خون می‌شود. به همین خاطر توصیه می‌شود گوشت به صورت تازه مصرف شود. همبرگر، سوسیس، كالباس و سایر مشتقات گوشتی نیز همین‌گونه‌اند و مصرفشان موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

رییس مركز تحقیقات قلب دانشگاه علوم پزشكی شیراز، همچنین درباره تاثیر مصرف ماهی بر سلامت قلب عنوان كرد: ماهی‌ سرشار از امگا 3 است. اما متاسفانه در كشور برای مصرف ماهی‌ها نیز الگوی مشخصی وجود ندارد. در حالی كه مطابق استانداردها، بایستی هفته‌ای دو مرتبه ماهی تازه و فریز نشده مورد استفاده قرار بگیرد.

وی اضافه كرد: اما كپسول‌های حاوی امگا 3 نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای ماهی باشند. استفاده از این كپسول‌ها زمانی توصیه می‌شود كه فرد به ماهی دسترسی ندارد و یا نمی‌تواند گوشت ماهی استفاده كند.

این متخصص قلب و عروق ، همچنین با اشاره به این كه مصرف غیرصحیح روغن‌ها می‌تواند به سلامت فرد آسیب بزند، گفت: به عنوان مثال مصرف روغن آفتابگردان یا روغن ذرت به تنهایی مشكل‌ساز نیستند اما اگر چند مرتبه برای سرخ‌ كردن مورد استفاده قرار بگیرند، آسیب رسان می‌شوند. روغن زیتون نیز برای سرخ كردن مواد غذایی مناسب نیست.

وی در ادامه به چربی مفید موجود در خشكبار اشاره و اظهار كرد: مغزهای بادام، پسته، فندق و ... اگر به صورت خام استفاده شوند، مشكلی به وجود نمی‌آورند و چربی موجود در مغزها با وجود دارا بودن امگا 6 در ردیف‌ چربی‌های مفید قرار می‌گیرد. اما اغلب مردم مقادیر زیادی نمك به مغزها اضافه می‌كنند كه در نهایت افزایش فشار خون را به دنبال دارد.

زیبایی نژاد افزود: میزان نمك مورد نیاز برای هر فرد در طول یك شبانه روز 3 تا 6 میلی‌گرم است. اما طبع اغلب ما غذای شور را می پسندد. خیارشور، انواع ترشی‌ها، نان و خشكبار از جمله مواد غذایی هستند كه موجب می‌شوند نمك زیادی وارد بدن شود.

رییس ششمین كنگره قلب و عروق خاورمیانه ، درباره روغن گردو نیز توضیح داد: برخلاف تصور عموم، گردو باعث كاهش تری‌گلیسیرید و افزایش چربی مفید خون می‌شود.

وی در پایان بر مصرف مداوم انواع سبزی‌ها و میوه‌ها به منظور حفظ سلامت قلب تاكید كرد و گفت: ویتامین‌ها از جمله مواد ضروری و مورد نیاز بدن هستند كه در بدن ساخته نمی شوند و باید از بیرون وارد بدن شوند. در راس این ویتامین‌ها، ویتامین «ث» قرار دارد كه برای مبارزه با تصلب شرائین (گرفتگی عروق) مفید است. اكثر میوه‌های سبز رنگ حاوی مقادیر بالای ویتامین «ث» هستند. مصرف روزانه پنج وعده میوه و سبزی ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha