سلامت نیوز: براساس نتایج یک نظرسنجی جدید، 81 درصد از اعضای جامعه پزشکی کشور رشد تعرفه‌های درمانی را نامتناسب با رشد سالیانه تورم اعلام کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، در یک نظرسنجی توسط مرکز افکار سنجی سلامت ایران (IHPC) زیر نظر دکتر سیدشهاب‌الدین صدر، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس این مرکز، نظرات نزدیک به 250 نفر از اعضای جامعه پزشکی درباره وضعیت اقتصاد سلامت کشور مورد سؤال و سنجش قرار گرفته است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی بیش از 81 درصد از پزشکان میزان رشد تعرفه‌های درمانی را متناسب با میزان تورم سالیانه نمی‌دانند و 6/16 درصد از آنان این میزان را تا حدودی با میزان رشد تورم متناسب اعلام کرده‌اند.

همچنین 7/65 درصد از پاسخ ‌دهندگان، میزان بهره‌مندی جامعه پزشکی از گردش اقتصادی حوزه سلامت را خیلی کم و کم عنوان کرده‌اند.

از سوی دیگر 5/72 درصد از شرکت ‌کنندگان در این نظرسنجی، میزان نظارت بر عملکرد فعالان اقتصادی حوزه سلامت را خیلی کم و کم دانسته‌اند.

در این نظرسنجی، بیش از 80 درصد شرکت‌کنندگان تأکید کرده‌اند که مقوله سلامت باید اولویت اول تا پنجم دولت در برنامه‌ریزی‌های کلان قرار گیرد در حالی که اکثریت همین افراد معتقدند که در حال حاضر مقوله سلامت جزو اولویت‌های بالای پنجم (کم اهمیت‌تر) دولت قرار دارد.

در خصوص نقش دولت در نظام سلامت نیز اکثریت اعضای جامعه پزشکی معتقدند دولت در حال حاضر نقش تولیت و ارایه خدمات را بیش از مسئولیتهای دیگر در نظام سلامت بر عهده دارد، در حالی که اکثریت این افراد اعتقاد دارند دولت می‌باید به سوی نقش پذیری در تأمین منابع و پس از آن تولیت در حوزه سلامت حرکت نماید.

بر اساس یافته‌های این نظرسنجی، اکثریت قاطع اعضای جامعه پزشکی اعلام کرده‌اند که نگاه و نگرش بیمه‌ها در حوزه سلامت باید غیر اقتصادی و بر پایه خدمت به مردم و بیماران باشد.

همچنین اکثر این افراد معتقدند مدیریت اقتصادی حوزه سلامت باید بر عهده وزارت بهداشت باشد.

این نظرسنجی مهرماه 1390 به سفارش سازمان نظام پزشکی و توسط مرکز افکارسنجی سلامت ایران انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha