سه‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 39006
سلامت نیوز: متخصصان معتقدند که موها آینه سلامت انسان هستند. کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی به راحتی می‌تواند سلامت موها را به خطر انداخته و به آن‌ها آسیب بزند. بر عکس داشتن تغذیه‌ی مناسب، متنوع و سرشار از پروتئین و دیگر مواد مغذی موها را زیبا و سالم‌تر می‌سازد.

شاید اغراق نباشد که بگوییم داشتن موهای زیبا و سالم آرزوی همه است. موها تأثیر زیادی روی زیبایی ظاهری ما دارد و هر چه زیباتر، سالم‌تر و درخشان تر باشند افراد جذاب‌تر جلوه می‌کنند. در این مطلب قصد داریم شما را با ویتامین‌ها و مواد معدنی که برای سلامت و زیبایی موها لازم هستند و در عین حال منابع غذایی این مواد آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

منابع غذایی آهن

آهن

آهن نقش موثری در حفظ سلامت موها ایفا می‌کند. بیشترِ پروتئین‌ها و آنزیم‌هایی که در آن وجود دارد و به ویژه هموگلوبین آن که اکسیژن را به خون می‌رساند همه و همه برای زیبایی و سلامت موها کمک می‌کند.

منابع آهن: در گوشت قرمز و گوشت مرغ به میزان زیادی آهن وجود دارد. برای گیاه‌خواران، غلات غنی شده، لوبیا، سبزیجات برگ سبز تیره و یا مکمل‌های غذایی بهترین منبع برای تأمین آهن است. باید بدانید که بدن ما به طور معمول روزانه به 18 میلی گرم آهن نیاز دارد.

توجه داشته باشید زنان باردار، زنانی که در عادت ماهانه خونریزیِ زیادی دارند، گیاه‌خواران و افرادی که از کم خونی رنج می‌برند باید مکمل آهن مصرف کنند.

حواستان باشد اگر مکمل‌ها را با داروهای دیگر مصرف کنید امکان تداخل دارویی به وجود می‌آید و یا به همراه مکمل‌های دیگر و برخی از مواد غذایی باعث ایجاد مشکلاتی شده و برخی از بیمارها مانند زخم معده را تشدید می‌کند. برای همین قبل از مصرف هر نوع مکمل غذایی با پزشک مشورت کنید. بیشترین دُز مصرفی آهن روزانه 45 میلی گرم است.
ویتامین B6 در سنتز مواد شیمیایی مغز و گلبول‌های قرمز، تنظیم متابولیسم و حفظ میزان گلیسمی تأثیر زیادی دارد. این ویتامین برای سلامتی موها ضروری است

روی

روی تأثیر زیادی در رشد افراد و نیز تولید مثل داشته و باعث بهبود عملکرد سیستم دفاعی و عصبی بدن می‌شود. روی که به آن زینک نیز گفته می‌شود به سلامت موها کمک زیادی می‌کند. در حالت طبیعی، بدن روزانه به 8 میلی گرم روی نیاز دارد.

منابع غذایی روی: گوشت قرمز دارای میزان زیادی روی است. گیاه‌خواران برای تأمین نیاز خود باید آجیل (گردو، بادام و ...)، محصولات لبنی و غلات زیادی مصرف کنند. باید بگوییم که همه‌ی مولتی ویتامین‌ها دارای روی نیستند.

توجه داشته باشید که دُز بالای روی می‌تواند تأثیر منفی در جذب آهن، مس و همچنین برخی از داروها شود. جذب بیش از حد این ماده باعث تضعیف سیستم دفاعی بدن شده و همچنین میزان کلسترول خوب خون را کاهش دهد.

منابع غذایی ویتامین ب 6

ویتامین B6


ویتامین B6 در سنتز مواد شیمیایی مغز و گلبول‌های قرمز، تنظیم متابولیسم و حفظ میزان گلیسمی تأثیر زیادی دارد. این ویتامین برای سلامتی موها ضروری است. به طور معمول بدن ما روزانه به 1.3 میلی گرم ویتامین B6 نیاز دارد.

منابع غذایی ویتامین B6: این ویتامین بیشتر در غلات غنی شده، حبوبات، گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی و برخی از میوه و سبزیجات وجود دارد.

باید بدانید که جذب بیش از حد این ویتامین می‌تواند باعث ایجاد مشکلات عصبی شود.
 
ویتامین B12

ویتامین B12 به عملکرد خوب سلول‌های دستگاه عصبی و گلبول‌های قرمز و همچنین به ساخت مولکول‌های DNA کمک می‌کند. این ویتامین همانند ویتامین B12 تأثیر زیادی در حفظ سلامت موها دارد.

منابع غذایی ویتامین B12: غلات غنی شده نیاز بدن به این ویتامین را تأمین می‌کند. ماهی، گوشت قرمز، محصولات لبنی نیز حاوی میزان قابل توجهی ویتامین B12 می‌باشند.

برخی از مطالعات نشان داده است که این ویتامین از بیماری‌های قلبی، افسردگی و بیماری آلزایمر پیشگیری می‌کند اما با این حال بیشتر محققان با این نتایج موافق نیستند. اگر گیاه‌خوار هستید یا غلات غنی شده‌ی زیادی مصرف نمی‌کنید حتماً از پزشک خود بخواهید که برایتان مکمل تجویز کند.

روی تأثیر زیادی در رشد افراد و نیز تولید مثل داشته و باعث بهبود عملکرد سیستم دفاعی و عصبی بدن می‌شود. روی که به آن زینک نیز گفته می‌شود به سلامت موها کمک زیادی می‌کند.

در حالت کلی ویتامین‌های B5، B6، B8 برای رفع مشکل خشکی مو موثر عمل می‌کنند. این ویتامین‌ها در رویش مو و همچنین احیا و تقویت موهای آسیب دیده نقش مهمی دارند. متخصصان پوست و مو معتقدند مصرف مکمل‌های غذایی سرشار از ویتامین‌های B اندکی مشکل موهای آسیب دیده و خشک را برطرف می‌سازد اما باید بدانید که تأثیر آن‌ها بعد از چند ماه مصرف مداوم خود را نشان می‌دهد.

منبع: تبیان

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha