سه‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 39019
سلامت نیوز: شاید تعجب كنید اگر بگویم ازدواج خیلی از دردهای سالمندی‌ را دوا می‌كند.تحقیقات اخیر نشان می‌دهد ازدواج، افسردگی را در سالمندان كاهش می‌دهد.حتی یك ازدواج نه چندان موفق در افراد افسرده، می‌تواند موجب تقویت روانی بیشتر آنان شود.

ازدواج سالمندان

صغراخانم به دنبال یك نان گرم بربری پاشنه‌هایش را ور كشید و در خانه كوچكش را قفل كرد و وارد كوچه شد. حاجی‌حمید كه یك‌سال بعد از فوت همسر مرحوم صغراخانم خواستگارش بود چند قدم آن‌طرف‌تر با گردن كج و یك نان بربری داغ، سرمای هوا را داخل ریه‌اش می‌فرستاد و بازدم مه‌آلودش را نثار كوچه می‌كرد. او كه برنامه روزانه خریدهای همسایه‌اش را از بر بود آنجا ایستاده بود كه صغراخانم رنج صف ایستادن نكشد شاید این بار خواستگاری او را جواب مثبت دهد.

صغراخانم كه آمد از پیچ كوچه رد شود چشمش به حاجی‌حمید صراف افتاد و لپهایش مثل دختر‌ان دم‌بخت گل انداخت. صورتش را پوشاند و آمد قدم‌هایش را تند كند كه حمیدآقا گفت: سلام حاج‌خانم. شما زحمت نكشید. من برایتان نان گرفته‌ام. صغرا خانم ‌آمد كه تعارف كند، اما حاج‌آقا حمید صراف حرفش را برید و گفت: خانم احمدی ما كه دیگر بچه نیستیم كه بزرگ‌تر‌ها برایمان تصمیم بگیرند بیا بله‌ بگو و قال قضیه را بكن. بریم این آخر عمری بلانسبت شما بعد از 20 سال دوباره مثل آدمیزاد زندگی كنیم.

حاج خانم سرخی گونه‌اش از شرم شوهر كردن نبود از شرم مردم بود كه همین حالا هم هزار تا حرف پشت‌سرشان می‌گفتند و اگر به گوش بچه‌ها و نوه‌ها می‌رسید شر به پا می‌شد. اول از همه هم پسر بزرگش می‌آمد و می‌گفت حالا كه به خاك بابا وفادار نیستی خانه‌اش را می‌فروشیم و ارث‌مان را بر می‌داریم توهم برو پی دلت!!!حرف‌های ناروایی بود، اما اگر راست می‌شد و زندگی‌شان با حمیدآقا پا نمی‌گرفت نه راه پس داشت و نه راه پیش.

 فصل طلایی

دهه‌های بعد از 60، فصل طلایی زندگی ماست. ما به ثمر نشسته‌ایم و باید میوه‌های زندگی مان را بچشیم. وقت غصه خوردن نیست، اما اگر تنها باشیم وضع فرق می‌كند.

سالمندان با ازدواج می‌توانند خون تازه‌ای به رگ‌های زندگی خود بدمند و دوباره جوان شوند.داشتن یك خانواده كامل به انسان حس كنترل بیشتری می‌دهد‌و بایدخانواده را رتق و فتق كند.

هیچ ‌وقت فراموش نمی‌كنم سالمندی را كه در 90 سالگی بانوی 75 ساله ای را عقد كرده بود، در مغازه كار می‌كرد و كارهای فنی خانه را هم خودش انجام می‌داد. همسر با‌سلیقه‌اش هم برای او شیرینی خانگی و غذا‌های خوشمزه می‌پخت. آنها از هر دقیقه زندگی خود لذت می‌بردند و هیچ بیماری نداشتند.
روان‌شناسان معتقدند اغلب زنان در سنین میانسالی به بعد بیش از هر وقت به همسر خود وابسته می‌شوند. آنها با ازدواج می‌توانند منبع توجه و تامین نیاز عاطفی تازه‌ای پیدا كنند و احساس كنند برای همسر خود عزیزند و كانون توجه هستند

جالب است بدانید بیشترین كاركرد ازدواج در جوانی رفع نیاز جنسی و تولید مثل و در پیری رفع نیاز عاطفی و حمایت است.

چرا باید بگذاریم در جامعه ما كسانی باشند كه در انزوای خود نیازهای عاطفی و حمایتی خانواده را طلب می‌كنند و نمی‌جویند.

 
دارویی به نام ازدواج

شاید تعجب كنید اگر بگویم ازدواج خیلی از دردهای سالمندی‌ را دوا می‌كند.تحقیقات اخیر نشان می‌دهد ازدواج، افسردگی را در سالمندان كاهش می‌دهد.حتی یك ازدواج نه چندان موفق در افراد افسرده، می‌تواند موجب تقویت روانی بیشتر آنان شود.

به عبارت دیگر ازدواج، تقویت روانی بسیار بیشتری در افراد افسرده ایجاد كرده بود تا افراد شاد. یعنی با این‌كه افراد افسرده ممكن است ازدواج ناموفق‌تری داشته باشند و كیفیت ازدواج آنها پایین‌تر باشد، اما از زندگی مشترك سود بیشتری می‌برند.

پژوهشگران با بررسی‌هایی كه طی چند سال روی بیش از 13 هزار زن و مرد بالای 65 سال انجام داده‌اند به این نتیجه رسیدند:

ازدواج سالمندان

سالمندانی كه‌كنار همسر خود زندگی می‌كنند، امید به زندگی بیشتری دارند و آزمایش‌های دوره‌ای نظیر غربالگری سرطان روده بزرگ، اندازه‌گیری فشارخون، میزان كلسترول و قند خون و... را به موقع انجام می‌دهند. بر عكس سالمندان مجرد، زیاد به كنترل سلامت خود علاقه‌مند نیستند و علائم افسردگی در آنان بیشتر مشاهده می‌شود. در حالی كه سالمندانی كه همسر دارند، از روحیه با‌نشاط‌تر و اعتماد به نفس بیشتری برخوردارند.

 
بازگشت به جوانی


از دیگر مزایای ازدواج در سالمندان این است كه عمرشان را طولانی می‌كند، زیرا ثابت شده‌ ازدواج و كم‌كردن استرس‌های زندگی می‌تواند به افراد در داشتن عمر طولانی كمك كند.

محققان با بررسی تاثیر انواع استرس از جمله مرگ همسر دریافتند ارتباط بین استرس و میزان مرگ و میر بسیار قوی است.  پژوهش دیگری نیز نشان می‌دهد كه مردان متاهل ، عمر طولانی‌تری نسبت به مردان مجرد دارند. بیش از 4‌ هزار مرد در مدت زمان 22 سال مورد بررسی وضع سلامتی و تحولات ایجاد شده در زندگی زناشویی، تاریخچه ازدواج، طلاق، مرگ همسر، تجدید فراش و... قرار گرفتند و یافته‌های این تحقیقات نشان می‌دهد سلامتی خطر مرگ و میر را كاهش می‌دهد و ازدواج در حفظ سلامتی تاثیرگذار است. از طرف دیگر وضعیت سلامتی افراد می‌تواند در انتخاب آنها برای متاهل شدن، تاثیرگذار باشد.

جالب است بدانید گزارش‌های دریافتی از وضعیت سلامت مردان نشان می‌دهد كه ازدواج در سنین جوانی نسبت به ازدواج در سنین بالا، كم سودتر است. مقایسه‌های انجام شده بین متاهلان سن بالاتر و مردان طلاق‌گرفته اشاره بر این دارد كه سطح سلامتی نسبی مردان گروه دوم با بالارفتن سن به طور قابل توجهی نزول می‌كند.

وقتی این مردان مطلقه به سن 50 می‌رسند، باید انتظار داشته باشند كه وضعیت سلامتی‌شان بسیار زودتر از افراد متاهل به خطر بیفتد. برای این گروه از افراد، ‌ازدواج مجدد بسیار پرفایده خواهد بود و سطح سلامتی آنها نیز بخوبی متاهلان خواهد رسید.

 
منبع : جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha