یکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 38835
سلامت نیوز: دانشمندان زیست‌شناس دانشگاه UCLA موفق به كشف ژنی شده‌اند كه روند پیری را كند می‌كند.

این محققان با فعال كردن ژنی به نام PGC-1 در مگس میوه فعالیت میتوكندری را افزایش داده‌اند. میتوكندری، مولد انرژی در سلول‌هاست كه علاوه بر كنترل رشد سلول‌ها مدت زمان زندگی و مرگ آنها را اعلام می‌كند.

دیوید واكر، متخصص بیولوژی تلفیقی و فیزیولوژی در دانشگاه UCLA می‌گوید: با نگاهی به این ژن و افزایش فعالیت آن در سلول‌ها و بافت‌های مختلف مگس به‌دنبال آن بودیم تا ببینیم این ژن اثری بر روند پیری دارد یا خیر.

محققان دریافتند زمانی كه ژن PGC-1 در دستگاه گوارش مگس افزایش می‌یابد، عمر این موجود به شكل قابل ملاحظه‌ای بیشتر می‌شود.

پس از این تغییر، دانشمندان اثری از نابودی حیات سلولی در عصب‌ها، عضلات و بافت‌ها پیدا نكردند. این موضوع نشان می‌داد كه باید نكته مهمی در مورد دستگاه گوارش وجود داشته باشد.

با فعال كردن این ژن در بافت روده مگس بیشتر عمر می‌كرد بنابراین با افزایش فعالیت ژن PGC-1 میوهص در روده علاوه بر كاهش روند پیری در سطح سلولی این اثر در كل بدن حشره تسری پیدا كرد. با این‌كار محققان موفق شدند طول عمر مگس میوه را تا 50 درصد افزایش دهند.

طول عمر مگس میوه یا همان دروسفیلا ملانگستر حدود دو ماه است. علائم پیری پس از حدود یك‌ماه ظاهر شده و بتدریج فعالیت مگس كمتر و كمتر می‌شود تا بمیرد.

این حشره یكی از بزرگ‌ترین مدل‌های مطالعه پیری است چرا كه دانشمندان از تمامی ژن‌های این حشره، اطلاعات كاملی داشته و براحتی می‌توانند آنها را فعال یا غیرفعال كنند.

معمولا برای مطالعه و بررسی سالخوردگی، تمركز بیشتر روی حفاظت از قلب و مغز است. اما این مطالعه جدید نشان داد كه نباید از روده‌ها به عنوان یك بافت مهم و حیاتی در این بحث غافل ماند.

اگر در ارتباط با میتوكندری سلول همه چیز بخوبی پیش نرود، شاهد آثار مخربی در انواع بافت‌ها و اندام‌ها هستیم. روده‌ها نه تنها برای جذب مواد مغذی ـ كه منبع مهم انرژی به شمار می‌روند ـ لازم هستند بلكه همچون مانعی در برابر پاتوژن‌ها(عوامل بیماری‌زا) و سموم موجود در محیط از بدن ما حفاظت می‌كنند. هنوز كسی بدرستی نمی‌داند چه عاملی باعث پیری در سطح سلولی و بافت‌ها می‌شود.

همچنان كه سن ما بیشتر می‌شود، فعالیت میتوكندری كمتری شده و كارآیی آن افت می‌كند. این موضوع عواقب زیادی به دنبال دارد چراكه با نزول میتو كندری، تمام عملكردهای سلولی بدن ما هم در معرض خطر قرار می‌گیرد.

ژن PGC-1 همچنین میتوكندری سلول‌های پستانداران و حشرات را فعال و تنظیم می‌كند. حالا این سوال پیش می‌آید كه افزایش فعالیت میتو كندری، استراتژی موثری در كاهش روند پیری هست یا خیر. اگر جواب مثبت است پس ژن PGC-1 یك فاكتور مهم محسوب می‌شود.

محققان پس از بررسی ژن PGC-1 در مگس میوه دریافتند كه عملكرد این ژن شبیه همتای خود در پستانداران است.

افزایش ظهور این ژن در روده مگس باعث افزایش طول عمر حشره شد. تاكنون دانشمندان زیادی بیماری‌های مرتبط با دوران پیری را مورد مطالعه قرار داده‌اند.

بعضی به مطالعه آلزایمر پرداخته و گروهی دیگر بیماری‌های قلبی ـ عروقی یا سرطان را مورد بررسی قرار داده‌اند اما كار جدیدی كه محققان UCLA انجام داده‌اند، فراتر از بررسی تك‌تك بیماری‌های مربوط به دوران سالخوردگی است.

آنها خود فرآیند پیری را آنالیز كرده‌اند كه عامل خطر شماره یك در بیشتر سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی، آلزایمر، پاركینسون و بسیاری از بیماری‌های دیگر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha