سلامت نیوز: مدیر كل انتقال خون استان تهران ضمن بیان این مطلب كه میزان تولید و توزیع فرآورده پولد پلاكت در تهران به حدی رسیده است كه می‌تواند جوابگوی نیاز بیماران باشد، گفت: این اقدام با هدف مقابله با عوارضی چون مقاومت پلاكتی و واكنشهای تب زای غیرهمولتیك در بیماران با تزریق خون مكرر و كاهش احتمال ابتلا به عفونت CMV در نوزادان، اطفال و بیماران گیرنده عضو پیوندی انجام می‌شود.

دكتر بشیر حاجی بیگی در گفت وگو با ایسنا، درباره راه اندازی دستگاه پرتودهی به خون و فرآورده‌های آن توضیح داد: حدود دو سال پیش دستگاه اشعه خون در پایگاه انتقال خون تهران راه‌اندازی شد. در حال حاضر انتقال خون استان تهران آماده تهیه و تحویل فرآورده‌های خونی سلولی اشعه دیده (خون متراكم، خون كامل و پلاكت) به بیماران نیازمند است.

به گفته وی بیمارانی كه پیوند مغز استخوان اتولوگ و آلوژن دریافت می‌كنند، بیماران مبتلا به نقص ایمنی مادرزادی، بیماران مبتلا به سرطان، هوچكین و لنفوم- لوسمی، مواردی كه نیاز به تزریق خون داخل رحمی یا تزریق خون به نوزادان با وزن خیلی پایین دارند، بیماران مبتلا به آنمی آ.پلاستیك، بیمارانی كه واحدهای خون اهدای خویشاوندان درجه یك یا دو را دریافت می‌كنند، بیمارانی كه به فرآورده‌های تهیه شده از اهدا كنندگان خون مستقیم نیاز دارند و افرادی كه نیازمند پلاكت‌های آفرزیس با HLA سازگارند از جمله افرادی هستند كه در معرض خطر بوده و نیازمند دریافت فرآورده‌های خونی سلولی اشعه دیده به منظور پیشگیری از ایجاد بیماری پیوند علیه میزبان ناشی از تزریق خون هستند.

وی افزود: حداقل زمان فرایند اشعه دهی به خون حدود 45 دقیقه است.

حاجی بیگی در ادامه ضمن اشاره به این مطلب كه انتقال خون استان تهران نخستین پایگاهی است كه اقدام به تولید و توزیع فرآورده پولد پلاكت (Pooled platelet concentrate ) از اسفند 89 نموده است، عنوان كرد: این فراورده حاوی 5 واحد Random donor platelet در داخل یك كیسه است كه لوكوسیتها (Leuko depletion ) در آن با استفاده از فیلتراسیون كاهش یافته است.

وی اضافه كرد: این اقدام با هدف مقابله با عوارضی چون مقاومت پلاكتی و واكنشهای تب زای غیرهمولتیك در بیماران با تزریق خون مكرر و كاهش احتمال ابتلا به عفونت CMV در نوزادان، اطفال و بیماران گیرنده عضو پیوندی انجام می شود.

به گفته مدیر كل انتقال خون استان تهران، پولد پلاكت بنا به درخواست پزشك مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم اكنون جوابگوی نیاز بیماران است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha