سلامت نیوز: رئیس انجمن رادیولوژی ایران گفت:۵0درصد متخصصان زنان در مطب‌ها به صورت غیرقانونی سونوگرافی می‌کنند و هزینه می‌گیرند در حالی که بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت سونوگرافی در مطب‌های متخصصان زنان باید فقط به عنوان یک وسیله کمکی تشخیصی و رایگان صورت پذیرد.

عبدالرسول صداقت در گفت‌وگو با فارس در واکنش به درخواست معاون درمان وزارت بهداشت که خواهان باز بودن مراکز رادیولوژی در ایام تعطیل شده بود اظهار داشت: اکثر رادیولوژی‌ها مانند تمام مطب‌های پزشکان و فیزیوتراپی‌ها در روزهای تعطیل باز نیستند و وزارت بهداشت در این زمینه در بخش‌های دولتی باید به مردم ارائه خدمات دهند.

وی افزود: البته تعدادی از مراکز خصوصی در تهران ارائه مجوز خدمات در روزهای تعطیل را دارند تا نیاز مردم را برطرف کنند. مثلاً در کرج تا یک سال پیش این مشکل وجود داشت ولی پس از راه‌اندازی این مراکز این مشکل برطرف شد.

صداقت افزود: حال باید ببینیم چرا مراکز دولتی نمی‌توانند خدمات رادیولوژی را در روزهای تعطیل ارائه کنند اما می‌دانیم که ناتوانایی وزارت بهداشت برای جذب متخصص رادیولوژی به دلیل پائین بودن میزان تعرفه دولتی است.

وی افزود: مثلاً یک متخصص رادیولوژی در بخش دولتی برای سونوگرافی حاملگی مبلغ هزار تومان دریافت می‌کند که این تعرفه در بخش خصوصی در حدود 12 هزار و 700 تا 13 هزار تومان است و همین تعرفه در کشورهای حاشیه خلیج فارس حدود 70 هزار تومان و در اروپا حدود 150 یورو است که به پول معادل کشورمان در حدود 260 تا 270 هزار تومان می‌شود.

رئیس انجمن رادیولوژی ادامه داد: حال در بخش دولتی 4 هزار تومان برای این خدمت دریافت می‌کنند که 25 درصد سود آن را به متخصص رادیولوژی می‌دهند و مسلماً یک رادیولوژیست در قبال فعالیت خود مسئول است و کار غیر علمی نمی‌تواند انجام دهد و مسلما جوابگو باید باشد.
 
وی گفت: اما در مجموع فعالیت برای یک فرد متخصص با حق‌الزحمه پایین صرف ندارد که در یک روز تعطیل برای 20 هزار تومان سر کار بیاید در حالی که یک کارگر ساده امروز 50 هزار تومان درخواست پول می‌کند و این در حالی است که یک متخصص رادیولوژیست باید برای ارائه خدمات تخصصی خود جوابگو باشد.

وی تصریح کرد: ما اعتراض و لزوم اصلاح حق‌الزحمه پزشکان و تعرفه‌های رادیولوژی را به شخص وزیر بهداشت و امامی رضوی، معاون درمان اعلام کرده‌ایم اما مشاهده می‌کنیم که این مشکل برای رادیولوژیست‌ها بر طرف نشده است.

صداقت بیان داشت: وزارت بهداشت هر زمان که کمبود مالی برایش پیش آید از بودجه عمومی می‌تواند با کمک تخصیص بودجه از طرف مجلس کسری خود را تامین کند ولی بیمارستانها و مراکز خصوصی باید چگونه کسری بودجه خود را تامین کنند.

وی تصریح کرد: رشته رادیولوژی یک رشته است که با بیمه سر و کار دارد و آنچه اقدام می‌کند بر اساس تعرفه و قانون است. زمانی این تعرفه را سازمامن نظام پزشکی تعیین می‌کرد اما امروز آن را دولت تامین می‌کند و باعث چنین مشکلاتی شده است.

وی گفت: بنده قاطعانه اعلام می‌کنم که در رشته رادیولوژی زیرمیزی وجود ندارد و تنها یک مورد در تهران است که آن نیز تعرفه‌های خود را بر اساس تعرفه‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس در زمینه رادیولوژی اعلام کرده که در مطب دریافت می‌کند و ما نیز آن را به وزارت بهداشت اعلام کرده‌ایم ولی وزارتخانه هیچ اقدامی نمی‌کند.

صداقت افزود: مسئله‌ای که بسیار مهم است و باید به آن توجه شود این است که از زمانی که وزیر بهداشت فعلی که یک متخصص زنان و زایمان است به این مسئولیت منصوب شده است میزان دخالت متخصصان زنان در امر سونوگرافی در مطب‌ها کاملاً افزایش یافته است و وزارت بهداشت هیچگونه برخوردی با آنها نمی‌کند.

وی افزود: حداقل دریافتی متخصصان بابت سونوگرافی در مطب‌ها برای یک حاملگی 30 هزار تومان است و در شهر تهران در برخی مطب‌ها تا 120 هزار تومان افزایش می‌یابد.

صداقت با تشریح آسیب این جریان گفت: متخصصان زنان و زایمان دوره لازم را در این زمینه ندیده‌اند اما متخصص رادیولوژی حداقل در یک سال نخست تخصص خود یک سال دوره فیزیک در مسئله رادیولوژی را فرا گرفته است.

وی افزود: وزارت بهداشت در بخشنامه‌های خود آورده است که متخصص زنان و زایمان در مطب برای گرفتن سونوگرافی نباید هیچگونه پولی دریافت کند زیرا سونوگرافی برای آنان در مطب‌ها به عنوان یک وسیله کمکی است و هیچگونه تابلو و تبلیغ در نشریات را نباید داشته باشد ولی در دوره فعلی وزارت بهداشت این مسئله بسیار تشدید شده است.

صداقت بیان داشت: ما در حال حاضر حدود ۴ هزار متخصص زنان و زایمان داریم که 50 درصد آنها در مطب‌های خود برای سونوگرافی پول دریافت می‌کنند و یکی از آسیب‌های این موارد در بیمارستانهای آموزشی است زیرا وقتی سونوگرافی در بخش زنان و زایمان صورت می‌پذیرد دیگر برای آن مورد رزیدنت رادیولوژی را اعزام نمی‌کنند به همین علت متخصص رادیولوژی پس از پایان دوره خود از تجربه کافی برخوردار نخواهد بود و این مسئله نیز لطمه بزرگی به آموزش تخصصی رادیولوژی می‌زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha