دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 38936
سلامت نیوز: بهتر است هر علامت ناشناخته‌ای را كه در بدن‌تان ظاهر می‌شود و برای مدتی باقی می‌ماند، حداقل یك‌بار چك كنید و با پزشك‌تان در میان بگذارید تا جزو بیمارانی كه دیر به فكر افتاده‌اند و شانس درمان‌های ساده را از دست داده‌اند، قرار نگیرید.

گرفتگی نفس و خس‌خس سینه و سرفه مزمن
یكی از اولین علایم سرطان ریه، گرفتگی نفس است. یكی از خانم‌هایی كه مبتلا به سرطان ریه است، می‌گوید: «به خاطر می‌آورم كه حتی نمی‌توانستم از عرض حیاط بدون نفس‌نفس زدن عبور كنم، اول فكر كردم آسم گرفته‌ام، اما برایم عجیب بود كه چطور قبلا آسم نداشته‌ام!» در سرطان تیرویید نیز اگر تومور یا غده سرطانی به نای یا لوله هوا فشار آورد، می‌تواند باعث مشكلات تنفسی شود. هرگونه مشكل تنفسی كه برای مدتی باقی می‌ماند، علتی است كه شما به دكتر مراجعه كنید. تعدادی از انواع سرطان‌ها مثل سرطان خون و «سرطان تومورهای ریه» می‌توانند نشانه‌هایی را پدید آورند كه به راحتی با نشانه‌های سرفه‌های شدید یا برونشیت اشتباه گرفته می‌شود. مساله‌ای كه یكی از تفاوت‌های سرفه‌های ناشی از سرطان با سرفه‌های ناشی از برونشیت را مشخص می‌كند این است كه آیا این سرفه‌ها ادامه‌دار هستند یا در سیكل‌های مشخصی به وجود می‌آیند و از بین می‌روند؟ به‌علاوه بعضی بیماران سرطان ریه، به‌عنوان علایم این بیماری، دردهای سینه‌ای را گزارش كرده‌اند كه به تدریج به سمت بالای بدن، به سمت شانه‌ها یا پایین و به سمت بازوها گسترده می‌شوند.

تب مداوم
این عارضه‌ می‌تواند نشانه‌ای از سرطان خون باشد. سرطان سلول‌های خونی، در مغز استخوان آغاز می‌شود. لوسمی (سرطان خون) باعث می‌شود تا مغز استخوان، گلبول‌های سفید غیرمعمول زیادی بسازد. این گلبول‌های سفید غیرمعمول، فضای زندگی و رشد را از گلبول‌های سفید سالم می‌گیرند و توان بدن برای مقابله با عفونت را تضعیف می‌كنند. غالبا پزشكان، این بیماری را بعد از شكایت‌های مكرر بیمار از تب، درد و نشانه‌هایی كه شبیه به علایم آنفلوانزاست، تشخیص می‌دهند.

ورم شكمی

با اینكه این نشانه ممكن است مساله‌ای بیش از اندازه عادی به نظر برسد و ذهن ما را به سمت ابتلا به سرطان نبرد، شایان توجه و رسیدگی است. بسیاری از خانم‌هایی كه دچار سرطان تخمدان بوده‌اند این مساله را خاطرنشان كرده‌اند كه در ابتدا دچار حالت بادكردگی مكرر و غیرقابل انتظار در ناحیه شكم می‌شده‌اند. این حالت به صورت ناگهانی آغاز و معمولا برای مدت زمان درازی به صورت تكراری ایجاد شده و از بین می‌رود.

درد معده یا دل درد


دل دردی كه خیلی ساده به نظر می‌رسد یكی از علایمی است كه بسیاری از بیماران خوش‌شانسی كه به خاطرش به پزشك مراجعه كرده‌اند و سونوگرافی انجام داده‌اند را از ابتلای به سرطان كبد باخبر كرده است. گرفتگی در ناحیه شكم یا دردهای هرازگاهی می‌توانند از علایم سرطان كولوركتال هم باشند. بسیاری از بیماران این نوع سرطان می‌گویند كه پزشك‌شان این دردها را در ابتدا ناشی از زخم معده تشخیص داده است.

قرمزی، زخم یا تورم در ناحیه سینه

تقریبا همه خانم‌ها نسبت به معاینه همیشگی سینه‌ها و توجه به غده یا برآمدگی‌های ناآشنا در سینه آگاهی دارند اما غالب اوقات نشانه‌هایی كه نزدیك به سطح پوست به وجود می‌آیند و علامت «سرطان التهابی» هستند، نادیده گرفته می‌شوند. برخی خانم‌ها این علایم را این‌طور توصیف كرده‌اند كه گودی‌هایی شبیه به سلولیت روی پوست در ناحیه سینه‌ها مشاهده كرده‌اند. برخی دیگر در ناحیه سینه‌ها ورم، گرما یا آزردگی احساس كرده‌اند. پیدا شدن قرمزی یا تغییر رنگ مایل به بنفش نیز از علایم این نوع سرطان است. با دیدن هرگونه تغییرات غیرقابل توضیح در ناحیه سینه‌ها حتما با پزشك خود تماس بگیرید.

كبودی‌های بیش از اندازه یا خونریزی‌هایی كه قطع نمی‌شوند

این نشانه‌ها معمولا مربوط به اختلالات پلاكت‌ها و گلبول‌های قرمز هستند كه می‌توانند نشانی از لوسمی باشند. خانمی كه دچار لوسمی بود نشانه‌هایی نظیر كبودی‌های بی‌مورد در ناحیه انگشتان، دست‌ها و همچنین لكه‌های قرمز رنگ در ناحیه صورت، گردن و سینه‌ها را گزارش كرده بود. دیگری متوجه خونریزی لثه‌ها شده بود توضیح این عارضه‌ها این است كه سلول‌های سرطانی خون، در طول زمان فضای زندگی و رشد گلبول‌های قرمز و پلاكت‌ها را می‌گیرند و این عمل، توانایی خون برای حمل اكسیژن و لخته‌شدن را از بین می‌برد.

زخم‌ها یا برآمدگی‌های پوستی


بیشتر ما می‌دانیم كه باید تغییراتی را كه در خال‌های گوشتی ایجاد می‌شود، جدی بگیریم چراكه می‌توانند نشانگر سرطان پوست باشند. اما علایم دیگر این سرطان، مثل برآمدگی‌های مومی شكل یا تكه‌های زبر و خشك‌شده پوست ممكن است به راحتی نادیده گرفته شوند. بنابراین، بهتر است با انواع مختلف سرطان‌های پوست آشنا شویم. «ملانوما»، «كارسینوم سلول باز» و «سرطان سلول سنگ‌فرشی» از انواع سرطان پوست هستند. بهتر است نسبت به هرگونه عارضه پوستی با دقت برخورد و بدن خود را چك كنیم و در صورت مشاهده هرگونه ضایعات یا لكه‌های پوستی با پزشك متخصص مشورت كنیم.
منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha