یکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 38814
سلامت نیوز: فعالیت مناسب و سالم كبد برای زنده ماندن انسان امری حیاتی است چون كبد یكی از مهمترین وظایف یعنی خارج كردن سموم از بدن را بر عهده دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، علاوه بر دفع سموم، كبد همچنین به بدن ما امكان می‌دهد كه مواد مغذی و حیاتی را از غذاهایی كه می‌خوریم، جذب كند. با توجه به این وظایف مهم، مراقبت از كبد ضروری و بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش سایت اینترنتی هلت می آپ، در این مقاله چند توصیه مهم و اثرگذار مطرح شده كه به فعالیت مناسب كبد و همچنین پیشگیری از بیماری و نارسایی كبد كمك می‌كند.

در این مقاله تاكید شده است:

1- حتما وزن خود را كنترل كنید چون چاقی و اضافه وزن از عوامل مهم بروز بیماری كبد چرب غیرالكلی هستند. از طریق مشورت با پزشك متخصص می‌توانید از راه كارهایی اطلاع پیدا كنید كه در كاهش خطر بروز كبد چرب غیرالكلی نقش دارند. به طور كلی اضافه وزن تاثیر سوء روی سلامت كبد دارد.

2- حتما واكسن‌های مربوط به بیماریهای مختلفی را كه روی كبد تاثیر می‌گذارند، تزریق كنید. واكسن‌های موجود برای این منظور شامل هپاتیت A‌ و B هستند. این واكسن‌ها برای اكثر مردم در دسترس هستند اما تزریق آنها برای افرادی كه سیستم ایمنی بدن آنها به دلایل مختلف ضعیف شده، ضروری است.

3- از عوارض داروهایی كه مصرف می‌كنید حتما مطلع شوید. برخی داروها مثل استامینوفن اگر به طور صحیح استفاده نشوند سطح سموم موجود در كبد را افزایش می‌دهند. به گفته كارشناسان كلینیك كلیولند مصرف بیش از حد استامینوفن مهمترین عامل نارسایی شدید كبدی است. بنابراین قبل از مصرف هر دارویی حتی داروهای غیرنسخه‌ای (OTC) با پزشك مشورت كنید.

4- از مصرف الكل جدا پرهیز كنید. متخصصان می‌گویند برای سلامت كامل كبد مصرف الكل را به طور كلی متوقف كنید. الكل به مرور موجب سیروز كبدی می‌شود تا جایی كه بیمار به پیوند كبد نیز نیاز پیدا می‌كند.

5- روابط جنسی نامشروع و كنترل نشده از عوامل جدی ابتلا به هپاتیت B و C هستند كه در نهایت كبد را مورد حمله قرار می‌دهند. ویروس هپاتیت وارد سلولهای كبدی می‌شود و در آنجا تكثیر می‌كند.

6- از سموم استنشاقی پرهیز كنید. كبد مواد سمی را از بدن خارج می‌كند به همین ترتیب تماس زیاد با این مواد می‌تواند فعالیت كبد را مختل كرده و كاهش دهد. برای حفاظت از كبد از قرار دادن آفت كش‌ها و سایر مواد شیمیایی سمی به طور مستقیم بر روی پوست جدا خودداری كنید. هنگام استفاده از اسپری‌های شیمیایی باید از نواحی استفاده كنید كه هوا به خوبی تهویه شود و ماسك صورت را نیز فراموش نكنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha