سلامت نیوز: رئیس پلیس آگاهی کشور با اشاره به این موضوع که باید آنقدر آمارها دقیق باشد که نیاز ما را برای برنامه‌ریزی برطرف کند گفت: در این زمینه پلیس هم باید تقویت شود زیرا تقویت پلیس تقویت قوه قضائیه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، سردار سید حسن بتولی رئیس پلیس آگاهی کشور در اولین همایش آمار جنایی با بیان اینکه آمار سرآغاز برنامه‌ریزی است اظهار داشت: هدف ما از آمار در این همایش بهره‌گیری از آمار جنایی در پیشگیری است.

وی با بیان اینکه پیشگیری بدون برنامه‌ریزی و آمار قابل تحقق نیست گفت: آمار فعلا ناقص است و حجم آمار سیاه و خاکستری بالا است. طبیعتا ابتدا باید مشکل کمبود آمار و عدم انطباق آن با واقعیت موجود جامعه را کم کنیم.

بتولی افزود: این کار نه با نصیحت و نه با ابلاغ حل می‌شود و باید آسیب‌شناسی شود تا ببینیم چرا واقعیت جرم در جامعه با آمارها انطباق ندارد.

وی با بیان اینکه همه قبول داریم که آمارها با واقعیت انطباق ندارد گفت: به صورت آزمایشی در دستور کار پلیس آگاهی سه اقدام را قرار دادیم. ابتدا به برخی استانها گفتیم اصلا آمار را اعلام نکنید، در گام دوم به تعدادی از استانها اعلام شد این آمار را به عنوان سرقت به عنف اعلام کنند، و در آخر هم قرار شد که باقیمانده استان ها آمار خود را عینا اعلام کنند.

بتولی با بیان اینکه جامعه در مقابل ارتکاب جرائم خرد اعتمادش را نسبت به پلیس از دست می‌دهد 70 درصد اقدامات کلانتری‌ها براساس گزارش‌های مردمی است و نسخه اصلی پرونده‌ها در کلانتری‌ها پیچیده می‌شود.

وی ادامه داد: نگاه ما تا به امروز به جمع‌آوری اطلاعات، نگاه مجازاتی بوده که در نهایت فرد را به زندان بفرستند ولی اگر نتوانیم بسترهای شکل‌گیری جرم را بشناسیم هر روز مشتریان ما بیشتر خواهند شد و وضع طوری می‌شود مانند امروز که مرتب به تعداد پرونده‌ها افزوده می‌شود.

بتولی با بیان اینکه باید این اطلاعات را به سمت جامعه برگردانیم گفت:‌در این زمینه مراکزی تحقیقاتی نیاز داریم که تجربه‌ تک تک پرونده‌ها را مورد استفاده قرار دهند. اما اگر این اطلاعات دقیق و جامعه نباشند مانند اکثر مراکز تحقیقاتی خروجی مناسبی نخواهند داشت و تنها به تنظیم جزوه اکتفا می‌شود.

بتولی با اشاره به این موضوع که باید آنقدر آمارها دقیق باشد که نیاز ما را برای برنامه‌ریزی برطرف کند گفت: در این زمینه پلیس هم باید تقویت شود زیرا تقویت پلیس تقویت قوه قضائیه است.

وی ادامه داد: قوه قضائیه اگر هم خودش بخواهد همه جامعه را زیر نظر بگیرد قادر به این کار نیست اما پلیس در همه جامعه حضور دارد و در جایی که انسانی وجود ندارد ما به نمایندگی از آنها حضور داریم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha