دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۵
کد خبر: 38956
سلامت نیوز: یک جراح مغز و اعصاب گفت: ‌میگرن در خانم‌ها شایع‌تر است و معمولاً بین سنین حدود 15 تا 25 سالگی خود را نشان می‌دهد و می‌توان گفت با شروع عادت‌های ماهانه آغاز و در دوران یائسگی پایان می‌یابد.

سعید اعتمادیان در گفت‌وگو با فارس در مورد علائم و دلابل بروز میگرن اظهار داشت: میگرن یک بیماری عروقی است که از انقباض عروق مغز در یک برهه‌ای از زمان ایجاد می‌شود که در نتیجه فرد احساس سردرد می‌کند و پس از رفع انقباض سردرد نیز بهبود می‌یابد.

توارث عامل اصلی میگرن

وی توارث و ژنتیک را در بروز میگرن دخیل دانست و گفت: اکثر افرادی که میگرن دارند در افراد خانواده آنها مانند مادر، خواهر یا بستگان نزدیک میگرن مشاهده می‌شود و عده کمی به دلایل غیر وراثتی به میگرن مبتلا می‌شوند.

این جراح مغز و اعصاب به عواملی که موجب تشدید میگرن می‌شود اشاره کرد و گفت: حضور در مکان‌های پر سر و صدا، قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب یا نورهای مصنوعی به‌خصوص نورهای فلاشر یا رقص‌نور این بیماری را تشدید می‌کند.

آنهایی که میگرن دارند فیلم ترسناک نبینند


اعتمادیان افزود: افراد مبتلا به میگرن نباید در معرض استرس‌های شدید قرار گیرند و همچنین از دیدن فیلم‌های ترسناک باید پرهیز کنند چرا که با وارد شدن هرگونه استرس عصب مغزشان منقبض و سردرد آغاز می‌شود.

آلودگی هوا و تلفن همراه بلای جان میگرنی‌‌ها


وی تصریح کرد: آلودگی هوا هم میگرن را تشدید می‌کند و توصیه می‌کنیم این قبیل افراد خواب منظمی داشته باشند. همچنین با تلفن همراه خیلی صحبت نکنند چون امواج تلفن بر تشدید بیماری موثر است.

اعتمادیان به علائم میگرن اشاره کرد و گفت: معمولاً میگرن با علامت‌هایی مانند سردرد ضربان‌دار با ریتم خاص و تاری چشم، دوبینی، سبکی سر و گرفتن گردن همراه است.

میگرن در خانم‌ها شایع‌تر است

وی افزود: ‌میگرن در خانم‌ها شایع‌تر است و معمولاً بین سنین حدود 15 تا 25 سالگی خود را نشان می‌دهد و می‌توان گفت با شروع عادت‌های ماهانه آغاز و در دوران یائسگی پایان می‌یابد.

این جراح مغز و اعصاب با اشاره به اینکه تشخیص میگرن به وسیله سی‌تی‌اسکن یا نوار مغز امکانپذیر نیست گفت: برای درمان میگرن از دارو یا فیزیوتراپی عضلات استفاده می‌کنیم تا هم میزان سردرد کاهش یابد و هم فاصله آن زیادتر شود.

اعتمادیان به داروی اربوتامین اشاره کرد و گفت: این دارو هم راهکاری تشخیصی است و هم راهکار درمانی چرا که فردی که سردردش با این دارو متوقف شود نشانگر آن است که میگرن دارد.

اگر میگرن دارید شکلات، پنیر و نوشابه نخورید

وی به افرادی که میگرن دارند توصیه کرد تا از خوردن مواد غذایی مانند پنیر به دلیل داشتن تیامین، شکلات به دلیل داشتن کاکائو، نوشابه به دلیل داشتن کولا و سوسیس و کالباس پرهیز کرده و همچنین الکل به‌خصوص شراب قرمز‌ بیماری را تشدید می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha