یکی از معضلاتی که در نظام سلامت و درمان کشور وجود دارد بحث تبلیغات دارویی، خصوصاً در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان است. این تبلیغات با هجمه بالایی در سطح کشور در حال گسترش میان اقشار مختلف جامعه است. داروهای تبلیغی در شبکه‌های ماهواره‌ای به سه دسته ترک اعتیاد، لاغری و تقویت جنسی تقسیم می‌شوند.

سلامت نیوز : یکی از معضلاتی که در نظام سلامت و درمان کشور وجود دارد بحث تبلیغات دارویی، خصوصاً در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان است. این تبلیغات با هجمه بالایی در سطح کشور در حال گسترش میان اقشار مختلف جامعه است. داروهای تبلیغی در شبکه‌های ماهواره‌ای به سه دسته ترک اعتیاد، لاغری و تقویت جنسی تقسیم می‌شوند.

محمدرضا قدیرزاده کارشناس پزشکی قانونی در گفت​و گو با سینانیوز گفت: «سازمان پزشکی قانونی برای اینکه بتواند عوارض و زیان‌های این دسته از داروها را برای مردم مشخص کند، دست به تهیه انواع داروهای ترک اعتیاد تبلیغی در ماهواره زده است. این داروها در آزمایشگاه تخصصی پزشکی قانونی کهریزک مورد بررسی قرار گرفته​اند.»

این درمانگر درباره این داروها گفت: «داروهای پرفکت، آلفا و بست بیشترین تبلیغ در ماهواره را دارند. در این سه دسته، از داروی ترامادول استفاده شده است. داروی ترامادول یک داروی شبه مخدر است که حدود 5سال پیش برای دردهای حاد و مزمن در کشور مورد استفاده قرار می​گرفت. به مرور عوارض‌هایی از این دارو دیده شد که وزارت بهداشت دستور داد تا فروش آن در داروخانه‌ها و مصرف آن در بین بیماران محدود شود. بعد از چندی دیده شد که این دارو باعث سوء مصرف و اعتیاد در بین مصرف کنندگان شده است. همچنین در گزارشی از بیمارستان لقمان آمده بود که بیشترین تشنج ناشی از مسمومیت به علت استفاده نابجا از داروی ترامادول بوده است.»

وی در ادامه گفت: «داروی دیفنوکسیلات نیز دارویی است که در داروهای تبلیغی ماهواره مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیفنوکسیلات دارویی است که در آن از مشتقات تریاک استفاده شده است. این دارو برای درمان اسهال‌های غیر عفونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو اگر به صورت خودسرانه مصرف شود باعث اعتیاد بیمار می‌شود.»

قدیرزاده درباره دسته سوم داروهای مورد استفاده در این داروها گفت: «دسته دیگری از داروهایی که در ماهواره استفاده می‌شود از نوع داروهای اعصاب است. سر دسته این داروها دیازپام است. گزارش‌های متعددی نیزدرباره اعتیاد به دیازپام وجود دارد.»

وی ادامه داد: «درنتیجه اگر فردی به عنوان مثال به ماده مخدر تریاک اعتیاد داشته باشد و از داروهای تبلیغی ماهواره برای ترک اعتیاد خود استفاده کند نه تنها نمی‌تواند اعتیاد به تریاک را ترک کند بلکه همزمان به سه ماده اعتیاد آور دیگر وابسته می‌شود.تبلیغ این داروها همیشه با شگرد تعیین زمان ترک اعتیاد همراه بوده است.»

قدیرزاده در این‌باره گفت: «در تبلیغ برخی از داروهای ماهواره‌ای زمان ترک اعتیاد نیز آورده می شود که نه تنها مدت تعیین شده دروغی بیش نیست بلکه باعث می‌شود مصرف کننده به این داروها وابسته شده و به طور متناوب از آن‌ها استفاده کند.»

وی همچنین درباره گیاهی بودن این داروها و گیاه‌های مورد استفاده در این داروها گفت: « گیاهی بودن این داروها به این شکل است که مواد دارویی را بعد از پودر کردن با گیاهی مثل زیره، زعفران یا گیشنیز مخلوط می‌کنند و اسم داروی گیاهی ترک اعتیاد روی آن می‌گذارند.»
قدیرزاده اطلاع رسانی در سطح جامعه را وظیفه‌ای خطیر خواند و ادامه داد: «این اعلام خطر در سطح جامعه باید از طریق مسئولین ذی ربط انجام شود تا سطح آگاهی مردم برای آشنایی با این نوع از داروها بالا رود.»
وی همچنین درباره شگردهای تبلیغاتی این شبکه‌ها گفت: «تبلیغاتی که تضمینی است به هیچ وجه پایه علمی ندارند. درمان از راه دور نیز دروغی بیش نیست که از این شبکه‌ها عنوان می‌شود. تاییدیه FDA(سازمان غذا و داروی آمریکا) دروغی محض است که از سوی این شبکه‌ها عنوان می‌شود. سازمان غذا و داروی آمریکا به هیچ عنوان این نوع داروها را تایید نمی‌کند و ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، دادستانی و نیروی انتظامی می‌توانند از همه گیر شدن این داروها در سطح جامعه جلوگیری کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha