سلامت نیوز : بخش آزمایشگاه پزشکی قانونی وظیفه آنالیز داروهای تبلیغی در شبکه‌های ماهواره‌ای را بر عهده دارد. روند آزمایش این داروها به این شکل است که ابتدا بعد از جمع‌آوری از نقاط مختلف شهر و عطاری‌های مختلف کدگذاری داروها شروع می‌شود. در مرحله بعد پودر داروهای کپسولی خالی می‌شود؛ و در مرحله بعد نمونه‌برداری و استخراج به مرحله آنالیز برده می‌شوند.

فرزانه جوکار، مسئول بخش آنالیز دستگاهی آزمایشگاه سم شناسی پزشکی قانونی استان تهران در مصاحبه با خبرنگار سینانیوز گفت: «تمام بسته‌های خریداری شده برای آزمایشگاه پلمپ شده و دست نخورده بودند. داروهای به شکل پودری را وزن کرده و قسمتی از آن برداشته می‌شود و تحت آنالیز قرار می‌گیرد. همچنین داروهای به شکل قرص و کپسول نیز بعد از پودر شدن مورد بررسی قرار می‌گیرند. این داروها طبق اصول علمی نمونه برداری مورد بررسی قرار گرفته​اند.»

جوکار ادامه داد: «بعد از نمونه​برداری، این داروها وارد مرحله استخراج می​شوند. به این صورت که هر دارویی که در آن ترکیب شده باشد، تفکیک و استخراج می‌شوند. بعد از استخراج، به وسیله روش‌های آنالیز دستگاهی ترکیبات استفاده شده در این داروها شناسایی می‌شوند. این روش کروماتوگرافی گازی، عیب سنجی جرمی نام دارد.»

جوکار درباره اعتیاد آور بودن این داروها و وابستگی که در مصرف کنندگان ایجاد می​کند گفت: «تمام مواد استفاده شده در آن‌ها دارو بودند و هیچ ماده مخدری در آن استفاده نشده بود. با این تفاوت که تمام داروهای استفاده شده در آن‌ها جزو دسته داروهای اعتیاد آورند. بیشترین ماده استفاده شده در آن‌ها داروی ترامادول است. این دارو بدون تجویز پزشک باعث زیان‌های بسیاری در سیستم دفاعی بدن می‌شود. همچنین فرد مصرف کننده دچار وابستگی شدید به آن می‌شود.»

مسئول بخش آنالیز آزمایشگاه پزشکی قانونی درباره مضرات ترامادول که قسمت عمده‌ای از داروهای ترک اعتیاد تبلیغی در ماهواره را تشکیل می‌دهد، افزود: «ترامادول تسکین دهنده است و فقط در صورت نیاز استفاده می‌شود. اگر از حد نیاز بیشتر مصرف شود باعث ایجاد وابستگی در فرد می‌شود. در صورت استفاده بیشتر بیمار دچار مسمومیت شدید می‌شود. خطرناکترین عارضه این مسمومیت دارویی تشنج است.»
وی درباره نوع و شگرد تبلیغاتی این داروها گفت: «روی جعبه این داروها، داروی ترک اعتیاد به انواع مواد مخدر و روان‌گردان و صد درصد گیاهی عنوان شده است.»
وی افزود: «در تاثیر داروهای گیاهی ترک اعتیاد اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. یک سری ترکیبات گیاهی هستند که اثر آرامبخشی دارند. سری دیگر این ترکیبات اثر ضد درد دارند. همچنین یک سری از این ترکیبات در درمان افسردگی استفاده می‌شود. ترکیبات گیاهی باعث ترک اعتیاد نمی‌شوند. در هیج جای دنیا هیچ دارویی ساخته نشده است که به تنهایی باعث ترک اعتیاد شود. تنها یک سری داروهای شیمیایی هستند که همراه با روانشناسی صورت می‌گیرد و به درمان فرد کمک می‌کند.»
وی با بیان اینکه دستگاه‌های آزمایشگاهی سازمان به روز و کامل هستند، افزود: «ذات این داروها مشکلی ندارد. مشکل این داروها نوع تبلیغ آن‌ها است. در تبلیغ این داروها عنوان می‌شود که این داروها، داروهای ترک اعتیاد "گیاهی" هستند. این نوع تبلیغ بازی با باور مردم است. مردم بر این باورند که این داروها گیاهی‌ و در نتیجه بی ضرر هستند. در تبلیغ این داروها ترک اعتیاد را راحت می‌شمارند؛ که باید گفت ترک اعتیاد با این داروها به هیچ عنوان ساده و راحت نیست. مصرف کنندگان این داروها ناخودآگاه به این داروها وابسته می‌شوند. که مجبور به خریداری مجدد این داروها می‌شوند.»
در ادامه روند پیگیری داروهای تبلیغی در شبکه‌های ماهواره‌ای؛ آزمایشگاه پزشکی قانونی پیگیر آنالیز داروهای چاقی و لاغری تبلیغی در این شبکه‌ها است. جوکار در این باره گفت: «البته این پیگیری در حد تحقیقات دانشجویی است. ما در مرحله جمع‌آوری این داروها هستیم.»
نتایج آنالیز آزمایشگاه به مرکز پژوهشی این سازمان تحویل داده می‌شود و در کتابخانه سازمان پزشکی قانونی آرشیو می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha