انگار تمام پزشکان و متخصصان و محققان دنیا دست از كار شسته اند تا تو با یک کمربند ویبره لاغری 150 هزار تومانی یا یک بسته قرص صد درصد گیاهی بتوانی هفته ای پنج کیلوگرم لاغر شوی، آن‌هم از نوع تضمینی!

سلامت نیوز: انگار تمام پزشکان و متخصصان و محققان دنیا دست از كار شسته اند تا تو با یک کمربند ویبره لاغری 150 هزار تومانی یا یک بسته قرص صد درصد گیاهی بتوانی هفته ای پنج کیلوگرم لاغر شوی، آن‌هم از نوع تضمینی! یا با یک کرم تهیه شده از روغن بدن فلان جانور عجیب و غریب زمینی یا دریایی 70 هزار تومانی، یک شبه صاحب جوان‌ترین و شفاف‌ترین پوست دنیا بشوی.

و خودت ندانی با قبول این افکار، تبدیل شده‌ای به ماشین پولسازی برای عده‌ای که به هرچیزی فکر می کنند جز آن که در موردش بارها به تو و امثال تو قول داده اند: معجزه!

روی صحبت مان تویی هستی که به یک شماره تلفن همراه اعتباری اعتماد می کنی، اما به علم روز پزشکی دنیا ابدا!

عباراتی از این دست را آنقدر می شنوی که باور می کنی : «با استفاده از قرص‌های لاغری ما، طی 40 روز، 10 تا 15 کیلو از وزن خود را از دست بدهید و به وزن ایده آل برسید»، «ترک اعتیاد بدون درد و فقط طی سه روز با داروی ترک اعتیاد ما، همراه با 15 مکمل ویژه»، « با استفاده از قرص‌های افزایش قد ما طی سه ماه به قامت دلخواه خود برسید»، « با استفاده از کرم موبر دائمی ما برای همیشه از شر موهای زائد خلاص شوید!»، آن وقت به راحتی تماس می گیری، آدرس می دهی و محصول را به صورت پستی و یا از طریق پیك دریافت می کنی و فکر نمی کنی پولت که هیچ! اگر هستی و سلامتی ات با استفاده از این محصول به خطرافتاد، چه کسی پاسخگوست؟

و جز یک شماره تماس که معلوم نیست متعلق به چه کسی و کجاست، چیز دیگری دستت را می گیرد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متاسفانه افراد ساده که در دام این تبلیغات فرینده می افتند کم نیستند، از زن میانسالی که پس از مصرف كرم های تقلبی ماهواره‌ای، برای درمان پوست آسیب‌دیده‌اش در دام یك پزشك قلابی افتاده، بگیرید تا زن جوانی که با مصرف داروهای غیراستاندارد لاغری روانه بیمارستان شد و یا خبری که چند ماه پیش بر روی خروجی برخی از خبرگزاری‌ها قرار گرفت. خبر این بود كه «پسری جوان تحت تاثیر تبلیغات دروغین یک شبكه ماهواره ای جهت دریافت داروهای افزایش قد با شماره تلفن‌های اعلام شده تماس گرفت و پس از واریز مبلغ 400 هزار تومان به حساب آنها مقداری پودر سفید بدون دستور مصرف دریافت كرد كه پس از استفاده بخشی از آن دچار سرگیجه و مسمومیت شدید شده و سپس روانه بیمارستان شد.»

اما ناراحت کننده ترین خبری که در این خصوص منتشر شد مربوط به دخترك 16 ساله‌ای بود که بنابر ادعای والدینش در پی تبلیغات ماهواره‌ای از قرص‌های لاغری استفاده کرد و جان خود را از دست داد.

مانکن شدن با هفتاد هزارتومان ناقابل!


این‌ها تنها نمونه‌ای از دام هایی است که سودجویان با توسل به گسترش و نفوذ شبکه‌های ماهواره‌ای برای مردم گسترده اند. با این حال دکتر سید حیدر محمدی، كارشناس بازرسی ویژه سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به ایسنا می گوید: آمار دقیقی در خصوص قربانیان کالاهای تقلبی مورد تبلیغ در شبکه های ماهواره ای وجود ندارد. برخی این عوارض را به ما اطلاع می دهند، اما شاید 90 درصدشان به ما نمی گویند. برخی هم خجالت می کشند. ما از افراد سوال می کنیم چرا محصولات تبلیغ شده را خریده‌اید؟ مگر ما آنها را تایید کرده‌ایم؟ مگر نمی‌گوییم دارو را تنها از داروخانه تهیه کنید؟ مگر تاکید نمی‌کنیم فقط پزشک باید دارو را تجویز و نسخه کند؟

محمدی تاکید می کند: فروشندگان این محصولات، حتی آدرسشان را به کسی نمی دهند و موارد درخواستی را تنها با پیک می‌فرستند. اگر کسی اندکی تامل کند در می یابد که این قضیه به اصطلاح بودار بوده و شفاف نیست.

پیش از ورود به بحث اصلی نیم نگاهی خواهیم انداخت، به عوارض گزارش شده حاصل از مصرف کالاهای مورد تبلیغ در شبکه های ماهواره ای.

محمدی، كارشناس بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو ، در ابتدا درباره عوارض داروهای تبلیغی توضیح می دهد: به عنوان مثال این افراد داروهایی را که در داروخانه 200 تومان قیمت دارد را خریداری و از بسته بندی خارج می کنند، در ظرف جدیدی ریخته و تحت عنوان داروی ترک اعتیاد به مبلغ 70 هزار تومان به فروش می رسانند. یا مثلا می گویند داروی ما، داروی لاغری است. در حالی که از آمفتامین‌ها استفاده می کنند. آمفتامین هایی نظیر شیشه، عوارض لاغری دارند. کمی آمفتامین را با برگ سنا که خاصیت ملینی دارد مخلوط می کنند که باعث می شود غذا در روده نماند. آمفتامین تحرک بدن را زیاد کرده و متابولیسم بدن را بالا می برد. آمفتامین ها عملکرد و تاثیر سریعی دارند، اما با عوارض وحشتناکی همراه اند. بسیاری راهی بیمارستان می شوند و برخی هم به کما می روند.

با دختر 29 ساله ای که خریدار یک پکیج لاغری به همین طریق بود، صحبت کوتاهی داشتیم. خود او در این باره به ایسنا می گوید: 20 کیلو اضافه وزن دارم. روش‌های مختلف را امتحان کرده بودم ولی آنقدر که دلم می خواست سریع لاغر نمی شدم. دیگر خسته شده بودم. هیچ کدام نتیجه دلخواهم را به دنبال نداشت. تا این که تحت تاثیر یک آگهی تجاری که مرتب از شبکه های مختلف پخش می شد قرارگرفتم و برای خرید آن اقدام کردم. آن قدر به لاغر شدن فکر می کردم که در آن لحظات به هیچ وجه اهمیتی برایم نداشت که این بسته چگونه به دستم می رسد، متعلق به کدام شرکت است یاحتی چه مبلغی دارد؟ حاضر بودم چندین برابر قیمت کنونی پکیج را بپردازم اما در عوض لاغر شوم. این آخرین راه برای خلاص شدن از شر وضعیت کنونی ام بود.

وی ادامه می دهد: پس ازمصرف کپسول ها احساس می کردم تغییراتی در من به وجود آمده است. داشتم به سرعت لاغر می شدم. باور کردنی نبود. به این تبلیغ ایمان آورده بودم. کمی که از مصرف مداوم کپسولها گذشت، بی قراری ، سرگیجه و سردردهای شدید و ... به سراغم آمد به گونه ای که دیگر نمی توانستم مصرف دارو را قطع کنم. به داروها اعتیاد پیدا کرده بودم.

چندی پیش وزیر بهداشت نیز بر گفته های این دختر 29 ساله و امثال او صحه گذاشته و درباره قرص های لاغری و داروهای مکمل جنسی عنوان کرد: در برخی از این قرص ها و مکمل ها مواد مضر و سرطان زا وجود دارد. برخی از این موارد که به صورت قاچاق وارد کشور شده بودند در آزمایشگاه های ما مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد علاوه بر اینکه حاوی مواد مضر و سرطان زا بودند، برخی حاوی مواد مخدر نیز هستند. بنابراین به مردم توصیه می کنیم گول تبلیغات را نخورند. بسیاری از توزیع کنندگان این مواد تنها برای رسیدن به منافع خود اقدام به ترویج و تبلیغ این محصولات در میان مردم می کنند.

 معامله دو سر سود


ما راضی، شما راضی، بی خیال ناراضی!

معادله بین تولید کنندگان محصولات مختلف و شبکه های ماهواره ای کاملا روشن است. هر کس به این شبکه ها پول بدهد کالای او را تبلیغ می کنند! فرقی هم نمی کند چه باشد. آنچه اصلا اهمیت ندارد رضایت و سلامتی مردم است. اگر کمی بیشتر به تبلیغات محصولات ماهواره ای دقت کنید متوجه می شوید که نوع تبلیغات، شبکه توزیع و خواص واقعی این فرآورده ها مبهم است. درواقع مشخصات کالا، کشور سازنده، شرکت تولیدکننده و شرکت واردکننده و تاییدیه های معتبر این محصولات در تبلیغات ماهواره ای ارائه نمی شوند و به جای ارائه مستندات شناسنامه فنی آنها، مسائل فریبنده و جذاب، همچون خواص معجزه آسا و تاییدیه های دروغین مورد تاکید قرار می گیرند. در این بین نباید فراموش کرد افرادی که حتی یک بار از محصولات تبلیغاتی شبکه های ماهواره ای استفاده کرده اند بر این باورند محصولاتی که تبلیغات شان را در ماهواره دیده اند، خواص اعلام شده را ندارند.

دکتر محمد حسن ابوالحسنی ، متخصص تغذیه در خصوص درمان چاقی، خود درمانی را مذموم و استفاده از کپسول های تبلیغ شده در ماهواره را غیر علمی دانسته و تصریح می كند: رژیمی که به سرعت باعث کاهش وزن شود موثر نیست و امکان بروز مجدد چاقی وجود دارد.

سجاد شجاعی، کارشناس بازرسی سازمان غذا و دارو، با اشاره به این که طی بازرسی های صورت پذیرفته تصور می کردیم صاحبان این تبلیغات، دارای تشکیلات وسیع هستند اما دریافتیم که این گونه نیست عنوان می کند: به عنوان مثال با پیشینه ای که از یک تبلیغ داشتیم، برای انجام بازرسی به مکانی رفتیم که تصور می‌کردیم یک شرکت است، اما یک منزل مسکونی بود و چنین کاری در منزل توسط یک زن میانسال و پسرش انجام می شد. داخل که شدیم در کنار مبل، 7تا8 بسته، چندین قوطی خالی و برچسب وجود داشت. در کمال تعجب این مادر و پسر پودرهایی را در کپسول های خالی پر کرده ، بسته بندی می کردند و به عنوان داروهای معجزه آسا می فروختند.

وی همچنین تاکید می کند: آلودگی های محیطی که از این طریق منتقل می شود بماند! ولی این عمل، کلاهبرداری است. آنها چند خط ثابت و چند گوشی تلفن همراه داشتند. فقط در مدت زمان حضور ما در آنجا، تلفن هایشان نزدیک به 30 مرتبه زنگ خورد.

این کارشناس غذا و دارو می افزاید: در مورد داروهایی که تحت عنوان چاقی می فروشند، شاهد بودیم که داروهای اشتهاآوری که در داروخانه ها موجود است را با چند داروی گیاهی دیگر مخلوط می کردند و با دست داخل کپسول می ریختند.علاوه بر آن ابزار و ظروفی که این قبیل افراد، استفاده می کنند به معنای واقعی کلمه «چندش آور» است و خطر انتقال آلودگی های ویروسی و عفونی را دوچندان می کند.

البته در کنار قرص های لاغری و چربی سوز، با تبلیغ انواع وسایل و تجهیزات ورزشی رو به رو می شویم که مرتبا از سوی شبکه های ماهواره ای و به منظور لاغری های موضعی توصیه می شوند؛ تجهیزاتی به منظور انجام حرکاتی نظیر دراز نشست و یا کمربندهای دارای خاصیت ویبراسیون که برای حفظ تناسب اندام و رسیدن به وضعیت ایده آل ساخته شده اند. بیشترین اعتراضات از سوی کسانی که با پرداخت هزینه هایی بین 50 تا 300 هزار تومان اقدام به خریداری این دستگاه‌ها نموده اند مربوط به این می شده که شاید استفاده از این دستگاهها به صورت مداوم باعث ایجاد تغییراتی در جسمشان شده اما کارایی دلخواه را برایشان نداشته است و اغلب این احساس را داشته اند که پولشان را دور ریخته اند.

شجاعی به مورد دیگری اشاره و عنوان می کند: افرادی بودند که تبلیغات خوبی داشتند و مکرر اعلام می کردند محصولشان از وزارت بهداشت مجوز دارد، در حالی که چنین چیزی واقعیت نداشت. آنها محصولاتی داشتند که عنوان می کردند خودشان تولید نمی کنند، بلکه از یک عطاری در بازار تهران می گیرند، البته تا حدودی راست هم می گفتند. بسیاری از این افراد، همین محصولاتی را که در عطاری‌ها موجود است، خریداری می کنند و با تبلیغات گسترده ای به فروش می رسانند. با همین تبلیغات، محصولی را که شما می توانید از یک عطاری با مبلغ دو هزار تومان تهیه کنید، تا 200 هزار تومان هم به شما می فروشند.

 سال‌ها دل طلب جام جم از ما می کرد

با همسر یک فرد معتاد که اقدام به خریداری داروی ترک اعتیادی كرده بود، به گفت و گو نشستیم. خودش می گوید: ابتدا از خریداری این دارو راضی بود، چرا که همسرش دیگر به سراغ مصرف مواد مخدر نمی رفت، اما قیمت دارو به قدری بالا بود که دیگر قادر به تهیه آن نبودیم. برای خرید یک قوطی 30 عددی آن بیش از300 هزار تومان پرداخت می‌كردیم که با مصرف روزانه 2 تا 3 عدد آن باید تقریبا ماهی یک میلیون تومان می پرداختم که برایم مقدور نبود.

وی در ادامه سخنان خود به خبرنگار ایسنا می‌افزاید: بعدها و طی مشورت با اشخاص مطلع و آگاه در این زمینه دریافتم که این دارو چیزی جز همان قرص های ترک اعتیاد متادون نبوده است که در بسته بندی های متفاوت و با چندین برابر قیمت به من و امثال من فروخته می شد.

شجاعی، کارشناس بازرسی سازمان غذا و دارو، در این باره توضیح می دهد: ما کمتر مشاهده کردیم اینهایی که محصولشان را تبلیغ می کنند، نمایندگی یک کمپانی خارجی را داشته باشند، بلکه میان محصولاتشان تنها چند محصول خارجی پیدا می شود. به عنوان مثال با مواردی چون «نسکافه لاغری» شروع می کنند، اما به تدریج خودشان به سراغ تولید محصولات تقلبی می روند. به عنوان مثال زمانی که فرد، متادون را با یک داروی گیاهی دیگر ترکیب کرده و در قالب بسته بندی به عنوان داروی ترک اعتیاد به فروش می رساند، به نوعی یک فرآوری انجام داده و دست به تولید زده است، در حالی که باید مجوز وزارت بهداشت را برای عرضه جدید داشته باشد.

محمدی، كارشناس بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو نیز با اشاره به این که آن دسته از داروهایی که اغلب از این کانال به فروش می رسند،« دارونما» هستند، می گوید: معنای آن این است که داخل بسته ها خالی است و یا فرض کنید قرص هایی به شما می دهند که داخلش نشاسته است. البته شاید ضرری در بر نداشته باشند اما در نهایت یک دارونما بوده نه داروی واقعی. همچنین یک سری هم که تعدادشان زیاد است عارضه ایجاد می کنند.

سرو چمان من چرا میل چمن نمی کند؟

حتما تبلیغات مربوط به افزایش قد در اینترنت و نشریات به چشمتان خورده است و یا شنیده اید که در ماهواره دارویی تبلیغ می شود که به طرزمعجزه آسایی قادر است قد شما را به قاعده سرو چمان مرحوم خواجه حافظ شیرازی بلند کند! چیزی که رویایش را مدت ها در سر پرورانده و خوابش را دیده اید....

دكتر حسین دلشاد، قائم مقام مركز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، با اشاره به اینكه کودکی سن بسیار حساسی است و اغلب رشد فرد در این سنین بیشترین سرعت را دارد، می گوید: در صورتی که کودک از فعالیت و تغذیه مناسب برخوردار باشد به حداکثر توان رشدی خود دست می‌یابد، همچنین بیشترین شانس برای افزایش طول قد افراد تا قبل از بسته شدن صفحات رشد وجود دارد و پس از آن بعید است بتوان کاری کرد. همانگونه که مسئولان وزارت بهداشت بارها تاکید کرده‌اند‌ افراد نباید فریب تبلیغات ماهواره ای مبنی بر افزایش قد با مصرف داروهای معرفی شده را بخورند، زیرا حداكثر تا سن 20 سالگی صفحات رشد استخوان بسته شده و هیچ دارویی حتی هورمون رشد نیز تاثیری بر افزایش قد آنها ندارد.

شما ممکن است شاهد ترویج نقل قولهایی از این دست هم باشید که مکمل هایی غذایی ساخته شده است که شفای آرتروز است. در این حال واکنش شما از دو حال خارج نیست. یا ریسک کرده اید و تحت این عنوان که به یک بار امتحانش می ارزد، سفارش داده اید و یا این که منطقی تر از این حرفها هستید و هرگز اسیر گفته ها و تبلیغات نمی شوید و تا از مورد تایید بودن آن اطمینان نیافته اید به سراغش نخواهید رفت و شاید فراتر رفته و با پزشک خود تماس گرفته و عنوان کرده باشید می خواهید برای درمان آرتروز زانوی عمه جان مادر زن محترمتان این دارو را تهیه کنید و او در این خصوص توضیحات لازم را به شما ارائه کرده است.

به هر روی جزو آدم های دسته اول باشید یا دوم، مرور اظهارات دکتر غلامعلی عکاشه رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران تا حدود زیادی مسیر را مشخص و کمکتان می کند به فحوای تبلیغات و شنیده هایتان پی ببرید. دیگر قضاوت با شماست.

دكتر غلامعلی عكاشه در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار می‌کند: داروهای ضد التهابی بر درمان آرتروز تاثیر غیرمستقیم می‌گذارد و موجب می‌شوند بیمار بهتر بتواند حركت كند، اما این اثر موقتی است. مردم نباید فریب این تبلیغات را بخورند. چرا که بیشتر مكمل‌های غذایی تبلیغ شده در شبكه‌های ماهواره‌ای فارسی‌ زبان بر مبنای علمی ساخته نشده‌اند بنابراین بهتر است مردم از مكمل‌های تایید شده در داخل كشور به مقدار كم و در كوتاه مدت مصرف كنند، علاوه بر آن ورزش كنند و وزن خود را در حد تعادل نگه دارند.

 بکش و خوشگلم کن!

- « به خاطر جای جوشی که بر روی صورت من وجود داشته ، نزدیک به نه ماه است که از کرم هایی که در ماهواره تبلیغ می کنند استفاده کرده ام. البته هیچ تأثیری نداشته و الان پوست صورت من خیلی نازک شده و لک هم آورده است .»

- « پس از بارداری لک های قهوه ای ظاهر شده برصورتم آزارم می داد. آن قدری پول نداشتم که بتوانم لک های صورتم را لیزر کنم و یا کارهایی از این دست. کرم ..... که در ماهواره تبلیغ می شد توجه ام را جلب کرد. قیمت مناسبی داشت. پس از تماس و سفارش تلفنی، کرم را توسط پیک دریافت کردم. پس از چند هفته استفاده از این کرم احساس کردم لک های صورتم پر رنگ تر شده است»

- « 50 سال سن دارم. برای رفع چین و چروک های صورتم کرمی را مورد استفاده قرار دادم که در ماهواره تبلیغ می شد. علی رغم هزینه ای که پرداخت کرده‌ام، هیچ تاثیری را احساس نکردم.»

- « یکی از دوستانم دستگاه کوچک کننده بینی که بسیار تبلیغ می شود را تهیه کرده است. پس از چند بار استفاده بینی اش حالت خود را از دست داده و شل شده است»

همان طوری که بسیاری از مراجعین به مراکز پوست اظهار می کنند با تبلیغات ماهواره اقدام به خرید داروها و محصولات زیبایی نموده اند که نتیجه آن تنها تخریب وعوارض جدی بر پوست و صورت و متحمل شدن هزینه های سنگین و بی‌ثمر چیزی دیگر نبوده است.

اینکه عقلا گفته اند «شنونده باید عاقل باشد» به این معنی بوده که با چشم وجود و گوش دل ببینیم و بشنویم و بفهمیم. تبلیغ انواع کرم های معجزه آسای حلزون و روغن شترمرغ، انواع شامپو و تقویت کننده مو ، قرص های لاغری، دمپایی های افزایش دهنده قد، داروهای ترک اعتیاد، دستگاه برنزه کننده، و ... در شبکه های ماهواره‌ای تنها نمونه ای از این تبلیغات دروغین هستند. البته بسیاری كه خواهان رسیدن به ظاهری مطلوب هستند، هزینه های سنگینی را برای استفاده از محصولاتی که بدون هیچ نظارت رسمی در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شوند، می پردازند که البته نتیجه ای هم ندارد.

دكتر محمد گلشنی، دبیر انجمن متخصصان پوست ایران، هیاهوی تبلیغاتی برای محصولات بهداشتی و آرایشی را مجوز كارایی آن محصول ندانسته وعنوان می كند: با محصولاتی كه دست به دامن تبلیغات وسیع می‌شوند با احتیاط برخورد كنید. وزارت بهداشت و وزارت بازرگانی كنترل خوبی بر روی محصولات وارداتی دارند و وقتی برچسب تایید وزارت بهداشت بر روی یك كالا نصب می‌شود به معنای بی‌عارضه بودن آن است.

وی می افزاید: در حال حاضر مشكل عمده ما تبلیغات ماهواره‌ایست. اغلب تبلیغات هم برای كالاهایی انجام می‌شود كه كمترین فایده را برای پوست دارند. هیچ كرم یا صابونی وجود ندارد كه خاصیت معجزه آسا داشته باشد یا بتواند جای زخم‌ها را به طور كامل ترمیم كند یا چین و چروك ها را از بین ببرد. كرم‌ها كارایی محدودی دارند و نمی‌توانند همانند پروسه‌های جراحی و بوتاكس در رفع چین و چروك‌ها و زخم‌ها موثر باشند و كارایی‌شان در حد خودشان است. هیچ شامپو، صابون و محلول رویش مویی نیز وجود ندارد كه خاصیت درمانی برای رشد مو و بهبود پوست داشته باشد، بلكه اصولا كار شامپوها و صابون‌ها شستن و خارج كردن ذرات معلق و آلودگی از روی پوست و مو است و ادعای داشتن معجزه در روند درمان، علمی و منطقی نیست.

داروهای جعلی محرک جنسی و عوارض آنها

اول قطع شماره تلفن فروشنده - بعد پیگیری قضایی

بخش اعظم تبلیغات در اینترنت و ماهواره، به کالاهای جنسی اختصاص دارد و ممکن است مرتب با عناوینی چون «درمان تضمینی ناتوانی جنسی فقط با قرص» و «افزایش قوای جنسی» و « داروی صد درصد گیاهی تقویت میل جنسی» برخورد کرده باشید. موج تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی در مورد کالاهای جنسی، از یک سو و نا آگاهی مردم از مشکلات جنسی از سوی دیگر باعث می‌شود بسیاری از افراد به سمت استفاده از این کالاها متمایل شوند.

شجاعی، کارشناس بازرسی سازمان غذا و دارو، با اشاره به اینکه مخاطبان تبلیغات ماهواره ای بیشتر متقاضی دریافت محصولات جنسی هستند، به خبرنگار ایسنا می گوید: علاوه بر 250 شماره تماسی که تا کنون قطع شده است، پلیس آگاهی حدود 1500 شماره تماس را فهرست کرده و خود ما نیز اخیرا نزدیک به 250 شماره دیگر را که اکثرا ارائه کننده محصولات جنسی هستند، شناسایی کرده ایم تا پس از طی مراحل مربوطه قطع شوند.

سعیدرضا شاهمرادی، مدیركل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت در این خصوص هشدار می دهد كه استفاده از داروها و دستگاه‌های درمان ناتوانی جنسی، چاقی، لاغری، زیبایی، افزایش قد و كوچك‌كننده بینی صدمات غیرقابل جبرانی به افراد وارد می‌كند. مدت مدیدی است كه كانال‌های ماهواره‌ای به صورت گسترده، داروها، وسایل و دستگاه‌هایی را در این زمینه‌ها تبلیغ كرده و بعضاً ادعا می‌كنند كه این وسایل دارای مجوز وزارت بهداشت ایران است. درحالی كه وزارت بهداشت به هیچكدام از این دستگاه‌های درمانی مجوز نداده و معتقد است استفاده از این روش‌های درمانی صدمات جبران‌ناپذیری به افراد وارد می‌كند.

وی ادامه می دهد: استفاده افراد از این روش‌های درمانی موجب بروز ضرر و زیان‌های جسمی غیرقابل جبران بوده و تهدیدكننده سلامت مصرف كننده می‌شود. عرضه بسیار محدودی از دستگاه‌های مورد مصرف در ناتوانی‌های پاتولوژیك و فیزیولوژیك جنسی منحصراً از طریق داروخانه‌های سطح كشور و به ازای ارائه نسخه معتبر توسط پزشك معالج بیمار امكان پذیر است.

ابراهیم پارسا نژاد، رییس انجمن باروری و ناباروی ایران نیز درباره میزان تاثیرگذاری داروهای تقویت كننده میل جنسی بر افزایش باروری، اظهار می كند: داروهای مربوط به تقویت میل جنسی به دو دسته تقسیم می‌شوند. برخی از آنها مجاز هستند و اگر ناباروری به علت مشكلات میل جنسی باشد این داروها می‌توانند در زمینه باروری موثر باشند. اما برخی دیگر از داروها مجاز نیستند و در شبكه‌های ماهواره‌ای تبلیغ و بدون مجوز وزارت بهداشت وارد كشور می‌شوند كه این گونه داروها نه تنها اثر مثبتی بر باروری ندارند بلكه اثرات منفی زیادی بر سلامت مردان و زنان می‌گذارند به عنوان نمونه باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند.

هیچ ‌کــــــدام از این داروها و محصولات ماهواره‌ای مورد تایید وزارت بهداشــــــت نیست

همچنین بهروز جنت، معاون سازمان غذا و دارو با بیان اینکه هیچ ‌کــــــدام از این محصولات مورد تایید وزارت بهداشــــــت نیستند، توضیح می‌دهد: محصولات استاندارد و مورد تایید وزارت بهداشت، مجوز تولید یا مجوز واردات دارند که این مجوز با کد مربوطه روی آن مشخص شده است و فقط مراکز مجاز مانند داروخانه‌ها و اصنافی که مجوز وزارت بازرگانی دارند، می‌توانند محصولات جنسی را توزیع کنند.

وی با هشدار درمورد عوارض این داروها، ادامه می‌دهد: اگر این محصولات عوارض نداشتند و مفید بودند، چرا با یک شماره تلفن همراه اعتباری تبلیغ می‌شوند؟ همین موضوع نشان‌دهنده تقلبی بودن آنهاست. کالاهای جنسی‌ای که در ماهواره و اینترنت تبلیغ می‌شوند و مجوز وزارت بهداشت ندارند، قاچاق هستند و مصرف آنها عوارض متعدد جسمی و روحی خواهد داشت که قابل‌ پیگیری نیز نیست.

چرا طلب نوشدارو بعد از مرگ سهراب؟!

محمدی ، كارشناس بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو، با اشاره به این که بیشترین گزارش هایی که داریم، مردمی است، اظهار می کند: مردم زمانی به ما خبر می دهند که محصول را خریداری و به مصرف رسانده اند و در پی آن عارضه ای برایشان رخ داده است. که یا معمولا ضرر مالی می بینند و یا آسیبی جدی به جسمشان وارد می شود.

او ادامه می دهد: با این حال تعدادی از مخاطبان و خریداران محصولات تبلیغ شده در شبکه های ماهواره ای، می ترسند به ما اطلاع بدهند. و با تصور اینكه « کار خلاف کرده ام از ماهواره خرید کرده ام و ممکن است پای خودم هم گیر باشد.» با آن عوارض و ناراحتی های آن کنار می آیند. البته برخی هم می گویند« ما اشتباه کرده ایم، حداقل اطلاع بدهیم که جلوی اینها را بگیرند تا بقیه ضرر نکنند.»

در ادامه از محمدی ، درخصوص آمار موجود در خصوص پرونده های مربوط به تبلیغات ماهواره ای می پرسیم که می گوید با توجه به اینکه بازرسی های ما تا کنون بازرسی های سنتی بوده است، آمار دقیقی نمی توانیم ارائه بدهیم.

وی از راه اندازی سامانه اتوماسیون بازرسی که منجر به ثبت الکترونیکی بازرسی ها در کشور می شود خبر می دهد و می گوید: از این طریق می توان از این پس تمامی داده ها را استخراج و مورد بهره برداری قرار داد.

این كارشناس بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو، در تبیین روند رسیدگی و برخورد با متخلفان عنوان می کند: از طریق آدرس و شماره تماس‌های موجود با این‌ها قرار سوری گذاشته و پس از فهرست کردن شماره تماس‌های اعلام شده و مکاتبه با دادسرا این شماره تماس‌ها مسدود می شوند. همچنین برای ورود به اماکن مورد بهره برداری این افراد حکم قضایی می گیریم و داروها را توقیف و به دادسرا یا تعزیرات تحویل می دهیم و خود این افراد را نیروی انتظامی دستگیر می کند. این روند بسیار طولانی و پیگیرانه است.

وی می گوید: اگر بحث «ضابطین قضایی» امکان پذیر شود و به بازرسان کارت ضابط قضایی بدهند دیگر نیازی نیست با همراهی مامور و هماهنگی با دادسرا از این مراکز بازرسی کنیم. به این معنا که هرکجا جرم مشهود را ببینیم کار را انجام می دهیم و دیگر حکم قضایی لازم نیست. خودمان ضابط می شویم و دادسرا دیگر ما را به چشم شاکی نمی بیند، بلکه به چشم مامور خود می بیند، سپس گزارش را رسیدگی می کند و این پروسه بسیار کوتاه می شود.

محمدی، در مورد این نکته که تمهیدات در نظر گرفته شده مقطعی هستند، اظهار می کند : حداقل فایده ای که این روند دارد، این است که شماره های تبلیغی خاموش می شوند و تا خاطیان بخواهند شماره ای جدید اعلام کنند وقفه ای ایجاد می شود. معمولا متخلفان بر اساس یک شماره تماس معین با شبکه قرارداد می بندند و قطعی شماره باعث می شود کار ایشان در فاصله طی کردن روند اعلام شماره جایگزین، با وقفه روبرو شود. به هر روی اگر یک پیگیری قاطع صورت پذیرد، بسیای از این ها کنار می کشند. کسانی که وارد این کار می شوند با نیت سودزایی می آیند اگر برایشان چالش داشته باشد، قطعا سراغ یک کار کم ضررتر می روند.

شجاعی، کارشناس بازرسی سازمان غذا و دارو، نیز با اشاره به اینکه حجم پرونده های ماهواره ای بالاست، می گوید: به عنوان یک ایرانی نباید به این راحتی صرف تبلیغ یک محصول در ماهواره اقدام به تهیه آن کنیم. بارها از قربانیان تبلیغات ماهواره ای پرسیده ایم «چرا آدرس نخواسته اید که حضوری مراجعه و محصول را دریافت کنید؟ فکر نمی کنید این فرد مشکل دارد؟» که پاسخ داده اند: « ما خواسته ایم، اما آدرس نداده اند.»

وی در پاسخ به این پرسش که تا کنون چند مورد از شکایات مطروحه رسیدگی و به سرانجام رسیده است، به ایسنا می گوید: تماس تلفنی و اظهار نارضایتی فراوان بوده است. اما شکایت قانونی به مراجع قضایی را نداشته ایم. حتی به برخی گفته ایم که بیایند به عنوان شاکی خصوصی تشکیل پرونده بدهند. اما موافقت نکرده اند زیرا برخی به دور از چشم خانواده شان دست به این اقدام می زنند و تصور می کنند به دردسرش نمی ارزد در حالی که می توان به صورت جدی با فروشندگان کالاها و داروهای غیر قانونی برخورد کرد.

...ولی افتاد مشکل ها !

هرچند استفاده از گیرنده های ماهواره ممنوع است و نیروی انتظامی هر از چند صباحی در مانوارهای ویژه اقدام به جمع آوری این تجهیزات از محله ها می کند، اما برخی افراد همچنان بیننده شبکه های ماهواره ای هستند.

آبان ماه امسال بود که سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی طی گفت و گویی با ایسنا از برخورد پلیس با تهیه‌كنندگان آگهی‌های تبلیغاتی و فروشندگان كالا در شبكه‌های ماهواره‌ای خبر داد و با اشاره به ارسال برخی آگهی‌های تبلیغاتی به شبكه‌های ماهواره‌ای گفت: در حال حاضر مشاهده می‌شود برخی فروشندگان داخلی در كشور آگهی تبلیغاتی را تهیه و برای پخش به شبكه‌های ماهواره‌ای ارسال می‌كنند. این در حالی است كه استفاده از ماهواره بر اساس قانون ممنوع است و كار این افراد به نوعی ترویج فرهنگ استفاده از ماهواره در كشور بوده و جرم محسوب می‌شود.

او با بیان اینكه با این افراد و تولیدكنندگان آگهی‌های مذكور برخورد می‌شود، تصریح کرد: با هماهنگی‌های انجام شده با دادستانی، با اصناف و ارسال ‌كنندگان آگهی‌های ماهواره‌ای نیز برخورد می‌شود.

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت با یادآوری اینکه مردم نباید گول تبلیغات محصولات داروئی و بهداشتی توسط شبکه‌های ماهواره‌ای و برخی مراکز را بخورند، عنوان می كند: 99 درصد این تبلیغات دروغ است. با برسی‌هایی که در آزمایشگاه‌های مرجع بر روی این مواد انجام گرفته، مشخص شده است که مصرف این مواد یا اثرات سوء دارند که در برخی از این مواد تبلیغاتی رادیواکتیو وجود داشته و یا هیچ گونه مورد موثری در آن دیده نشده است. باید با متخلفان برخورد شود زیرا كالاهای قاچاق سلامت مردم را به علت وجود مواد مضر به مخاطره می‌اندازد.

دکتر احمد شیبانی، رییس سازمان غذا و دارو نیز از برخورد با صاحبان این گونه تبلیغات سخن می گوید: محصولات آرایشی - بهداشتی و داروهای تبلیغ شده از شبكه‌های ماهواره‌ای فارسی ‌زبان به هیچ‌وجه مورد تایید وزارت بهداشت نیست و این موضوع را به مراجع ذیربط منعكس كرده‌ایم و با این تبلیغات برخورد می شود. لازم است مردم توجهی به تبلیغات مواد آرایشی، بهداشتی و دارویی شبكه‌های ماهواره‌ای نداشته باشند.

همچنین علیرضا مصداقی نیا ، معاون بهداشت وزیر بهداشت از فراگیر شدن تبلیغات ماهواره ای و استفاده آن ها در خانواده های ایرانی ابراز نگرانی می کند و به ایسنا می گوید: وزارت بهداشت در حال اجرای تمهیداتی است كه بتواند از توزیع این محصولات در سطح جامعه جلوگیری كند.

وی در خصوص جزئیات دقیق تمهیدات در نظر گرفته شده در این زمینه عنوان می کند: شركت‌های عرضه كننده این محصولات نمایندگانی در داخل دارند كه شركت مخابرات می‌تواند تلفن آن‌ها را پیگیری و قطع كند.

مصداقی نیا در پاسخ به خبرنگار ایسنا كه قطع خط تلفن را راهكاری موقتی و نه چندان كارآمد توصیف می کند، توضیح می دهد: وزارت بهداشت درصدد است به نحوی مناسب جلوی این‌ تبلیغات را بگیرد. در این راستا نظارت و برخورد با تبلیغات ماهواره‌ای شدت یافته و تمهیدات سخت‌تر و پیشگیرانه تر می‌شوند.

حسینعلی شهریاری رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن تاكید بر برخورد جدی با تبلیغات ماهواره‌ای به لحاظ عوارض جسمی و تلفات جانی كه استفاده از این داروها به همراه دارد به ایسنا می گوید: همه مسئولان مدعی هستند كه تبلیغات مذكور سلامت افراد را دچار مشكل می‌كند، اما متاسفانه تاكنون گزارش مستندی در خصوص عوارض و تلفات جانی استفاده از داروهای تبلیغاتی ماهواره ارایه نشده است. البته قوه قضاییه با تعداد قابل توجهی از شماره تلفن‌هایی كه در تبلیغات ماهواره‌ای اعلام می‌شود برخورد كرده است، اما مسئولان اصلی برخورد با عاملان این تبلیغات وزارت بهداشت، وزارت ارشاد، سازمان نظام پزشكی و سازمان صدا و سیما هستند كه باید برای برخورد با تبلیغاتی كه سلامت آحاد جامعه را به مخاطره‌ می‌اندازد، از هیچ تلاشی دریغ نكنند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در كمیسیون بهداشت و درمان و صدا و سیما در خصوص برخورد با تبلیغات ماهواره‌ای عنوان می كند: به نظر می‌آید برخوردهایی كه تاكنون صورت گرفته كافی نبوده، لذا از مسئولان ذیربط خواسته ایم اگر احساس می‌كنند خلاء قانونی وجود دارد به كمیسیون بهداشت و درمان اعلام كنند تا در صورت لزوم، قانونی جدید در جهت كمك بیشتر توسط كمیسیون و مجلس تصویب شود.

به گفته رییس كمیسیون بهداشت و درمان، برخورد با تبیلغات ماهواره‌ای بسیار ضروری است، چراكه استفاده از داروها و مكمل‌های تبلیغاتی سلامت جامعه را تهدید می‌كند، متاسفانه تلفن‌ها و آدرس‌هایی كه در این تبلیغات اعلام می‌شود سریعا تغییر می‌كند اما به هر جهت قابل پیگیری است و اگر مجازات‌های سختی برای این امر پیش‌بینی شود شاید بتوان این مساله را كنترل كرد.

نماینده مردم زاهدان در خانه ملت ضمن اظهار تاسف از در دست نبودن آمار خسارات و تلفات جانی ناشی از تبلیغات ماهواره‌ای عنوان می كند: هنوز گزارشی در خصوص خسارات و تلفات این تبیلغات به كمیسیون بهداشت و مجلس ارایه نشده است، البته گویا وزارت بهداشت و درمان هم چنین آماری در اختیار ندارد. همچنین باید با پیگیری تلفن‌هایی كه اعلام می‌شود به پخش‌كنندگان اصلی این داروها و مواد تبلیغاتی رسید و با برخورد جدی و سخت و در نظر گرفتن مجازات‌های سنگین كاری كرد تا درس عبرتی برای دیگران شود، ضمن این‌كه برخوردی كه صورت می‌گیرد باید رسانه‌ای شود تا مردم در جریان این امور قرار گیرند و اقدام به خرید این‌گونه اقلام تبلیغاتی ماهواره‌ای نكنند.

همچنین به گفته وزیر ارشاد، دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی موضوع را با جدیت پیگیری می‌کند و درباره تخلف از قانون هم تذکر لازم داده می‌شود که نمونه آن تذکر به داروخانه‌هایی است که برخی کالاها و داروها را تبلیغ می‌کنند.

سید محمد حسینی می‌گوید: وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص‌کردن موارد تخلف است و برخورد با متخلفان در حیطه مسوولیت دستگاه‌های دیگر قرار دارد که موارد تخلف به آنها منعکس می‌شود. گاهی اوقات تبلیغات حتی در کتاب‌ها یا نشریات با نام و عنوان مشخص انجام می‌شود که برخورد با این موارد نیز در معاونت مطبوعاتی صورت می‌گیرد در واقع موضوع برخورد با تبلیغات ماهواره‌ای به عنوان یک موضوع میان‌بخشی مطرح می‌شود که ساماندهی و اطلاع‌رسانی در خصوص آن نیازمند همکاری همه‌جانبه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوط است.

من آنچه شرط بلاغ است با تو می گویم...

بر اساس اعلام وزارت بهداشت حتی عطاری‌ها هم حق فروش داروهای ضدچاقی و ترک اعتیاد و تجویز درمان را ندارند در حالی که شبکه‌های ماهواره‌ای بیشتر تبلیغات دارویی خود را بر اساس همین مسائل و تقویت نیروی جنسی و امثال آنها تعریف می‌کنند.

از یک سو، متاسفانه بیشتر داروهای قاچاق، داروهای مورد تبلیغ شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای بوده و از طرف دیگر، برخی از مردم براحتی و با اعتماد با شماره تلفنی که در ضمن اینگونه تبلیغات اعلام می‌شوند، تماس می‌گیرند و از طریق پیک ، محصول موردنظر را دریافت می‌کنند اما نمی دانند که گاهی بهای آزمودن تاثیرات معجزه آسای این داروها و محصولات جادویی که مدام در بوق و کرنای شبکه های بی نام و نشان ماهواره ای تبلیغ می شوند، زندگی و هستی آنهاست.









برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha