چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3884

بر اساس مطالعات مختلف در سال 2006 آمار استفاده از شیر مادر در ژاپن بسیار كمتر از دیگر كشورهای پیشرفته بوده است.

بارها شنیده‌ایم كه شیر مادر بهتر از هر چیز دیگری رشد فرزندانمان را تضمین می‌كند و باز هم شنیده‌ایم كه شیر مادر آسودگی روانی و رشد عاطفی نوزاد را تامین می‌كند و موجب افزایش ارتباط بین مادر و كودك می‌شود. این‌ها را از كجا یاد گرفته‌ایم؟ از برنامه‌ها و آگهی‌های تلویزیونی و مقاله‌های روزنامه‌ها و...

 اما فكرش را بكنید كه اخیراً یك آگهی تبلیغاتی در ژاپن كه مادران را تشویق می‌كند به كودكانشان شیر خود را بدهند و برای آنها آواز بخوانند، توسط عده‌ای از منتقدین نادرست خوانده شد و آنها این كار را تجاوز به حریم شخصی افراد اعلام كردند و بر سر این ماجرا جنجالی به پا شد.

در این آگهی همچنین به پدر و مادرها توصیه می‌شود ساعت تماشای تلویزیون كودكانشان را محدود كنند. علاوه بر این، این آگهی آموزش‌های اخلاقی متناسب با سن كودكان را نیز ارائه می‌دهد.

قرار بود این آگهی توسط هیأتی كه به وسیله دولت برای اصلاح سیستم آموزشی تعیین شده بود پخش شود اما كارشناسان و برخی از مقامات دولتی از این طرح به عنوان تجاوز به حریم شخصی افراد یاد كرده‌اند و با آن به مخالفت برخاسته‌اند.

 بر اساس مطالعات مختلف در سال 2006 آمار استفاده از شیر مادر در ژاپن بسیار كمتر از دیگر كشورهای پیشرفته بوده است. یك تحقیق در سال 2000 نشان می‌دهد آمار استفاده از شیر مادر در ژاپن برای نوزادان یك تا دو ماه 8/ 44 درصد بوده در حالی كه این آمار در آمریكا 7 /54 درصد گزارش شده و در سوئد 2/ 80 درصد بوده است.

 تحقیق دیگری روی نوزادان 3 تا 6 ماه در ژاپن نشان می‌دهد تنها 8/ 43 درصد از نوزادان از شیر مادر استفاده می‌كردند. این آمار باز هم كمتر از آمار موجود در آمریكا است كه 47 درصد گزارش شده است.

جالب است كه اصلاحات آموزشی از اقدامات و راهكارهای اصلی شینوزو آبه، نخست‌وزیر جدید ژاپن است.

در ماه دسامبر پارلمان ژاپن لایحه‌ای برای مدارس این كشور صادر كرده كه بر اساس آن كودكان به فرهنگ و سنت و عشق به كشور خود تشویق می‌شوند.

 این اقدامات به دلیل این بود كه به عقیده آبه موفقیت‌های اقتصادی ژاپن اخلاقیات را در این كشور تضعیف كرده است. علاوه بر این در كشور ژاپن نگرانی‌هایی در مورد كاهش نرخ موالید وجود دارد. اوایل این ماه دولت ژاپن اعلام كرد نرخ موالید در این كشور به پایین‌ترین میزان خود از پس از جنگ جهانی دوم تاكنون رسیده است.

 دولت آبه برای تشویق زوج‌ها برای بچه‌دار شدن برنامه‌هایی را برای افزایش توجه به كودكان، تشویق شركت‌ها به دادن وقت بیشتر به كارمندان برای بودن در كنار خانواده‌هایشان در نظر دارد. همچنین دولت ژاپن برای حمایت از افزایش موالید در این كشور تصمیم گرفته است كه به هر خانواده 10‌هزار ین (نزدیك به یك‌صد دلار) كمك مالی كند.

 این در حالی است كه به نوشته روزنامه ماینیچی این مبلغ دو‌برابر یارانه‌ای است كه تا الآن دولت ژاپن برای تولد هر نوزاد به خانواده‌ها می‌پرداخت. این یارانه تا پایان دوره دبستان به خانواده كودك پرداخت می‌شود.

 در حال حاضر در ژاپن تمامی افراد زیر پوشش بیمه درمانی بوده و در هنگام تولد نوزاد بیشترین هزینه وضع حمل مادران از سوی دولت پرداخت می‌شود. اما به هر حال بسیاری از ژاپنی‌ها به دلیل هزینه‌های بالای نگهداری كودكان و انتظار از زنان برای ترك شغلشان در زمان بچه‌دار شدن تمایلی به این امر ندارند.
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha