سلامت نیوز : پیله دندان، یا آبسه دندان، یک حفره پر از چرک است که در ریشه دندان پوسیده بوجود می‌آید. در دندانهای شیری پیله دندان در صورتیکه درمان نشود میتواند بر دندان دائمی که بعداً باید در بیاید. آسیب برساند. پیله دندان بسیار دردناک است زیرا در یک محیطی بسته و محصور قرار دارد و مسکن‌ها هم بر روی آن تأثیر نمی‌گذارند.

● علائم : - برآمدگی قرمز و متورم در یک طرف دندان در لثه - درد زق زق کننده - حساسیت و تورم در همانطرف صورت - ورم غده‌های گردن - درد زیرگوش در همانطرف

● آیا خطرناک است؟
پیله دندان باید فوراً درمان شود زیرا ناراحتی زیادی تولید می‌کند و میتواند منجر به از دست دادن دندان شود.

● ابتدا چه کار باید بکنید؟
۱) لثه اطراف دندان را بررسی کنید و اگر متوجه یک برآمدگی قرمز شدید بآرامی آنرا با نوک انگشت خود لمس کنید. چیزی نرم و اسفنجی را احساس خواهید کرد که در حقیقت انبوهی از چرک جمع شده است.
۲) برای تسکین دادن درد به کودک خود آسپرین بچه یا شربت استامینوفن بدهید. از بیحس کننده‌های موضعی مانند دانه میخک استفاده نکنید. زیرا ممکن است به حاشیه لثه لطمه بزند و مشکلات دندانی بیشتری بوجود آورد.
۳) دهان کودک خود را با یک محلول آب نمک ضعیف شستشو دهید تا دمل را زودتر بترکاند و هرگونه چرک را که از آن خارج شده است بشوید.
۴) از یک کیسه یا بطری آب گرم برای آرام کردن درد استفاده کنید.

● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
بلافاصله به دندانپزشک یا نزدیکترین مرکز اورژانس مراجعه نمائید.

● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
دکتر یا دندانپزشک یا از طریق شکافتن لثه و یا کشیدن دندان (در صورتیکه راهی برای حفظ آن وجود نداشته باشد).چرک را خارج می‌سازد. هر دو روش تحت بیحسی انجام میشوند.
برای ریشه کنی عفونت، دکتر یا دندانپزشک یک دور آنتی بیوتیک را تجویز می‌کند. ممکن است یک دهان شویه نیز برای مصرف سه یا چهار بار در روز تا بهبودی زخم توصیه نماید.

● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
برای به حداقل رساندن فساد دندان، مرتباً برای کودک مسواک بزنید.
از سن سه سالگی به بعد، کودک خود را بطور مرتب نزد دندانپزشک ببرید.
شیرینی جات و مواد قندی را از غذاهای کودک خود کمتر کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha