با گذشت بیش از 2 هفته از اعلام خبر اجرای طرح پزشک امین در سازمان تامین اجتماعی، وزارت بهداشت همچنان مخالف این اقدام است.

سلامت نیوز: با گذشت بیش از 2 هفته از اعلام خبر اجرای طرح پزشک امین در سازمان تامین اجتماعی، وزارت بهداشت همچنان مخالف این اقدام است.

ماجرا از این قرار است که سازمان تامین اجتماعی تصمیم گرفته طرح پزشک امین را برای بیمه‌شدگان خود اجرایی کند و اجرای آزمایشی این طرح در استان گیلان آغاز شده است.
به گفته مسوولان سازمان تامین اجتماعی، بیمه‌شدگان تحت پوشش این سازمان، انتظار دارند در ازای حق بیمه‌ای که پرداخت می‌کنند، یک مشاور امین در حوزه درمان داشته باشند، بر این اساس در طرح پزشک امین، یک پزشک عمومی به عنوان مشاور امین بر روند درمان بیمه‌شدگان نظارت می‌کند.

همچنین در قالب این طرح، قرار است تمامی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی از یک پرونده الکترونیک سلامت برخوردار ‌شوند و اطلاعات مربوط به درمان آنها در این پرونده ثبت خواهد شد.
هر چند که به گفته رحمت‌الله حافظی، مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی ماهیت طرح پزشک امین با طرح پزشک خانواده متفاوت است، اما صاحبنظران در حوزه سلامت این گونه فکر نمی‌کنند و معتقدند اجرای این طرح همزمان با طرح پزشک خانواده دوبارهکاری محسوب می‌شود.
طرح پزشک خانواده از سال 84 با هدف عدالت در سلامت و بهبود شاخص‌های بهداشتی و درمانی در مناطق روستایی کشور آغاز به کار کرد.
قرار بود این طرح از لحاظ کمی و کیفی ارتقا پیدا کند و به مرور زمان با ایجاد پرونده‌های سلامت برای شهروندان نظام ارجاع را تقویت کرده و روند درمانی در کشور را به شکل نظام‌مندی تقویت کند.
با فراز و نشیب‌هایی که وزارت بهداشت و وزارت رفاه سابق در اجرای این برنامه داشتند، در نهایت اختلافات این دو وزارتخانه سبب شد پیشرفت طرح پزشک خانواده متوقف شود تا جایی که برخی از منتقدان حتی اجرای این طرح را شکست خورده خواندند.
اما این روزها با اعلام خبر اجرای طرح پزشک امین از یک سو مخالفان این طرح افزایش می‌یابد و از سوی دیگر از اجرای طرح پزشک خانواده با همه ایراداتی که دارد، دفاع می‌شود.


مخالفان طرح پزشک امین چه می‌گویند؟
وزیر بهداشت و معاون درمان او از جمله اولین مخالفان اجرای طرح پزشک خانواده بودند تا جایی که حسن امامی، معاون درمان وزیر بهداشت اجرای طرح پزشک امین را نوعی موازیکاری با برنامه پزشک خانواده دانست و گفت: وزارت بهداشت از ابزارهای قانونی برای عدم اجرای طرح پزشک امین استفاده می‌کند.
مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با بیان این که اجرای طرح پزشک امین از سوی سازمان تامین اجتماعی خلاف سیاستگذاری‌های بخش سلامت است، می‌گوید: اجرای این طرح موجب تزلزل طرح پزشک خانواده می‌شود، از این‌رو دستگاه‌های متولی باید با این طرح برخورد کنند.

سکوت سازمان تامین اجتماعی

با وجود این مخالفت‌ها، سازمان تامین اجتماعی چندان واکنشی به آن نشان نداده است و حتی هنگام تهیه این گزارش به‌رغم این‌که روابط عمومی این سازمان در جریان بود، اما در نهایت در پاسخ به پیگیری ها معاون درمان تامین اجتماعی تلفن همراهش را پاسخ نداد و روابط عمومی این سازمان نیز فرد جایگزینی را برای ارائه توضیحات در این خصوص معرفی نکرد.


پزشک معین،طرحی شکست‌خورده
طرح پزشک معین نیز از جمله برنامه‌های سازمان تامین اجتماعی بود که با اهداف مشابهی چند سال پیش در برخی از استان‌های کشور آغاز و بعد از مدتی متوقف شد. برخی از کارشناسان با اشاره به همین موضوع به اجرای طرح پزشک امین بدبین هستند.
علیرضا زالی، قائم‌مقام سازمان نظام پزشکی به تجربه طرح پزشک معین به عنوان تجربه‌ای ناموفق اشاره کرده و می‌گوید: این طرح نیز از همان ابتدا مخالفت سازمان‌های نظام پزشکی مربوط و وزارت بهداشت را دربرداشت. هر اقدامی که به نوعی مداخله در حوزه سلامت تلقی شود و با جنبه‌های مبتنی بر شواهد ملحوظ نباشد، می‌تواند به جای فرصت، آثار تهدیدآمیزی در نظام سلامت به دنبال داشته باشد.

منبع: جام جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha