سلامت نیوز: ناخن جویدن یكی از اختلالات عادتی است كه اغلب در كودكان و گاهی بزرگسالان بروز می كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این عمل به طورناخوداگاه صورت می گیرد و افراد مبتلا به این اختلال هنگام جویدن ناخن متوجه عمل خود نیستند.

بعضی افراد مبتلا به جویدن ناخن و بعضی دیگر به جویدن اطراف ناخن می پردازند وعده ای هم نیز هر دو عمل را انجام می دهند.

زمان شروع:

این اختلال احتمالا از 4 یا 5 سالگی شروع می شود ولی در سنین 8 تا 12 سالگی بیشتر دیده می شود.

بر اساس نتایج تحقیقات، جویدن ناخن از 5 سالگی به شدت شروع و در 10 تا 15 سالگی به شدت خود می رسد و اكثر مبتلایان به این اختلال را كودكان 9  تا 11 سالگی تشكیل می دهند.

علل ناخن جویدن

ناخن جوین علت‌های مختلفی دارد كه برخی از آنها عبارتند از:

- فشار روحی و اضطراب:

این عادت روشی برای تسكین ناراحتی‌ها و عصبانیت‌هایی است كه از یك موقعیت اضطراب زا و فشارآور به وجود می‌آید زیرا دیده شده افرادی كه ناخن خود را می جوند از افراد عادی مشوش‌ترند.

این افراد در موقع صحبت كردن یا انتظار كشیدن با انگشتان خود و یا وسیله ای دیگر بازی می كنند یا پاهای خود را در حال نشسته پی در پی تكان می‌دهند.

علاوه بر آن سوء تغذیه وكمبود ویتامین A در بعضی افراد آنها را عصبی می كند و موجب ناخن جویدن توسط فرد عصبی می شود.

- ترس:

این عمل بیشتر در كودكانی كه والدینشان ناآگاهانه و به بهانه های مختلف در آنها ایجاد ترس می كنند زیاد دیده می شود. مثلا وقتی به كودك گفته می شود: "اگر گریه یا اذیت كنی می گویم لولو تو را بخورد" و یا ترساندن كودك از دكتر یا آمپول، شیوه های غلطی است كه والدین برای ساكت كردن كودك اعمال می كنند.

- تقلید:

چنانچه یكی یا هر دو والدین كودكی؛ عادت به ناخن جویدن داشته باشند احتمال آنكه كودك آنها نیز به این عادت مبتلا شود بیشتر از كودكانی است كه والدین آنها دچار این اختلال نیستند. زیرا در بعضی موارد، كودك ناخن جویدن را از والدین می آموزد، چون می بیند والدینش به هنگام ناراحتی این عمل را انجام می دهند و ازاین رو یاد می گیرد برای رفع ناراحتی خود به این عمل روی آورد.

- هیجان پذیری بیش از حد:

عده‌ای ناخن جویدن را واكنشی برای تخلیه هیجانات و تمایلات ناخوداگاه فرد برای خود آزاری می دانند و معتقدند این عمل به خاطر احساس گناهی است كه فرد به وجود آمده و منجر به خود تنبیهی و خودآزاری او می شود. احتمالا این عادت در افرادی كه هیجان پذیرتر از دیگران هستند بیشتر دیده می شود.

راهكارهای درمانی

- چون ناخن جویدن ناخودآگاه وبر اثر فشار اضطراب درونی صورت می گیرد، لذا با رفع علل اضطراب زا با روشهای خوشایند فرد را از عمل خودآگاه سازید.

- شیوه‌های سرزنش، تهدید، تنبیه و ... نه تنها اثر درمانی ندارد، بلكه تاثیر منفی داشته و باعث تشدید این عمل می شود.

- مالیدن داروهای تلخ، بدمزه، فلفل، رنگ و .... برای ترك ناخن جویدن كودك مؤثر نیست بلكه با ایجاد احساس گناهكاری و اضطراب در فرد سبب می شود بیشتر به این عمل بپردازد.

- در كودك به خاطر ناخن جویدن ایجاد ترس نكنید كه باعث ایجاد اختلالات دیگر می شود.

- اوقات فراغت فرد مبتلا را با فعالیت‌های مورد علاقه او پر كنید. این فعالیت‌ها می‌تواند در كم كردن و ترك این عادت مؤثر باشد.

- كودك را هر بار كه در ترك عادت موفقیتی بدست می آورد، تشویق كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha