دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 38926

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید كه قبل از بیرون رفتن از خانه كرم ضدآفتاب نمی‌زنند به احتمال زیاد هنوز خیلی چیزها در مورد جلوگیری از این چین و چروك‌ها باید یاد بگیرید.

سلامت نیوز: با مطلع شدن از دلایل واقعی به وجود آمدن چروك‌های صورت و روش‌های جلوگیری از آن با بروز نشانه‌های بالا رفتن سن مقابله كنید. كافی است وارد یكی از داروخانه‌های شهر شوید تا توسط سپاه كرم‌ها، لوسیون‌ها و سرم‌هایی كه همگی وعده از بین بردن تمام ترس‌های شما در مورد یكی از مهم‌ترین عیوب پوستی یعنی چروك‌های پوست را می‌دهند، روبه‌رو شوید. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید كه قبل از بیرون رفتن از خانه كرم ضدآفتاب نمی‌زنند به احتمال زیاد هنوز خیلی چیزها در مورد جلوگیری از این چین و چروك‌ها باید یاد بگیرید. خواندن نظرات مختلف متخصصان پوست در مورد علت‌ها، نحوه درمان و جلوگیری از چروك‌های پوستی در ادامه این مطلب شما را شگفت‌زده خواهد كرد.

1- در خودرو شخصی‌تان هم خطر ایجاد چروك‌های پوستی وابسته به نور خورشید وجود دارد.
شیشه ماشین می‌تواند در رساندن اشعه‌های مضر به پوست موثر باشد. اگر هر روز زمان زیادی را در ماشین خود می‌گذرانید، اشعه‌های ماورای بنفش خورشید كه عامل قسمت عمده چین و چروك‌های پوست هستند، زمان كافی برای نفوذ و عبور از شیشه ماشین پیدا می‌كنند. در چنین حالتی فرقی ندارد كه هوا آفتابی باشد یا ابری. بهترین كار برای محافظت از پوست در مقابل نور خورشید هنگام رانندگی این است كه هر روز از كرم‌های ضدآفتاب با طیف گسترده (broad spectrum) استفاده كنید. شاید هم به جای این كار استفاده از شیشه‌های رنگ -سایه‌دار را برای ماشین خود ترجیح دهید.

2- اگر دوست دارید بدانید چه موقع و كجا چروك‌ها سراغ پوست شما می‌آیند، ریشه آن را در خانواده خود جست‌وجو كنید. چروك‌های پوستی دارای عنصر ژنتیكی هستند. احتمال پدیدار شدن چروك‌های پوستی و درجه و عمق خطوط تحت تاثیر عوامل ژنتیكی قرار دارد. نگاه كردن و دقیق شدن به والدین، مادربزرگ و پدربزرگ یكی از راه‌هایی است كه به واسطه آن می‌توانید استعداد پوست خود را در چروك شدن و سایر نشانه‌های بالا رفتن سن مثل شل شدن پوست صورت، گردن و ناحیه سینه پیش‌بینی كنید. بهترین روش برای جلوگیری از پدیدار شدن چین و چروك‌ها و افتادگی پوست در این نواحی، به حداقل رساندن تابش نور خورشید به پوست و مصرف كرم‌های ضدآفتاب با طیف گسترده‌ای است كه حاوی زینك یا تیتانیوم دی‌اكساید باشند.

3- عادت به خوابیدن با یك سمت بدن و صورت باعث ایجاد خطوطی روی صورت می‌شود.
با بالا رفتن سن، بافت متصل‌كننده و كلاژن صورت شما دیگر استحكام و قوت سابق را ندارد. بنابراین، وقتی هر شب طبق عادت به یك سمت صورت خود می‌خوابید، پوست مكررا بر اثر برخورد با بالشت تحت فشار قرار می‌گیرد و دیگر مثل دوران جوانی به سرعت از هم باز نمی‌شود و به حالت اول خود برنمی‌گردد. خوشبختانه چنانچه حالت خوابیدن خود را تغییر دهید، چین خوردن پوست شكل عكس می‌گیرد. بهتر است برای جلوگیری از بروز این خطوط خوابیدن به پشت را تمرین كنید.

4- خطوط اخم می‌توانند مشكلاتی را برای دید ایجاد كنند.
گذشته از شاخص سن و آسیب ناشی از نور خورشید، خطوط اخم كه شكاف‌های بین دو چشم هستند، می‌توانند حاكی از لزوم مراجعه شما به چشم‌پزشك نیز باشند. بعضی از افراد تاوان مشكلات بینایی خود را با تنگ و گشاد كردن و چپ و راست كردن چشم خود می‌دهند كه باعث انقباض ماهیچه‌های پیشانی بین ابروها می‌شود. تكرار این عمل به مرور زمان ظاهر چروك‌ها را بدتر می‌كند. اگر زود به داد مشكل بینایی خود برسید، می‌توانید به رفع و صاف كردن خطوط نازكی كه روی پیشانی‌تان افتاده كمك كنید تا فشار روی ماهیچه‌های پیشانی كم شود و كم‌كم آزاد و راحت شوند.

5- مواد غذایی‌ای كه رنگ روشن دارند چروك‌ها را از بین می‌برند.
میوه‌ها و سبزیجاتی مثل تمشك، میوه قره‌قاط، فلفل قرمز و اسفناج حاوی آنتی‌اكسیدان‌هایی هستند كه به پوست امكان دفاع كردن از خود در برابر آسیب‌های محیطی می‌دهند به‌طوری كه پوست نرم و منعطف و شفاف بماند. هرچه پوست شما سالم‌تر و سرحال‌تر باشد، خطوط نازك هم كمتر به چشم می‌خورند زیرا پوست فرصت افتادگی و شل شدن پیدا نمی‌كند. به‌عنوان یك قاعده كلی هر آنچه به یك رژیم غذایی سالم برای قلب كمك كند، مانند غذاهایی كه حاوی ویتامین C و E هستند مثل سویا و چای سبز برای پوست هم مفید است.

6- رسیدن آب كافی راه را به روی چین و چروك‌ها می‌بندد.
همه ما می‌دانیم كه باید روزانه H2O كافی به بدن‌مان برسد اما یك دلیل دیگر نیز برای نوشیدن مایعات فراوان وجود دارد. حفظ رطوبت پوست به نرم و منعطف نگه داشتن آن كمك می‌كند. وقتی پوست خشك باشد چین و چروك‌ها تشدید می‌شوند و از آنجایی كه پوست خشك، كدر و صاف می‌شود، خطوط نازك و چین و چروك‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهند. آب تمام مواد مضر و سمی را كه در بدن جمع می‌شوند و روی پوست تاثیر منفی می‌گذارند نیز از بدن خارج می‌سازد.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha