خودروهایی هم هستند كه فارغ از مدل بالا یا پایین بودن شان با دیدن آنها نه تنها زیبایی نمی بینیم بلكه تاثیر ناخوشایندی بر روان ما می گذارد. این خودروها همان هایی هستند كه مدت هاست رنگ كارواش به خود ندیده اند و كثیفی تمام وجودشان را پوشانده است.

سلامت نیوز : اتومبیل ها یكی از پرشمارترین وسایلی هستند كه هر روز مجبوریم در خیابان های شهرمان مشاهده كنیم، خودروهای رنگارنگ و شیكی وجود دارند كه بسیار چشم نوازند و بخشی از زیبایی های شهر شده اند.

روزنامه کیهان نوشت: اما از سوی دیگر خودروهایی هم هستند كه فارغ از مدل بالا یا پایین بودن شان با دیدن آنها نه تنها زیبایی نمی بینیم بلكه تاثیر ناخوشایندی بر روان ما می گذارد. این خودروها همان هایی هستند كه مدت هاست رنگ كارواش به خود ندیده اند و كثیفی تمام وجودشان را پوشانده است.
بدون شك رانندگی با یك اتومبیل تمیز لذت بخش تر از یك خودرو چرك و كثیف است. از سوی دیگر تمیز كردن یك اتومبیل نیز گوشه ای از كارهای مربوط به نگهداری یك خودرو است.

در این زمینه بسیاری از رانندگان بر این باورند كه یك اتومبیل تمیز بهتر نیز می راند. این گفته به هر روی از دیدگاه روانی می تواند درست باشد. از سوی دیگر اتومبیل هایی كه رانندگان به آنها رسیدگی بیشتری كرده اند و همواره خودروهای خود را در تمامی قسمت ها تمیز نگه داشته اند نیز كمتر خراب می شوند، چرا كه راننده با دیدن كوچك ترین روغن ریزی در پی یافتن عیب و رفع آن برمی آید. این گونه اتومبیل ها در هنگام فروش دسته دوم نیز از قیمت فروش بالاتری برخوردارند.

یك تحقیق گسترده كه از طرف شهرداری شهر منچستر با همكاری دپارتمان سلامت روان دانشگاه این شهر انجام شد مشخص شده است رانندگانی كه همواره در زندگی شان به سلامت خود و اطرافیانشان توجه می كنند اتومبیل های تمیزتری نسبت به دیگران دارند. همچنین افرادی هم كه تیپ و ظاهرشان برایشان مهم است نسبت به دیگران بیشتر به خودرویشان رسیدگی می كنند.

اما این همه ماجرا نیست و بررسی ها نشان می دهد ممكن است شخصی این حساسیت های شخصی را هم داشته باشد اما خودرو ش كثیف باشد. این نشان دهنده گرفتاری ذهنی بیش از حد این شهروند است.

محققان خودروهایی را انتخاب كرده و آزمایش هایی را روی آن ها انجام دادند و متوجه شدند باكتری هایی كه مرتبط با مسمومیت غذایی، حالت تهوع و عفونت های پوستی هستند هم در این خودروها وجود دارند.

با تحلیل كردن نمونه هایی از خودروها متوجه شدند باكتری های قدرتمندی بر روی فرمان، صندلی ها و دستگیره های این خودروها وجود دارد و می تواند به راحتی به انسان منتقل شوند.
ادامه بررسی ها نشان می دهد كه مشاهده انبوهی از این خودروهای كثیف و نیز مدل پایین و كهنه تاثیر روانی بر روی شهروندان دارد. در واقع دیدن یك خودروی شیك و تمیز می تواند تا چندین دقیقه ذهن افراد را درگیر خود كند و آنها را از مشغله ذهنی شان دور كند.

در نظر سنجی ای كه از سه هزار نفر شامل گروههای سنی مختلف از شهروندان انجام گرفت مشخص شد كه زیبایی و تمیزی خودروها نیز مانند زیبایی ساختمان ها و خیابان ها تاثیر روانی زیادی بر مردم دارد.
در این تحقیقات هم چنین مشخص شد 18 درصد از افراد معمولا داخل خودروی خود را كمتر از یك بار در ماه تمیز می كنند. به همان نسبت هم اعلام كردند كه داخل خودروی آن ها غذا و نوشیدنی ریخته است و یك سوم هم گفتند كه حیوانات خانگی خود را با خودرو حمل می كنند.

از سوی دیگر تمیزی داخل خودرو نیز بسیار حایز اهمیت است. بسیاری از افراد با شنیدن این موضوع كه غذایی از سطح زمین جمع شده و به خورد آنها داده شده است وحشت می كنند، اما آن ها باید بدانند داشبورد خودروی آن ها هم ممكن است دقیقا به همان اندازه آلوده بوده و باعث بروز بیماری شود.

خصوصا در روزهایی كه دمای هوا افزایش پیدا می كند و به همین دلیل مردم باید توجه داشته باشند كه هیچ باقیمانده غذایی در داخل خودروی آن ها باقی نماند، چرا كه كوچك ترین ماده غذایی می تواند به منبع غذایی میكروب ها تبدیل شود. در روز های سرد هم سعی كنید در داخل خودروی خود غذا نخورید یا از بهداشتی بودن آن اطمینان حاصل كنید.
ورود حیوانات به داخل خودرو هم می تواند زمینه را برای ورود و فعال شدن این میكروب های خطرناك فراهم كند.

اتومبیل تان را دریابید
تجربه نشان داده كه یك خودرو كثیف همواره آب، رطوبت و چرك را بهتر بر روی بدنه خود نگاه می دارد. بدین روی اگر آن اتومبیل دارای خطوط عمیقی بر روی بدنه نیز باشد، این خط ها به زودی به زنگ زدگی تبدیل خواهند شد.

پس به یاد داشته باشید كه اتومبیل خود را یكی دو بار در ماه بشویید. برای شستن ماشین نیز كارواش های مدرن بهترین گزینش هستند، ولی اگر شما خود اتومبیل خود را با برس و یا ابر می شویید، برس یا ابر خود را هنگام شستن ماشین چندین بار در سطل آب دیگری بشویید. این كار موجب می شود كه كثیفی های روی برس یا ابر شما به آب و شامپوی سطل شست وشو راه نیابد و بدین روی شما پس از شستن، اتومبیل تمیزتری خواهید داشت.

پس از شستن و خشك كردن اتومبیل برای بالا بردن عمر رنگ بدنه بد نیست كه اتومبیل خود را دست كم دو بار در سال پولیش كنید. پولیش كردن در شهرهای مرطوب ایران رنگ اتومبیل را در برابر زنگ زدگی مقاوم تر می كند، چرا كه آب باران، شبنم و یا رطوبت به آسانی از روی ماشین پولیش شده بر روی زمین می ریزد و رنگ ماشین تقریبا همیشه خشك است.

این كار در شهرهایی با آب و هوای گرم و خشك از رنگ اتومبیل در برابر گرمای آفتاب محافظت كرده و از رنگ پریدگی خودرو جلوگیری می كند. اگر راننده ای اتومبیل خود را از آغاز تحویل تا پایان پولیش نماید، رنگ اتومبیل همواره چون روز نخست شاداب، براق و تازه نشان داده می شود.
اگر شما اتومبیلی دارید كه تاكنون پولیش نشده و رنگ آن به پریدگی و ماتی گراییده، نخست رنگ آن خودرو باید با مواد پاك كننده خمیر مانند پاك شود و پس از این كار آن رنگ باید حتما پولیش خورده و یا واكس زده شود.

برای شستن موتور نیز دستگاه هایی كه آب و مایع شست وشو را با فشار زیاد بر روی موتور می پاشند مناسب ترند، اما اگر شما به این گونه دستگاه ها دسترسی ندارید نیز می توانید با روش های دیگری موتور اتومبیل خود را بشویید.

پیش از آغاز كار باید قسمت های الكتریكی اتومبیل چون دینام و در اتومبیل های مدرن تر باكس الكترونیك و فیوز باكس با پلاستیك پوشیده شود.
پس از این كار در صورت دسترسی به دستگاه های پاشنده فشار بالا، می توانید موتور را با مایع های موتورشویی تمیز كرده و سپس با یك قلم رنگ، موتور را با آب و كف فرچه زده و آب ولرم بر روی آن بریزید.

در هنگام شستن موتور، موتور اتومبیل شما باید سرد باشد. درغیر این صورت، ریختن آب سرد بر روی پوسته موتور گرم نه تنها می تواند آسیب هایی به موتور و اگزوز وارد نماید، بلكه كمترین زیان این كار می تواند جمع شدن بخار آب در سیستم الكتریكی موتور باشد. اگر موتور اتومبیل شما تمیز باشد و این موتور تمیز در طول سفر با اشكالی مواجه شود، در هنگام رفع نقص دست هایتان كثیف نمی شوند.

حتما كثیفی بیرون خودرو به منزله كثیفی داخل آن هم هست. پس برای پاك كردن كابین هم می توانید قسمت های پلاستیكی روی درها و جلو داشبورد را نیز با روغن های ویژه نو كنید. برای این كار به یاد داشته باشید روغن هایی با درصد براقی بالا می توانند از نظر ایمنی دید در شب كمی ناراحت كننده باشند، چرا كه براقی بسیار زیاد جلو داشبورد می تواند نور ماشین های دیگر را بر روی شیشه جلو بتاباند و این كار نیز دید شما را كم می كند بدین روی در صورت امكان از روغن های مات بهره گیری نمایید كه نه براقی مصنوعی دارندنه خطر.

بسیاری از رانندگان هیچ گاه به لاستیك زاپاس اتومبیل خود توجه نمی كنند و این لاستیك همواره در كثیف ترین حالت در جایگاه خود قرار دارد. درنظر بگیرید كه در یك روز تعطیل با خانواده درحال رفتن به یك مهمانی هستید و لاستیك اتومبیل شما در همان روز پنجر می شود.

برای تعویض لاستیك پنچر باید با دو لاستیك كثیف سر و كله بزنید كه این كار می تواند دست ها و لباس مهمانی شما را كثیف كند. پس برای آسان تر شدن كار و زیباشدن درون و برون اتومبیل خود، همواره نه تنها لاستیك زاپاس خود را بشویید، بلكه جایگاه قرارگیری زاپاس را نیز تمیز نگاه دارید.

برخورد قانون با خودروهای كثیف
شاید جالب باشد بدانید در ایالات متحده و كشورهای اتحادیه اروپا هیچ منع قانونی برای عبور و مرور خودروهای با ظاهر كثیف وجود ندارد.

اما دلیل اینكه همواره خودروهای تمیز در خیابان های اروپایی است این است كه در بسیاری از نقاط اروپا به واسطه آب و هوا، وضعیت جوی و جغرافیایی و بارش باران به طور مرتب گردو غبار خودروها گرفته می شود و آلودگی زیاد روی سطح خودروها وجود ندارد.

به همین دلیل صاحبان خودروها اغلب نیازی به شستن خودروی خود نمی بینند و این بارش باران خود باعث پاكیزگی خودروها گشته است. به طوری كه صاحبان خودروهای شخصی در اكثر شهرهای اروپا تنها ماهی یك بار برای شست وشوی خودروی خود اقدام می كنند.

در كانادا، استرالیا و ایالات متحده هم وضعیت در برخی شهرها مشابه است ولی نكته اساسی در این كشورها این است كه از لحاظ فرهنگی اكثر شهروندان خود را موظف به رعایت پاكیزگی خودروی خود می دانند و اهمیت این امر اغلب برایشان كمتر از رعایت نظافت شخصی نیست، كه البته استثنا هم در همه جا وجود دارد. ولی مسئله اساسی این است كه برای نظافت خودرو هیچ اجبار قانونی نیست و تنها یك هنجار اجتماعی است.

در برخی از شهرهای آمریكا ابتكاری هم برای نظافت خودروها درنظر گرفته می شود و آن قرار دادن سطل آب و یك مایع شست وشوی شیشه درهر پمپ بنزین است.
بنابراین هر دارنده خودرو بعداز تامین سوخت خودرو در صورت نیاز می تواند شیشه های خودروی خود را تمیز نماید و اینكه سیستم كارواش به طور كاملا مكانیزه وجود دارد كه با ورود كارت اعتباری و واریز پول و یا به صورت نقدی مبلغی را دستگاه دریافت كرده و خودرو وارد كارواش مكانیزه شده و تمام مراحل به طور اتوماتیك انجام می شود كه این سهولت و سرعت را در بحث شستشو و نظافت خودروها ایجاد می كند.
همچنین اقدام دیگر استفاده از جاروهای شارژی است كه برای نظافت داخل خودرو به كار می رود و با وارد كردن سكه به مدت معینی مثلا حدود 5 دقیقه روشن شده و امكان نظافت داخل خودرو را فراهم می كند.

آلودگی تصویری را برطرف كنیم
اگر از فراز آسمان خراش های شهرهای بزرگ به پایین نگاه كنیم، خانه ها، خیابان ها و سپس ماشین های داخل آنها بیشترین سطح تصویر مقابل را تشكیل می دهند. این تكرار تصاویر و در معرض دید بودن اجباری خودروها برای مردم لزوم رسیدگی به خودروها و تمیز نگه داشتن آنها را نشان می دهد.

در واقع ماشین هایی با ظاهر كثیف آلودگی تصویری برای شهروندان ایجاد می كنند و طبعا تمیز نگه داشتن خودرو می تواند این آلودگی را كمتر كند.
در كشورهایی با شاخصه های سلامت بالا، به عدم آلودگی تصویری یا بصری توجه زیادی می شود و استانداردهای سلامت بصری به خصوص در مورد نمای خانه ها و وضعیت ظاهری خودرو در این كشورها به دقت رعایت می شود. تمیز نگاه داشتن خودرو ضمن معرفی صاحب خودرو به عنوان فردی مسئول و قابل اطمینان در جامعه، سلامت بصری و روانی جامعه را نیز بالا برده و باعث افزایش كارآیی افراد خواهد شد.

تمیز نگاه داشتن شیشه ها و چراغ ها به خصوص در شرایط بارانی، شب، برف و درهر وضعیتی كه دید راننده محدودتر است، بسیار حیاتی است. یادآوری این نكته ضروری است كه دید كافی به معنای واكنش مناسب تر راننده در برابر حوادث و در نتیجه كاهش صدمات مالی و جانی خواهد بود.

درحین فرایند شست وشو امكان یك بازدید كامل از بدنه و موتور فراهم می شود. بنابراین در هنگام شست وشوی بدنه، خراش ها و زدگی های احتمالی را بررسی كنیم و برای جلوگیری از تبدیل یك خش به یك پوسیدگی بزرگ، محل خراش ها و زدگی ها را با كمی رنگ بپوشانیم.

ضمن آنكه تمیز كردن قسمت های مختلف خودرو در بهتر كاركردن آنها تاثیر مهمی می گذارد. شست وشوی موتور هزینه های تعمیر را كاهش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha