یکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۰
کد خبر: 38879


سلامت نیوز : تب یونجه شبیه تنگ نفس- آسم- است بجز اینکه در تب یونجه واکنش آلرژیک در پوشش مخاط داخل بینی و پلکها و نه در سینه رخ می‌دهد. نام دیگر این حالت رینیت آلرژیک Alergic Rhinitis (التهاب مخاط بینی) میباشد که منجر به آبریزش از بینی، عطسه و خارش و آبریزش از چشم میشود.

غالباً در بهار و تابستان شیوع دارد و معمولاً ناشی از واکنش در برابر گرده یا پولنهای گل، گیاه و درختان است. بیشتر مبتلایان به تب یونجه به انواع مختلف گرده گل حساسیت دارند. اگر آنها را در اتاقی که تهویه خوب نداشته باشد بگذارید بدون اختیار نشانه‌های آن را از خود نشان میدهند.

کودکانی که از تب یونجه رنج می‌برند از راه دهان نفس می‌کشند زیر راه بینی بسته می‌شود. تب یونجه قبل از پنج سالگی عارض نمی‌گردد اما بعد از آن می‌تواند در هر سنی شروع شود و یا پایان یابد و می‌تواند خانوادگی باشد. برخی از کودکانی که نسبت به حیوانات گردوخاک و نیز گرده گل حساسیت دارند در تمام سال از تب یونجه رنج می‌برند و به آن بیماری رینیت آلرژیک پایدار یا Perenial می‌گویند.

● علائم : - عطسه - آبریزش از بینی با ترشحات روشن - خارش اشک ریزش چشمها

● آیا این بیماری خطرناک است؟
تب یونجه متناوباً اذیت می‌کند اما عواقب جدی و خطرناک ندارد.

● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) اگر کودک زیاد عطسه می‌کند درجه حرارت بدن او را بمنظور بررسی بیماریهای عفونی چون آنفلوآنزا یا سرماخوردگی اندازه بگیرید.
۲) نگذارید کودک به چشمان خود دست بزند زیرا وضعیت آنها را بدتر می‌کند. برای قابل تحمل کردن، تحرکات، چشمهای او را با آب سرد شستشو دهید.

● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر فکر می‌کنید مشکل کودک شما بیشتر یک عفونت جدی است و یا اینکه تب یونجه کودکتان را در معرض عذاب گذاشته است به دکتر مراجعه کنید.

● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
احتمالاً قطره‌های ضدگرفتگی بینی یا شربت، قرص و یا اسپری آنتی هیستامین برای تسکین نشانه‌های کودک تجویز خواهد کرد.

اگر ناراحتی کودک شما شدید است یک سری آزمایشهای پوستی را برای کشف عامل حساسیت‌زا (آلرژی) که نشانه‌های تب یونجه را بوجود آورده است توصیه می‌کند. بمحض شناخته شدن یک یا چند آلرژن، واکسن مخصوص به آن را می‌توان برای کودک تجویز کرد و یک دوره از تزریقات را بمنظور حساسیت‌زدائی بمدت بیشتر از یکهفته برای حمایت از او درنظر گرفت. اما اینها همیشه موثر نیستند و باید در طول زمستان به تجویز آنها پرداخت.

● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
تأثیرات گرده گل را هر روز مراقبت کنید و نگذارید کودک شما به چمنزار یا به میان علفهای تازه قدم بگذارد.
از افتادن پر حیوانات روی تختخواب کودک ممانعت کنید و لباسهای کرکدار به وی نپوشانید.
گردوخاک منزل را تا حد امکان بگیرید. حتی اگر کودک شما به گردوغبار حساسیت نداشته باشد یک فضای خاک‌آلود می‌تواند تب یونجه را شدیدتر کند.

جعبه‌ای از وسائل ضروری را برای بیرون یا گردش آماده داشته باشید. این جعبه باید شامل دستمال کاغذی، قطره‌های چشم برای کاستن از تحریکات چشمی، یک حوله مرطوب برای ارام و نرم کردن چشمها و دیگر داروهای تجویز شده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha