دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۶
کد خبر: 38948
سلامت نیوز: پژوهشگران تاکید کردند که خندیدن امری حیاتی و مهم برای سلامت انسان است و به درمان یا کاهش برخی بیماریها مثل دیابت، اگزما، آسم و بیماریهای قلبی کمک می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، این پژوهشگران افزودند که خندیدن سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با عفونت و برخی حالت های افسردگی مبارزه می کند.

این پژوهشگران دریافتند 15 دقیقه خندیدن می تواند 40 کالری را بسوزاند و 10 دقیقه خنده که همراه با حرکت شکم باشد، دردها را کاهش می دهد.

تحقیقات همچنین ثابت کرده است که خندیدن به میزان مناسب دهها موارد بیماری را درمان می کند اما این را هم باید در نظر گرفت که خندیدن بیش از اندازه ممکن است مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد کند.

بر پایه این گزارش، خنده به عنوان یک پاسخ جسمی و روانی به مطالب یا صحنه های خنده دار به شمار می رود و در جریان آن پرده دیافراگم منقبض و صدایی تکراری از حنجره، دهان و حفره بینی شنیده می شود و همزمان با آن نیز نزدیک به 50 عضله به ویژه در اطراف دهان به حرکت در می آید و در برخی موارد، اشک از چشمان جاری می شود.
 
دکتر رامو مورا ریبول، متخصص خنده و سلامت گفت: خنده به 4 طریق به بهبود سلامتی کمک می‌کند به گونه‌ای که می‌تواند عضلات را به حرکت درآورده و سیستم دفاعی بدن و ترشح هورمون را تحریک کند.

خنده می تواند همچنین احساس مثبت بودن را در فرد ایجاد کند و کیفیت زندگی او را بهبود بخشد و علاوه بر این، راه را برای تدوین راهبردهای بهتر به منظور برخورد با فشارهای مختلف هموار کند و مهارت های اجتماعی را افزایش دهد.

تاثیر خنده به ویژه بر سیستم دفاعی بدن و سطح ترشح هورمون، توجه نخست پژوهشگران را به خود جلب کرده است به گونه ای که خنده سطح سلولهای طبیعی مبارز بدن و سطح مسکن های طبیعی را افزایش داده و فعالیت های ضد عفونتی را بهبود بخشیده و سطح هورمون کورتیزون را کاهش دهد.

برخی پژوهش‌ها نشان داد که خنده سطح هورمونهای اکسی توسین ( oxytocin )، ملاتونین (melatonin)، دوپامین (dopamine) و سروتونین (serotonin) را افزایش می دهد.
اما تاثیر بدنی مستقیم خنده شامل بهبود تنفس و استراحت عضلات است و ثابت شده است که خنده همچنین نه تنها بر قلب، ریه ها و عضلات بلکه بر روده‌ها نیز تاثیر مثبت می گذارد و باعث تغییرات باکتریایی مفید می‌شود لذا تکیه فراوانی به خنده به عنوان درمان بیماریهای مختلف وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha