دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 38898
سلامت نیوز: گروهی از متخصصان علوم پزشكی در آمریكا به سرپرستی یك پزشك هندی تبار تركیبی را در روغن ماهی شناسایی كرده‌اند كه ظاهرا می‌تواند سلولهای بنیادی لوسمی (سرطان خون) را نابود سازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این تركیب دلتا - 12 پروتا گلاندین جی 3 یا D12-PGJ3 نام دارد كه در آزمایشات فوق روی موش‌های آزمایشگاهی موفق شده است سلولهای بنیادی را در نوع مزمن لوسمی از بین ببرد.

دكتر ساندیپ پرابهو، استادیار ایمونولوژی و سموم شناسی مولكولی در دپارتمان علوم پزشكی آمریكا در این باره می‌گوید: تركیب فوق از EPA یا «اسید ایكوساپنتائنوئیك» تهیه می‌شود. EPA در واقع یك اسید چرب امگا -3 است كه در ماهی و روغن ماهی یافت می‌شود.

به گزارش روزنامه واشنگتن تایمز، پرابهو تصریح كرد: در بررسی‌های قبلی مشخص شده است كه اسیدهای چرب مزایای بسیاری برای دستگاه گردش خون، قلب و عروق و رشد مغزی بویژه در نوزادان دارد اما ما اخیرا نشان داده‌ایم كه برخی از متابولیت‌های امگا -3 توانایی آن را دارند كه به طور انتخابی سلولهای بنیادی عامل لوسمی را در موش‌ها نابود سازند.

بنا براین گزارش، لوسمی یا لوکمی در واقع فرآیند تکثیر، خونسازی و ایمنی طبیعی بدن را مختل می‌کند. اجتماع این سلول‌های سرطانی در خارج از مغز استخوان، موجب تشکیل توده‌هایی در اندامهای حیاتی بدن نظیر مغز و یا بزرگ شدن غده‌های لنفاوی، طحال، کبد و ناهنجاری عملکرد اندامهای حیاتی بدن می‌شود.

در بیماری لوسمی یا همان سرطان خون، مغز استخوان به صورت غیرعادی، مقدار بسیار زیادی سلول خونی تولید می‌کند. این سلولها با سلولهای طبیعی خون متفاوت هستند و درست عمل نمی‌کنند. در نتیجه تولید سلول‌های سفید خون طبیعی را متوقف کرده و توانایی فرد را در مقابله با بیماری‌ها از بین می‌برند. سلول‌های لوسمی همچنین بر تولید سایر انواع سلول‌های خونی که توسط مغز استخوان ساخته می‌شود از جمله گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را به بافت‌های بدن می‌رسانند و نیز پلاکت‌های خونی که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند، اثر می‌گذارند.

شرح این آزمایشات در مجله «خون» گزارش شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha