دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۰ - ۲۳:۰۳
کد خبر: 38986

سلامت نیوز : انسان برای زنده ماندن و به خاطر حفظ سلامتی جسمی و روحی باید هر روز چند وعده بخورد. بنابراین ضروری است هنگام تهیۀ مواد غذایی و مصرف آنها نکاتی را رعایت کند که غذاها افزون بر رفع گرسنگی، نیازهای جسمانی، و حتی آرامش روانی را تأمین کنند زیرا عدم رعایت بهداشت غذایی یا مصرف نکردن بعضی مواد یا افراط در آنها حتی ممکن است موجب مرگ زودرس یا کوتاهی عمر شود .مواد غذایی مختلف معمولاً حاوی ترکیبات زیر هستند:
ـ قندها، چربیها ، پروتئینها ، ویتامین ها ، مینرالها.

هر کدام از مواد ذکر شده برای رشد و نمو و سالم ماندن نه تنها ضروری است بلکه نقش حیاتی دارند اما زیاده روی در مصرف آنها خطرناک بوده و شخص را به بیماریهای مختلف مبتلا می سازد.

زیاده روی در مصرف قند سبب می شود تا فرد استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماری دیابت( قند) و ازدیاد چربی خون پیدا کرده و در سوخت و ساز بدن بی نظمی ایجاد شود.

 زیاده روی در مصرف چربی باعث افزایش تری گلیسیرید و کلسترول در بدن شده و بافت چربی بر سطح احشاء داخلی و عضلات اسکلتی نیز افزایش می یابد و افزون بر چاقی و اضافه وزن، زمینۀ بروز اختلالات قلبی عروقی و گوارشی فراهم می شود.

 مصرف زیاد پروتئین سبب بروز بیماری نقرس شده و کلیه ها و استخوانها را دچار عارضه خواهد کرد.

افزایش مصرف ویتامین ها به ویژه A و D سبب اختلالات متعدد می شود.

مصرف زیاد مینرالها ( سدیم ، پتاسیم، کلر و ... ) که در نمک طعام و اکثر مایعات هست در قلب ( فشار خون) ، کلیه ها و خون اثرات سوء دارد.
اکنون این پرسش پیش می آید که چه نوع غذاها و خوراکیهایی برای سلامتی مفید هستند؟

تمام خوراکیها ( حبوبات، میوه ها ، سبزیجات و...) حاوی مواد قندی، چربی ، پروتئین، ویتامینی و املاح هستند و مصرفشان برای بدن ضروری و مفید است به شرطی که به جا و حساب شده مصرف شوند.

مصرف غذاهای قندی از جمله انواع میوه های شیرین، شیرینی( در حد مختصر) و مرباجات و مواد نشاسته ای و سایر غذاهای قنددار برای کارها و فعالیت های کوتاه مدت ضروری هستند و در حقیقت اگر هر روز مواد قندی مصرف نشود قادر نخواهیم بود فعالیت های روزمره را انجام دهیم و تمرکز فکری و ذهنی داشته باشیم. حتی غذای روزانۀ افراد دیابتی نیز باید حاوی 30 تا 50 درصد مواد قندی باشد اما باید سعی شود از مواد قندی مصنوعی از جملهانواع شکلاتها و قند وشکر، کمتر استفاده شود.

انواع غذاهایی که دارای چربی هستند از جمله انواع گوشت های قرمز و احشاء داخلی ( دل ، جگر ، قلوه و ....)  و روغنهای حیوانی و جانوری برای افراد سالم و بدون بیماریهای قلبی عروقی و گوارشی ضروری است به ویژه اگر از فعالیت های بدنی نیز برخوردار باشند نیاز به چربی بیشتر می شود زیرا چربیهاکه در بدن و در نواحی زیر پوستی و داخل احشایی ذخیره می شوند برای انرژی و نیازهای دراز مدت بسیار ضروری هستند و در صورت نیاز، به انرژی مفید تبدیل شده و سبب می شود که فرد بتواند ورزش کند و یا کارهای بدنی سنگین را به مدت طولانی تر انجام دهد اما باید دقت شود که بین میزان ورودی مواد چرب به بدن و سوخت وساز و متابولیسم داخلی آنها نوعی تعادل برقرار باشد تا به طور نهفته کلسترول و تری گلیسرید خونی بالا نرود و رگه های چربی در داخل عروق رسوب نکنند.

افرادی که در ناحیۀ زیر پوست شکم و یا در سایر نواحی بدن، چربی زیادی دارند و پس از هر بار غذا خوردن دچار نفخ شکم و دل درد و اختلالات گوارشی می شوند باید آگاه باشند که در صورت اضافه وزن، حتماً در سطح و داخل قلب و کبد و روده ها، بافت چربی اضافه دارند و در آینده، برایشان خطرات جدی فراهم می شود و تنها راه پیشگیری و حتی درمان چاقی، داشتن یک رژیم غذایی مناسب با ورزشهای روزانه است.

مصرف پروتئینها به صورت گوشت و حبوبات و سایر خوراکیهای گیاهی و جانوری در زندگی روزمره کاملاً  ضروری است و سوء تغذیه از نظر مصرف پروتئینها خطرات جدی به دنبال دارد. بخش عمده ای از اعمال روزانه ما به استفاده از انرژی پروتئینها گیاهی و حیوانی می تواند بیماری ایجاد کند. اگر مصرف پروتئین کمتر از حد طبیعی باشد انواع بیماریهای ناشی از فقر پروتئینی از جمله کواشیورکور و ماراسموس، اختلالات کبدی، گوارشی ، قلبی عروقی و اسکلتی ایجاد می شود و اگر بیشتر از میزان طبیعی از پروتئین ها استفاده شود بیماری نقرس در اثر رسوب ترکیبات پروتئینی در مفاصل بین انگشتان دست و پا و سایر اعضا به وجود می آید و همچنین اختلالات کبدی، کلیوی و گوارشی نیز در ازدیاد مصرف پروتئینها رخ می دهد.

مصرف ویتامینها نیز در اندازۀ طبیعی بسیار ضروری است زیرا کمبود هر نوع ویتامین B ( B-B1-B2-B5-B6-B12)  سبب بیماری بری بری و سایر بیماریهای عصبی و کم خونی ، اسهال ، اختلالات عصبی ، پوستی و اسکلتی می شود. ویتامین B در سبزیجات و شیر و گوشت و ماهی و دانه های غلات و جگر وجود دارد.

کمبود ویتامین C موجب بیماری اسکوربیک خواهد شد. از علائم کمبود این ویتامین می توانیم خونریزی لثه ها، عضلات و لق شدن دندانها را ذکر کنیم. ویتامین C در مرکبات ،سیب ، گوجه فرنگی، سبزیجات و سایر میوه های ترش وجود دارد.

کمبود ویتامین D اختلالات استخوانی به صورت راشیتیسم و استئوپورز ( پوکی استخوان)، استئومالاسی،  ضعف عضلانی ، تشنج را در پی خواهد داشت. در کمبود ویتامین E اختلالات چشمی، کم خونی و حرکتی در بدن رخ می دهد. ویتامین E در غذاهایی چون روغنها، میوه ها، سبزیجات و غلات وجود دارد. کمبود ویتامین K موجب خونریزی خواهد شد. ویتامین K در سبزیجات وجود دارد.

وجود مینرالها در غذای روزانه بسیار با اهمیت است. مینرالها که همان عناصر شیمیایی موجود در انواع خوردنیها و نوشیدنیها هستند ( مانند سدیم، پتاسیم ، کلر ، بیکربنات ، کلیسم و.... ) همگی نقش حیاتی در سلامتی بدن انسان دارند.

سدیم ( در نمک طعام) ، دارای نقش اساسی در فشار خون است و پتاسیم بر قلب اثر بسیار حیاتی دارد و کلسیم نیز افزون بر قلب، در استخوانها نقش مهمی را ایفا می کند.

مصرف بیش از حد یا کمتر از این حد عناصر معدنی خطرناک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha