دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 38888
سلامت نیوز: عضو هیات مدیره انجمن متخصصان پوست، ضمن بیان این كه شوره سر از جمله علل شایع خارش است، گفت: افرادی كه موهای چرب و دارای شوره دارند، مجبورند به طور مرتب موهای خود را شست و شو دهند. بنابراین مردم از شست و شوی زیاد سر خود هراس نداشته باشند. شستن مو، عامل خارش سر نیست مگر آن كه پوست سر به یك شامپوی خاص حساسیت نشان دهد.

دكتر پروانه ساكت در گفت‌وگو با ایسنا، درباره خارش سر توضیح داد: خارش سر علت‌های متفاوتی دارد اما پیش از آن كه یك بیماری باشد، نشانه بیماری است.

وی ضمن بیان این ‌كه این مسئله تا حد زیادی به سن فرد، حاد یا مزمن بودن و علائم همراه آن، بستگی پیدا می‌كند، اظهار كرد: به عنوان مثال به هنگام بروز خارش ناگهانی سر در یك كودك یا نوجوان باید به بیماری نظیر «شپش سر» توجه كرد چرا كه خارش ناگهانی سر از جمله نشانه‌های ابتلا به شپش است. به هنگام بروز چنین مواردی وارسی دقیق سر بیمار از نظر وجود تخم‌های رشك ضروری است. توجه به این مسئله بویژه در مدارس حائز اهمیت است.

این متخصص پوست و مو در ادامه به تبیین علل و عوامل خارش سر پرداخت و گفت: شوره سر از جمله علل شایع خارش است كه معمولا از سن 12-11 سالگی شروع می‌شود و اغلب شخصی كه شوره سر دارد، برای همیشه با آن دست به گریبان است.

وی اضافه كرد: البته شست وشوی سر موجب كاهش خارش در این افراد می‌شود. خارش سر گاهی با پوسته ریزی و شوره و گاهی با قرمزی پوست سر همراه است. شوره و چربی موی سر معمولا همیشه با یكدیگر همراه هستند و می‌توانند خود را با خارش سرنشان دهند.

ساكت در ادامه حساسیت‌ به برخی شامپوها، مواد شیمیایی موجود در رنگ موها و یا داروهایی كه به منظور تقویت و رشد مو مورد استفاده قرار می‌گیرد را یكی دیگر از علل خارش سر دانست و گفت: برخی بیماریها چون پسوریازیس، ریزش موی سكه‌ای و‌ كم خونی نیز می‌توانند با خارش سر شروع شوند.

وی افزود: اما استفاده مداوم از شامپوها موجب خارش سر نمی‌شود. افرادی كه موهای چرب و دارای شوره دارند، نیاز هست كه به طور مرتب موهای خود را شست و شو دهند. بنابراین مردم از شست و شوی زیاد سر خود هراس نداشته باشند. شستن مو، عامل خارش سرنیست مگر آن كه پوست سر به یك شامپوی خاص حساسیت نشان بدهد.

عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان پوست، با بیان این كه در واكاوی علل بروز خارش سر در برخی افراد هیچ گونه مشكلی مشاهده نمی‌شود، گفت: معمولا منشا خارش سر این افراد عصبی است. افسردگی نیز می‌تواند در برخی موارد با خارش سر همراه باشد.

وی در پایان درخصوص چگونگی درمان خارش سر توضیح داد: برای درمان باید علت را جست و بر مبنای آن برای درمان اقدام كرد. همچنین نباید خودسرانه و به محض بروز خارش، آنتی هیستامین استفاده كرد چرا كه اگر در همان ابتدا برای رفع خارش سر آنتی هیستامین مصرف شود، مشكلاتی كه منشا ایجاد كننده خارش سر بوده‌اند را از دست داده و نتوان علت یابی صحیحی انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha