پزشکان هشدار می‌دهند که مصرف نکردن شیر و محصولات لبنی، ضررهای فراوان دارد و احتمالاً به نوعی مرگ خاموش منجر می‌شود. متخصصان اعلام می‌کنند که میانگین مصرف لبنیات در کشور، 50 کیلوگرم کمتر از میزانی است که باید باشد.

سلامت نیوز : پزشکان هشدار می‌دهند که مصرف نکردن شیر و محصولات لبنی، ضررهای فراوان دارد و احتمالاً به نوعی مرگ خاموش منجر می‌شود. متخصصان اعلام می‌کنند که میانگین مصرف لبنیات در کشور، 50 کیلوگرم کمتر از میزانی است که باید باشد. مردم گله می‌کنند که لبنیات دائماً گران می‌شود، و قدرت خرید آن‌ها روز به روز کاهش می‌یابد. کارخانه‌های لبنی اصرار می‌کنند که چاره‌ای جز افزایش قیمت محصولات ندارند و هیچ حمایتی از آن‌ها نمی‌شود. مسؤولان اما همان حرف‌های همیشگی را تکرار می‌کنند و در نهایت هیچ اقدام خاصی انجام نمی‌دهند.

به گزارش فرارو؛ پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها، طی 9 ماه، محصولات لبنی به دلایل مختلف و راه‌های متفاوت، 28 درصد افزایش قیمت داشته‌اند. با این وجود، چند روز گذشته نیز بار دیگر کارخانه‌های لبنیات‌سازی برای افزایش 10درصدی اقدام کرده‌اند.

سازمان حمایت مصرف‌ کنندگان و تولیدکنندگان همچنان بر طبل انکار می‌کوبد، افزایش قیمت‌ها را غیرقانونی می‌داند. رئیس این سازمان نیز تأکید می‌کند که با هرگونه افزایش برخوردی مقابله خواهد کرد.

اما مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی، نظری دیگر دارد. او 10درصد افزایش این محصولات را تأیید کرده و گفته است که صنایع قادر نیستند با قیمت‌های کنونی، فعالیت‌های خود را ادامه دهند. چرا که شیر خام به عنوان مواد اولیه لبنیات، 50 درصد گران شده است. سازمان حمایت و دامداران هم نتوانسته شیرخام را به قیمت 600 تأمین کند و به مصوبه کارگروه تنظیم بازار عمل نشده است.

وزارت جهاد کشاورزی هم، آمارهای غیرواقعی ارائه داده و کمبود شیرخام مورد نیاز کارخانه‌ها همچنان به قوت قبل باقی مانده است. تمام این دلایل باعث شده است که در چند روز گذشته شرکت‌های لبنی سراسر کشور، محصولات خود را بین 8 تا 10درصد افزایش بدهند و هیچ اهمیتی برای مجوز سازمان حمایت قائل نباشند.

مدیران سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و سایر مسؤولان، این بار نیز موضع انفعالی در پیش گرفته‌اند و به اظهار نظرهای «غیرقانونی است» و «برخورد می‌شود» اکتفا کرده‌اند. اما تجربه نشان داده است که پس از مذاکره و نشست با فعالان بخش لبنی، ناچار می‌شوند افزایش قیمت‌ها را بپذیرند. به این ترتیب دیگر صدای کسی بلند نمی‌شود تا افزایش بعدی و تکرار دوباره همین داستان.

بلای مصرف نکردن لبنیات
شاید باورش کمی دشوار باشد اما بر اساس تحقیقات مشخص شده است که قد روستاییان ایرانی در سال‌های اخیر نسبت به گذشته کوتاه‌تر شده و دلیل آن مصرف کم لبنیات و به ویژه شیر است.

وزارت بهداشت از 5 سال گذشته، پژوهشی را آغاز کرده است. نتایج این پژوهش نشان داده که روستاییان ایرانی به علت مصرف ناکافی شیر، بیشتر دچار ضعف عمومی بدن و لاغری می‌شوند.

پزشکان توصیه می‌کنند که هر فرد حداقل روزانه یک لیوان شیر (300 سی سی) مصرف کنند. چرا که پوکی استخوان از دیگر عوارض مصرف نکردن شیر است. رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی بر این باور کاست که پوکی استخوان یا مرگ خاموش گریبانگیر بسیاری از افراد سالمند به ویژه زنان شده است؛ بنابراین، لازم است زمینه‌ای فراهم شود که همه مردم بتوانند روزانه یک لیوان شیر مصرف کنند.

همچنین بر اساس دستورهای پزشکی در شرایط آلودگی هوا، برای کاهش صدمات به دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش، ضروری است مصرف شیر و لبنیات افزایش داده شود.

هر اندازه که قیمت محصولات لبنی، افزایش بیشتری می‌یابد، از میزان این محصولات در سبد خرید خانوارها کاسته می‌شود. این در حالی است که هم‌اکنون متوسط مصرف لبنیات 50 کیلوگرم کمتر از حد لازم است. افزایش قیمت شیر هم در پی حذف شیر یارانه‌ای، سبب شد تا بسیاری از مردم كم درآمد مصرف شیر را از سبد روزانه غذایی خود كم كنند.

کارشناسان عقیده دارند که بیماری‌های ناشی از عوارض مصرف کم شیر، بار اقتصادی زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند. آن‌ها بر این باورند که سیاست‌های دولت برای تبلیغ و ترویج مصرف شیر و سایر مواد لبنی، بعید است که به ثمر بنشیند. چرا که دولت برای اثبات اهمیت مصرف مواد لبنی باید حداقل نرخ این محصولات را ثابت نگه دارد و در عوض کیفیت آن‌ها را روز به روز ارتقا بخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha