یکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 38822

پولیپ بینی توده خاکستری و گاهی بی‌رنگی است که معمولا ازمخاط سینوس‌ها و گا‌ها از خود بینی منشاء می‌گیرد. در غالب موارد پولیپ‌های بینی پایه دار و متعدد بوده و در داخل هر دو بینی ظاهر می‌شوند هر چند که ممکن است فقط در یک بینی و به طور منفرد نیز دیده شود.

 سلامت نیوز :پولیپ بینی توده خاکستری و گاهی بی‌رنگی است که معمولا ازمخاط سینوس‌ها و گا‌ها از خود بینی منشاء می‌گیرد. در غالب موارد پولیپ‌های بینی پایه دار و متعدد بوده و در داخل هر دو بینی ظاهر می‌شوند هر چند که ممکن است فقط در یک بینی و به طور منفرد نیز دیده شود.

به گزارش سینانیوز، اکثر پولیپ‌ها در زیر شاخک‌ میانی ‌دیده‌ می‌شوند، زیرا منشأ آن‌ها از سینوس‌ اتموئید قدامی ‌است‌. پولیپ‌هایی‌ که‌ منشأشان‌ سینوس اتموئید خلفی‌ است‌، فوقانی‌تر و خلفی‌تر قرار می‌گیرند. پولیپ‌های‌ بسیار بزرگ‌ سینوس‌ ماگزیلاری‌ می‌توانند کل‌ حفره‌ بینی‌ را پرکنند و از سوراخ‌ خلفی‌ بینی‌ به‌ طرف‌ گلو گسترش‌ یابند (پولیپ‌های‌ آنتروکوانال‌).

علت ایجاد پولیپ بینی
علت اصلی شکل گیری پولیپ به طور دقیق ،ناشناخته است. التهابات و عفونت‌های مزمن داخل بینی از عوامل اصلی پیدایش پولیپ بینی هستند. پولیپ بینی معمولا به دلیل آلرژی بینی ایجاد می‌شود که ممکن است با حساسیت‌های دیگری مثل آسم و یا حساسیت‌های پوستی نیز همراه باشد. بدلیل حساسیت، مخاط بینی متورم شده و کم کم به شکل نسج اضافی درمی آید که داخل بینی وسینوس‌ها را پرمی کند و به تدریج بر میزان آن افزوده می‌شود.

علامت وجود پولیپ بینی
اصلیترین علامت پولیپ، انسداد تنفسی است. با توجه به نقش فیزیولوژیک بینی معلوم می‌شود که وقتی پولیپ بینی منجر به انسداد بینی شود، بیمار با مشکلات دیگری نیز روبرو خواهد شد. تنفس دهانی منجر به خشکی گلو به هنگام خواب خواهد شد. این امر به نوبۀ خود باعث می‌شود که فرد مبتلا به پولیپ بینی خواب شبانه خوبی نداشته باشد.
وقتی ما به طورطبیعی از بینی نفس می‌کشیم، بینی هوای وارده را گرم و مرطوب و تمیز می‌کند. در صورتی که بینی انسداد داشته باشد تنفس ما دهانی می‌شود و در نتیجه هوایی که به ریه می‌رسد دیگر گرم و مرطوب و تمیز نخواهد بود واین امر می‌تواند باعث وجود مشکلاتی گردد.

به طور معمول ترشحات سینوس‌ها از طریق مجاری آن‌ها به درون بینی تخلیه شده و از آنجا به طرف ته حلق هدایت می‌شود. پلیپ بینی ممکن است به گونه‌ای باشد که باعث انسداد مجاری سینوس‌ها شود. در این صورت ترشحات سینوس‌ها در داخل آن‌ها تجمع یافته و احتمال سینوزیت افزایش می‌ابد. پس پلیپ می‌تواند عامل مساعد کننده‌ای برای ایجاد و یا تشدید سینوزیت باشد.
پولیپ ممکن با آبریزش بینی و افزایش ترشحات پشت حلق همراه باشد و می‌تواند باعث تغییر تون صدای بیمار شود. پولیپ بینی می‌تواند علت خرخر، کاهش حس بویایی و سردرد نیز باشد. اگر پولیپ بزرگ باشد و به هر دلیل تحت درمان قرار نگیرد، می‌تواند منجر به پهن شدن و بزرگ شدن پل بینی شده و بر روی چهره فرد تاثیر بگذارد.

تشخیص پولیپ بینی
تشخیص پولیپ بینی با معاینه بالینی براحتی امکان پذیر است. در بسیاری موارد بیماران متورم شدن شاخک‌های تحتانی بینی را با پولیپ اشتباه می‌گیرند.
پولیپ خاکستری رنگ و یا بیرنگ است اما شاخک قرمز رنگ است، پولیپ قابل حرکت دادن است اما شاخک ثابت است و نمی‌توان آنرا حرکت داد، لمس شاخک دردناک است اما لمس کردن پولیپ دردی را ایجاد نمی‌کند.
آندوسکوپی و همینطور سیتی اسکن از سینوس‌ها نیز برای مشخص کردن اندازه پولیپ‌ها و میزان گرفتاری سینو‌ها مفید هستند.

درمان
درمان‌ دارویی‌ ممکن‌ است‌ به‌ طور موقت‌ باعث‌ کاهش‌ پولیپ‌ها گردد. چنان چه پولیپ بزرگ شده و باعث انسداد بینی شود، لازم است با عمل جراحی از طریق داخل سوراخ‌های بینی برداشته شود. از آنجائی که معمولا خاستگاه و منشاء پولیپ از داخل سینوس‌ها است، اگر فقط پولیپ بینی خارج شود احتمال عود آن بیشتر از وقتی است که علاوه بر خارج کردن پولیپ، با آندوسکوپ داخل سینوس‌ها نیز از وجود پولیپ تخلیه شود. در هر صورت احتمال عود پولیپ بعد از عمل جراحی وجود دارد البته درمان ضدآلرژی برای به تعویق انداختن پیدایش پولیپ و یا کاستن از سرعت رشد آن موثر است.

مراقبت‌های بعدازعمل
مصرف آنتی بیوتیک به مدت ۱۰ روز و مصرف داروهای ضد آلرژی برای به تعویق انداختن عود پولیپ عموما تجویز می​شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha