یکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۲
کد خبر: 38886

سلامت نیوز : بیماری مسافرت زمانی روی می‌دهد که اندامهای تعادل در گوش بر اثر حرکت آشفته شوند. اگر این احساس که بخاطر حرکت بوجود می‌آید با آنچه که چشم می‌بیند مطابقت نکند و یا هماهنگ نباشد منجر به گیجی در مغز میشود این مشکل را موقعی می‌توان دید که کودک سوار کالسکه، تاب، ماشین، قایق، هواپیما و امثال آنها باشد. نشانه‌های آن می‌تواند از یک حالت تهوع مختصر تا استفراغ و غش باشد کودکان بیشتر از افراد بزرگ مستعد بیماری مسافرت هستند اگر چه علت آن معلوم نیست اما بیشتر آنها تا دوره بلوغ خوب می‌شوند.

● علائم : - حالت تهوع - استفراغ - پیشانی مرطوب و رنگ پریده - ضعف یا سرگیجه - غش

● آیا خطرناک است؟
بیماری مسافرت خطری ندارد اما ناراحت کننده است. برای کودکان کوچکتر استفراغ دراز مدت می‌تواند منجر به (Dehydration) بی‌آب شدن بدن شود.

● ابتدا چه کار باید بکنیم؟
۱) اگر کودک احساس تهوع می‌کند رنگش پریده است و یا هنگام مسافرت بطور غیرطبیعی آرام است پیشانی او را از نظر سردبودن و رطوبت لمس کنید.
۲) از کودک بخواهید چشمهایش را ببندد و در صورت امکان دراز بکشد این عمل باعث میشود علائم گیجی توسط مغز کمتر دریافت شود.

● آیا مشورت با دکتر لازم است؟
اگر کودک حتی بعد از یک مسافرت کوتاه دچار ناراحتی میشود و داروهای مخصوص مسافرت نیز بی‌تأثیرند فوراً با دکتر مشورت کنید.

● دکتر چه اقدامی انجام خواهد داد؟
بعد از آنکه دکتر از شما درباره نشانه‌ها و دفعات تکرار آنها پرسش کرد می‌تواند داروهایی از قبیل آنتی هیستامینها تجویز کند، هر چند ممکن است عوارض جانبی از قبیل خواب‌آلودگی در پی داشته باشد.

● شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟
قبل از رفتن به سفر، قیل و قال زیاد راه نیاندازد این می‌تواند هیجان و نگرانی کودک را بیشتر کند.
با دادن دوای مخصوص بیماری مسافرت به کودک خود قبل از مسافرت کردن از بروز ناراحتی جلوگیری نمائید داروهای مناسب را می‌توان در داروخانه‌ها تهیه کرد.
قبل از حرکت کردن یک خوردنی سبک به کودک بدهید و نگذارید با معده خالی یا پر مسافرت کند.
نوشیدنیهای فراوان همراه با خود داشته باشید و یامطمئن شوید در مسیر خود به مایعات دسترسی دارید تا بر اثر استفراغ، بدن دچار کم آبی نشود نوشیدنیهای تازه و خنک نیز احساس تهوع را کاهش می‌دهند.کیسه‌های استفراغ مناسب با خود همراه ببرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha