در قانون بودجه سال 1390 مصوب شده که 3 میلیارد دلار از درآمدهای مازاد نفتی به بخش بهداشت و درمان کشور اختصاص داده شود تا از این راه فشار حاصله از پرداخت هزینه‌های کمرشکن درمانی که متوجه مردم است کمتر احساس شود...

وزارتخانه بهداشت و درمان از چشم دولت مهمان ناخوانده است
سلامت نیوز: در قانون بودجه سال 1390 مصوب شده که 3 میلیارد دلار از درآمدهای مازاد نفتی به بخش بهداشت و درمان کشور اختصاص داده شود تا از این راه فشار حاصله از پرداخت هزینه‌های کمرشکن درمانی که متوجه مردم است کمتر احساس شود...

 پس از 9 ماه که از سال جاری می‌گذرد، با پافشاری‌های وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی، دولت چکی معادل 300 میلیارد تومان معادل 10 درصد از مبلغ به تصویب رسیده را صادر کرد که حال باید چشم بدوزیم و ببینیم که مابقی را چه زمانی تسویه خواهد کرد. افرادی که در راس امور هستند باید متوجه این مساله باشند که اگر این 3 هزار میلیارد تومان به حساب وزارت بهداشت واریز نشود، کشور با مشکل جدی در بخش سلامت روبرو خواهد شد و تمامی برنامه‌های بخش سلامت روی زمین خواهد ماند.

بدیهی است حوزه سلامت کشور در سه ماه پایانی سال تحت فشار شدید مالی قرار دارد، به طوری که در پرداخت هزینه‌های اولیه همچون قبوض آب، برق، گاز و... هم دچار مشکل می‌شود و برای پرداخت مطالبات معوق پرسنل و کادر درمانی از جمله پرستاران، به شدت تحت فشار است. این در حالی است که با نزدیک شدن به پایان سال، میزان پرداختی‌های غیرقابل اجتناب مراکز درمانی دوچندان شده و باید منابع مالی کافی برای این پرداخت‌ها وجود داشته باشد.

در تمام کشورهای پیشرفته سلامت مهم‌ترین رکن در برنامه دولتمردان است، در حالی که در کشور ما مساله‌ای که هیچ زمانی به عنوان دغدغه به حساب نیامده و مسوولان همیشه به آن بی‌توجه بوده‌اند، نظام سلامت و بهداشت و درمان کشور است.
متاسفانه برخی افراد در مسیر پرداخت سهم سلامت از مازاد درآمد نفتی کارشکنی و خلاف قانون عمل می‌کنند. باید برای جامعه شفاف‌سازی و به مردم گفته شود که چرا و به چه علت برقراری عدالت در سلامت در کشور با مشکل روبروست. مساله‌ای كه وجود دارد این است که در حال حاضر مازاد درآمد نفتی حاصل شده، اما نمی‌خواهند سهم سلامت را از این محل پرداخت کنند، چرا که نگاه دولت به حوزه بهداشت و درمان همانند یک مهمان ناخوانده بوده است.

دکتر حسینعلی شهریاری/رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

منبع: هفته نامه سپید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha