مگر بیماران دسترسی آزاد به ویال تزریقی سفتریاکسون دارند که از آن‌ها تقاضا می‌کنید کمتر این دارو را برای خودشان تجویز کنند؟! آیا غیر از این است که دسترسی به داروهای تزریقی تنها با داشتن نسخه از پزشک امکان پذیر است؟!

سلامت نیوز : مگر بیماران دسترسی آزاد به ویال تزریقی سفتریاکسون دارند که از آن‌ها تقاضا می‌کنید کمتر این دارو را برای خودشان تجویز کنند؟! آیا غیر از این است که دسترسی به داروهای تزریقی تنها با داشتن نسخه از پزشک امکان پذیر است؟!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صراط، وزارت بهداشت در گزارش تلویزیونی شب گذشته پخش شده از سیما، نسبت به عوارض ویال تزریقی سفتریاکسون در کشور اعتراض کرد! کار‌شناس مربوطه اعلام کرد: «با توجه به اینکه عوارض ذکر شده در مورد این دارو در همه دنیا یکسان است و مورد غیرمعمولی در ایران ثبت نشده است، تعداد بالای گزارشات مربوط به عوارض جانبی این دارو و حتی مرگ و میر ناشی از آن، تنها به علت افزایش بسیار زیاد و افسار گسیخته مصرف است.»

سفتریاکسون یک داروی تزریقی از دسته آنتی بیوتیک‌ها است که به طور معمول برای درمان عفونت‌های تنفسی، عفونت پوست و استخوان و کلیه باید نسخه شود نه برای سرماخوردگی و عفونت‌های ویروسی شایع پاییز و زمستان یا حتی برای جوش و اسهال و دل درد و سردرد!

در کشورهای پیشرفته بعضی از آنتی بیوتیک‌ها به طور معمول نسخه نمی‌شوند تا در صورت بروز مقاومت‌های دارویی دست کادر پزشکی برای درمان بسته نباشد. از جمله این دارو‌ها می‌توان به سفتریاکسون تزریقی اشاره کرد که تنها در مورد عفونت‌های ریوی و در موارد خاص دیگری در بیمارستان تجویز و تزریق می‌شوند.

حال سوال ما از وزیر بهداشت این است: مگر بیماران «دسترسی آزاد» به ویال تزریقی سفتریاکسون دارند که از آن‌ها تقاضا می‌کنید کمتر این دارو را برای خودشان تجویز کنند؟! آیا غیر از این است که دسترسی به داروهای تزریقی تنها با داشتن نسخه پزشک امکان پذیر است؟ ممکن است سایر آنتی بیوتیک‌ها مانند آزیترومایسین یا آموکسی سیلین بر اثر ضعف نظارت وزارت بهداشت بر داروخانه‌ها بعضا بدون نسخه در اختیار مردم قرار گیرد اما همه می‌دانند که چنین امکانی در مورد داروهای تزریقی ابدا وجود ندارد.

این تخلفات و عدم نظارت وزارت بهداشت بر نسخ پزشکان که زیرمجموعه مستقیم وزارتخانه محسوب می‌شوند در حالی صورت می‌گیرد که کلیه نسخ بیمه هر ماه در سیستم بیمه و وزارت بهداشت ثبت می‌شود و با فشردن چند کلید به راحتی این امکان وجود دارد که پزشکان متخلف که برای جان بیماران و نظام سلامت ارزشی قائل نیستند شناسایی و ممنوع الکار به صورت موقت یا دائم شوند.

اگر بیماران خود باید صلاحیت تایید یا رد نسخه پزشکان را داشته باشند، این نظام پرخرج و بزرگ و بی‌در و پیکر بهداشت وسلامت به چه کار می‌آید؟
تا کی باید شاهد چنین بی‌قانونی گسترده و همه فهمی باشیم اما هیچ مدیری به دردهای بیماران ناگزیر از تحمل سیستم توجه نکند؟

مقاومت دارویی بیش از نیمی از جامعه ایرانی به آنتی بیوتیک‌های پرمصرف عواقبت بسیار خطرناکی برای جامعه دارد اما همه این مشکلات با یک پایش منظم نسخ پزشکان و اعمال قوانین سخت گیرانه بر داروخانه‌ها و خودداری از تبدیل داروخانه به سوپرمارکت با ممانعت از اجاره خلاف قانون داروخانه‌ها به افراد متمول و بی‌سواد علمی، قابل حل است.
آمارهای رسمی وزارت بهداشت حکایت از این دارد که بیش از ۸۰درصد داروخانه‌های شهر تهران اجاره‌ای هستند. اجاره داروخانه به غیر داروساز به علت تحت تاثیر قرار گرفتن منافع بیمار در برابر سود بالای داروفروشی طبق قانون ممنوع است.
اگر پزشکی بیش از ۳ قلم دارو برای یک بیمار نسخه کند موظف است تشخیص خود را بالای نسخه یادداشت کند. حذف پزشکان متخلف یا جریمه سنگین سودجویان مخفی شده در روپوش مقدس پزشکی وظیفه قانونی وزارت بهداشت در قبال بیماران و جامعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha