سلامت نیوز: ماءالشعیر هیچ مزیتی نسبت به مایعات دیگر ندارد و با این ‌که مبتلایان به سنگ کلیه باید مایعات زیادی مصرف کنند اما به هیچ وجه نباید نوشابه‌هایی مانند ماء‌الشعیر بنوشند چون مصرف این مایعات باعث تشدید سنگ سازی کلیه می‌شود.
 دکتر محسن نفر فوق تخصص بیماری های کلیوی در گفت وگو با ایسنا، در این باره افزود: آب، بهترین مایع برای افزایش حجم ادرار مبتلایان به سنگ کلیه است. البته برخی بیماران حجم ادرار را با دارو یا برخی گیاهان مثل کاکل ذرت افزایش می‌دهند این در حالی است که اگر حجم ادرار بدون مصرف آب افزایش یابد، تاثیری بر سلامت بدن ندارد.

وی با بیان این که نوشیدن مایعات برای مبتلایان به بیماری های دیگر کلیوی مفید نیست، تاکید کرد: مصرف مایعات از جمله آب برای مبتلایان به دفع پروتئین زیان آور است و آنان به مقدار بسیار کم و در صورت احساس تشنگی شدید مجاز به نوشیدن آب هستند.

این فوق تخصص بیماری‌های کلیوی درباره میزان مصرف مایعات در افراد سالم گفت: افرادی که به بیماری های کلیوی مبتلا نیستند، مصرف مایعات برای آنان مفید است و این کار باعث پیش گیری از ابتلای آنان به بیماری سنگ کلیه می‌شود.

وی با بیان این که آب، بهترین مایع مصرفی برای افراد سالم است تاکید کرد: مصرف مایعات دیگر مانند نوشابه ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای این افراد شود. مایعاتی که به عنوان نوشابه‌ مصرف می‌شود، حاوی اگزالات است که زمینه ابتلا به سنگ کلیه را فراهم می‌کند. بنابراین بهتر است افراد از نوشابه‌هایی مانند نوشیدنی‌های گازدار و ماء الشعیر کمتر استفاده کنند چون قند بالای این نوشیدنی‌ها باعث افزایش قند خون و ابتلا به چاقی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha