سلامت نیوز: یك روانپزشك در یزد با اشاره به اینكه رفتار با دوقلوها باید عادلانه باشد نه مساوی، گفت: دوقلوها حتی اگر همسان هستند باید به عنوان دو فرد مستقل با هویت جداگانه و تفاوت‌های فردی پذیرفته شوند و رفتار با آنها باید كاملا مستقل از همدیگر باشد.

دكتر قاسم دستجردی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: تمامی اصول فرزندپروری و تربیت كودك كه در مورد سایر كودكان وجود دارد با حساسیت و دقت بیشتری بدون استثناء در مورد دوقلوها نیز اعمال می شود.

وی افزود: دوقلوهای یكسان از نظر ظاهر و ژنتیك و بسیاری مسائل رفتاری خیلی شبیه به هم هستند هرچند كه آنها یكی نیستند ولی در مورد دوقلوهای ناهمسان میزان شباهت و قل نسبت به هم همانند سایر خواهر و برادرهاست.

وی ادامه داد: تولد دوقلوها علاوه بر نكات مثبتی كه می تواند داشته باشد استرس زیادی را به خانواده به ویژه مادر تحمیل می كند و مادر دچار خستگی و بی نظمی در خواب و غیره خواهد شد كه این موضوع می تواند افزایش تعارض در خانواده را موجب شود.

دكتر دستجردی گفت: در این میان همسر خانواده با رابطه عاطفی كه با همسر خود برقرار می كند می تواند در كاهش استرس به مادر خانواده كمك كند. همچنین اگر محیط خانواده شلوغ باشد احتمال سوء رفتار از طرف مادر و یا اطرافیان مطرح است، بنابراین اطرافیان نزدیك توجه و انرژی مضاعفی به این مادر و فرزند داشته باشند تا عواقب روانشناختی بر دوقلوها و مادر كمتر شود.

وی در خصوص نكات تربیتی دوقلوها، نیز گفت: هیچ گاه نباید دوقلوها را مقایسه كرده و آنها را با صفات خاصی صدا زد حتی اگر مثبت باشد چرا كه ممكن است باعث تنش در آنها شود. آنها باید با نام خودشان صدا زده شوند حتی از عبارت دوقلوها در موردشان پرهیز شود.

وی تصریح كرد: متاسفانه مقایسه در مورد دوقلوها زیاد اتفاق می افتد به همین دلیل باید در كلاس و مدرسه یكسان نباشند تا ضمن عدم مقایسه یاد بگیرند شبكه ارتباطی شان را گسترده تر كنند و مهارت‌های ارتباطی شان را با دیگران قویتر كنند.

وی اضافه كرد: تاكید بر یكی بودن و مثل هم رفتار كردن در مورد دوقلوها غلط است و خانواده‌ها باید در راستای انفرادی و مستقل بودن آنها گام بردارند. در انتخاب لباس، وسایل شخصی و حتی نوع كلاس‌های تفریحی از آنها نظرخواهی شود. همچنین توصیه می شود در جشن ها به ویژه جشن تولد عكس‌های تكی داشته باشند و در عكس‌های مشترك جایگاه خودشان را داشته باشند.

دكتر دستجردی خاطرنشان كرد: والدین نباید در مشاجرات،  اختلاف نظرها و دعواهای دوقلوها دخالت كنند و قضاوت هم نكنند مگر اینكه موضوع خیلی جدی باشد. همچنین باید سعی شود از وابستگی آنها به هم پرهیز كنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha