دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۲
کد خبر: 38938
سلامت نیوز : اعتیاد در میان دانش‌آموزان هم وجود دارد اگر چه آموزش و پرورش معتقد است كه دانش‌آموز معتاد در مدارس وجود ندارد، اما مراجعه دانش‌آموزان معتاد به مراكز درمانی موید این ادعاست كه در میان دانش‌آموزان نیز معتاد وجود دارد. اما آنچه در بین دانش‌آموزان ما بیشتر دیده می‌شود، سوء مصرف مواد است و نه اعتیاد به معنایی كه مشكلاتی را درپی دارد و به مرحله درمان رسیده باشد.

تهران امروز نوشت : از این رو نباید غفلت كرد. اگر امروز بررسی كنیم كه در بین دانش‌آموزان چه میزان سوء‌مصرف مواد مخدر وجود دارد می‌توانیم برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی كنیم. اما غفلت از این مسئله خطرساز است.

 اگر در مدارس مهارت‌های زندگی درست تدریس شده بود نقش مثبتی در نرفتن دانش‌آموزان به سمت مواد مخدر داشت اما متاسفانه این موضوع در مدارس دیده نمی‌شود. اكثر مصرف كنندگان شیشه در كشور را جوانان تشكیل می‌دهند. جوانانی كه دارای تحصیلات عالیه و مجرد هستند.

 این در حالی است كه در سال 83، تریاك با 60 درصد استفاده رتبه اول را در بین معتادان داشت چند سال بعد حدود 50 درصد آمار به هروئین تعلق پیدا كرد و تریاك با 30 درصد در رتبه دوم قرار گرفت. اما در سال 90 شیشه بالاترین میزان شیوع را در تهرانی‌ها دارد و گوی سبقت را از تریاك و كراك ربوده است.

شیشه اولین ماده مصرفی در شهر تهران است. اعتیاد در مردان نسبت به زنان، تقریبا چیزی حدود 93 درصد به 7 درصد است. تقریبا چیزی در حدود 30 درصد افراد مصرف كننده درك درستی از این ماده ندارند.

به طوری كه 15 درصد این افراد از آثار مثبت شیشه صحبت می‌كنند و 10 درصدشان هم عقیده دارند كه شیشه آثار مثبت روانی و اجتماعی دارد. حدود 60 درصد مصرف كنندگان بر این عقیده‌اند كه اعتیاد به محرك‌ها مثل شیشه درمان پذیر است. با این حساب 30 درصد جامعه ما در تهران بر این باورند كه اعتیاد به شیشه خطرناك نیست. 60 درصد این‌ها منابع كسب اطلاعاتشان تلویزیون بوده است. اما باید بررسی شود رسانه ملی در این 9 سال در مورد شیشه و آگاه‌سازی ماده محرك چه اقدام موثری كرده است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha