دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۱
سلامت نیوز : از آنجایی كه مافیای مواد مخدر علاقه دارد مشتری‌های خود را از طبقات مختلف اجتماعی راضی نگه دارد بنابراین همواره سعی دارد جذابیت‌هایی برای كالاهایی كه می خواهد عرضه كند ایجاد نماید.

دكتر مجید ابهری  طی یادداشتی در تهران امروز نوشت : یكی از این جذابیت‌ها تولید مواد برای اقشار گوناگون و با هدف‌های متفاوت است. مثلا برای روشنفكرها و هنرمندان كه معمولا از طبقه مرفه جامعه هستند «كوكائین» را به عنوان موادی جهت روشنفكری و خوراك محافل هنری عرضه می نمایند. البته در بررسی‌های انجام گرفته مشخص شده كه حداقل 90درصد كوكائین‌های توزیعی در ایران تقلبی هستند؛ اما متاسفانه این ماده مخدر همچنان در طبقه مرفه مشتری دارد به‌طوری كه مشتریان، این مواد را از هر گرم 100تا 120هزار تومان خریداری می‌كنند. طبق پژوهش‌های موردی رنج سنی مصرف كنندگان هم معمولا بین 20 تا 50 سال است.

بالابردن فعالیت سلول‌های مغزی، تمركز روی یك موضوع خاص و تحریك قوای جنسی برای بار اول و دوم از آثار مصرف كوكائین در روزهای اول است. اما چون مواد شیمیایی افزوده شده به كوكائین در ایران بالاست در كمتر از یك ماه آثار مخرب مصرف این ماده به صورت‌های تپش قلب، بالا رفتن فشار خون، از دست دادن عملكرد عالی مغز و در ماه‌های بعدی آثاری مانند آلزایمر در دوران جوانی، كوچك شدن مغز و فراموشی زمان و مكان در فرد مصرف كننده مشاهده می شود.

نكته دیگری هم كه درباره كوكائین وجود دارد این است كه الان این ماده مخدر در مناطق مرفه نشین تهران به آسانی به در منازل و توسط پیك‌های موتوری ارسال می شود. طریقه ارسال هم به این صورت است كه مشتری با پیدا كردن تلفن«ساقی» و با ذكر كد یا نام مشتری قبلی به زنجیره دریافت كنندگان مواد وارد می‌شود.طبق پژوهش‌ها آن طور كه در تهران برآورد شده است هر ساقی (توزیع كننده خرده پای مواد) به‌طور متوسط در هر روز می تواند مواد مورد نیاز 200نفر را تامین كند.

كراك برای طبقه فقیر

در گذشته اكثر معتادان طبقه كم در آمد به هروئین و شیره تریاك اعتیاد داشتند. اما در سال های گذشته این مواد جای خود را به ماده مخدر كشنده و خطرناك دیگری به نام «كراك» داده اند. بنابراین الان اكثر طبقه كم در آمد كراك را به عنوان اصلی ترین ماده در دسترس استفاده می كنند.

آن طور كه برخی معتادان به كراك اقرار كرده اند هر یك گرم این ماده توسط 2یا3معتاد به صورت گروهی مصرف می شود و همین مقدار آنها را به نشئگی مطلوبی می رساند. همچنین در موارد دیگر معتادان به كراك به صورت تزریقی از این ماده مخدر استفاده می كنند كه این روش باعث تولید كرم در بدن، انتقال ویروس ایدز و... می شود. نوع دیگر مصرف كراك هم از طریق قطره بینی است.

این روش را معمولا معتادانی به كار می برند كه اصلا وضعیت مالی خوبی ندارند. در این روش معتاد كراك را با آب معمولی یا الكل مخلوط كرده و داخل بینی می كشد كه در اثر این نوع مصرف مواد مستقیما به مغز رسیده و باعث انفجار سلول های خاكستری مغز و در بعضی موارد مرگ آنی فرد معتاد می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha