یکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 38840

مشاور انجمن صنایع لبنی ایران ضمن انتقاد از هزینه بالای تهیه شیر خام به مقایسه آن با دیگر کشورها پرداخت و گفت: در کشور ما هزینه تولید شیر خام به مراتب بیشتر از کشورهای اروپای غربی و امریکای شمالی است.

سلامت نیوز: مشاور انجمن صنایع لبنی ایران ضمن انتقاد از هزینه بالای تهیه شیر خام به مقایسه آن با دیگر کشورها پرداخت و گفت: در کشور ما هزینه تولید شیر خام به مراتب بیشتر از کشورهای اروپای غربی و امریکای شمالی است.

در حالی که نوسان قیمت تولید شیر و فرآورده‌های لبنی بازار داخل را دچار تلاطم کرده است، انتشار گزارشی از سوی سازمان خواربار جهانی نشان می‌دهد که هزینه تولید شیر خام در ایران بیشتر از کشورهای اروپایی است.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، از سال گذشته این سومین بار است که قیمت شیر افزایش یافته است. افزایش دوباره قیمت شیر خام و فرآورده های لبنی در آغاز مرحله دیگری از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، بار دیگر حرف و حدیث‌های زیادی را به دنبال داشته است.
 
سعید سلطانی سروسطانی مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشورنه تنها افزایش قیمت شیر خام را قبول ندارد بلکه آن را به کیفیت شیر نیز ربط می دهد. وی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: قیمت پایه شیر 650 تومان نیست؛ در واقع قیمت شیر پایه به همراه میزان بالابودن پروتئین و چربی محاسبه می شود. اگر کارخانجات شیر را 650 تومان خریداری می کنند، به این دلیل است که شیر با کیفیت به آنها ارائه می شود.

به گفته این مقام مسئول، هر اندازه که آلودگی میکروبی در شیر کمتر و چربی بیشتری داشته باشد آن شیر از کیفیت بالاتری برخوردار است.  مشاور انجمن صنایع لبنی ایران نیز ضمن انتقاد از افزایش قیمت شیر خام، تصریح کرد: بدون شک هرافزایش قیمت شیرخام منجر به افزایش قیمت فرآورده های لبنی و صنایع تبدیلی می شود.
 
در حالی که مدت زیادی نیست قیمت شیر خام افزایش یافته است، قیمت فرآورده های لبنی از جمله کره، خامه، شیربسته بندی وماست نیز هر کدام بیشتر شده است.
 
قیمت شیر از سال گذشته 3 بار افزایش یافته است
 
نخستین باری که ستاد تنظیم بازار و کالا اجازه افزایش 10 درصدی قیمت شیر و فرآورده های لبنی را داد ،قیمت شیر به 430 تومان رسید،  همچنین مرحله دوم افزایش قیمت شیر و فرآورده های لبنی با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها آغاز شد. افزایش هزینه ها از جمله قیمت حمل و نقل وحامل های انرژی باعث شد تا برای دومین بار قیمت شیر از 430 تومان به 520 تومان افزایش یابد.
 
حسین چمنی در این زمینه به خبرنگار مهر توضیح داد: تأثیر افزایش قیمت شیرخام در هزینه فرآورده های لبنی 70 درصد است. برهمین اساس، به ازای هر 10 درصد افزایش قیمت شیر خام،7 درصد افزایش فرآورده های لبنی را خواهیم داشت.

بررسی روند افزایش قیمت شیر خام از سال گذشته نشان می دهد تا کنون 40 درصد رشد  داشته است. این در حالی است که  دامداران زیادی از فروش شیر با قیمت 630 تومان همچنان گله مند هستند. در این میان تهیه علوفه با قیمت مناسب به یکی از دغدغه های دامداران تبدیل شده است.

یونجه را کیلویی 550 تومان می خریم
 
باقری صاحب یکی ازدامداری‌های اطراف تهران در این باره به مهر، گفت: با این شرایط نمی توانیم علوفه مورد نیازمان را با قیمت مناسب تهیه کنیم.

وی ادامه داد: برای خرید یونجه باید کیلویی 550 تومان هزینه کنیم، ضمن اینکه هزینه های متفرقه دیگری از جمله حمل و نقل نیز به آن اضافه می شود. برای ما صرف ندارد شیر خام را با هزینه بالا  تولید کرده و با قیمت 620 تومان بفروشیم.

این دامدار با بیان اینکه برخی از همکارانم به دلیل همین نوسانات قیمت مجبور به تغییر شغل شده اند، گفت: دولت باید هر چه زودتر برای ساماندهی به وضعیت دامداری در کشور اقدام کند.

سلطانی سروسطانی نیز ضمن تأیید این مطلب افزود: اگر دولت تسهیلاتی را در نظر بگیرد و ارز دولتی در اختیارمان قرار دهد، می توانیم این ارز را در اختیار افرادی که وارد کننده هستند، قرار دهیم تا قیمت علوفه کاهش یابد.
 
علوفه های کانادایی تا 20 روز آینده وارد می شوند
 
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور با اشاره به اختصاص 100 میلیارد تومان بودجه برای خرید علوفه، اعلام کرد: با مبلغ 100 میلیارد تومان 70 هزار تن علوفه توزیع شده است، همچنین با توجه به گشایش ال سی 50 هزار تن علوفه نیز از کشور کانادا به زودی (ظرف 20 روز آینده) پس از بارگیری راهی کشورمان می شود.

مشاور انجمن صنایع لبنی ایران ضمن انتقاد از هزینه بالای تهیه شیر خام به مقایسه آن با دیگر کشورها پرداخت و گفت: در کشور ما هزینه تولید شیر خام به مراتب بیشتر از کشورهای اروپای غربی و  امریکای شمالی است.
 
وی با اشاره به آمار منتشر شده از سوی FAO سازمان خواربار جهانی گفت: طبق آمار اعلام شده قیمت تولید شیر خام در سال 2011  در امریکا 37 سنت، استرالیا 42 سنت، آلمان 41 سنت و فرانسه 40 سنت است اما در ایران قیمت تولید شیر خام 55 سنت تمام می شود.
 
قیمت تولید شیرخام در ایران بالاتر از کشورهای اروپایی است
 
علی رغم اینکه در کشور ما قیمتها به مراتب پایین تر از کشورهای اروپایی است اما چرا قیمت تولید شیر خام در ایران باید بالاتر از سایر کشورهای اروپایی وامریکایی باشد؟ چمنی در این باره معتقد است: دامداری در ایران به خوبی مدیریت نمی شود همچنین بهره وری اقتصادی نیز در این نوع فعالیت نادیده گرفته شده است.
 
این مقام  مسئول ادامه داد: حتی نژاد دامهایی که مورد استفاده قرار می گیرند، فرمول تغذیه آنها در این فرآیند بسیار مهم است.
 
مشاور انجمن صنایع لبنی ایران با بیان این که نرخ تبدیل علوفه به شیر در کشور ما بالا است، تأکید کرد: در کشورهای اروپایی و امریکایی به دلیل حمایت هایی که دولت از دامداران می کند، شیر با قیمت پایین تری به مصرف کننده عرضه می شود.
 
وی گفت: اگر در ایران نیز هزینه تولید شیربرای دامدار بسیار بالاست دولت می تواند با حمایت های برنامه ریزی شده به کمک دامدار و مصرف کننده بیاید.
 
چمنی دراین باره پیشنهاد داد: برای جلوگیری از افزایش قیمت شیر، بهتر است دولت اجازه واردات شیر خشک را بدهد تا قیمت ها متعادل شود. از زمانی که واردات شیرخشک ممنوع شده بازار دچار تلاطم شده است.
 
همایون باهری مدیر عامل یکی از شرکتهای تولید فرآورده های لبنی، با پیش بینی افزایش مجدد قیمت شیر تا ماه آینده اعلام کرد: احتمال اینکه قیمت تولید شیرخام به 700 تومان برسد، دور از ذهن نیست. اگر این اتفاق بیافتد احتمالاً قیمت فرآورده های لبنی نیز بیشتر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha