دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۷
کد خبر: 38934
سلامت نیوز: کارشناس گیاهان دارویی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان ‌شمالی با اشاره به فرا رسیدن فصل سرما گفت: ترکیب سرشاخه‌های نعناع فلفلی با ریشه شیرین بیان برای رفع سرفه‌های خشک و ترشح‌دار موثر است.

مهدی ایمانی در گفت وگو با ایسنا، افزود: مواد موثره این ترکیب شامل منتول، منتون، گلی سریزین و گلی سیرینیک است.

وی ادامه داد: اسانس نعناع فلفلی که حاوی منتول است به عنوان یک بی‌حس کننده موضعی برای کاهش تحریکات بسیار موثر بوده و دارای اثر آنتی سپتیکی خفیف است که به عنوان خلط آور تحریکی استفاده می‌شود.

وی اظهار كرد: همچنین منتول موجود در اسانس نعناع در فعالیت گیرنده‌های سرمای موجود در حنجره که در رفلکس سرفه نقش دارند تاثیر می‌گذارد که همه آنها سبب می‌شود نعناع با چهار مکانیزم اثر آنتی سپتیکی، بی حسی موضعی، اثر برگیرنده سرمای موجود در حنجره، مهار تنفسی از طریق تحریک گیرنده‌های سرما علیه سرماخوردگی اقدام کنند.

وی با ذکر اینکه شیرین بیان نیز در این ترکیب می‌تواند به عنوان نرم کننده مفید باشد، بیان کرد: مشتقات شیرین بیان دارای اثر ضد سرفه مرکزی مشابه کدئین هستند و به عنوان خلط آور عمل می‌کند.

به گفته این کارشناس، این گیاه همچنین دارای یک اثر ضد ویروسی و تحریک کننده سیستم ایمنی بدن است.

وی اشاره کرد: در این راستا از ترکیب این دو گیاه قرص گیاهی با نام ماسومنت ساخته شده که علاوه بر خواص فوق دارای خاصیت‌های کاهش حساسیت خارش گلو، خوشبو و ضد عفونی کننده دهان نیز است.

کارشناس گیاهان دارویی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی ادامه داد: البته استفاده از گیاهان داوریی مانند آویشن بومی، آویشن شیرازی، آویشن زراعی، رازیانه، مرزه، انیسون ستاره‌ای ختمی، آقطی، سرخاگل دارای خاصیت ضد سرماخوردگی هستند و در درمان این بیماری موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha