سه‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۰

تلاش بسیاری از مادران برای شاد كردن فرزندان تمریناتی است كه در قالب خریدن یك توپ فوتبال، بردن كودك به مهد، تهیه یك شام خانوادگی و... نمود پیدا می‌كند. با این حال این سؤال مطرح است كه یك مادر برای شاد بودن خود چه تمرینی می‌كند. یك مادر چقدر تلاش می‌كند كه خوشحال باشد.

سلامت نیوز :بزرگ‌ترین امید و آرزوی هر كسی آن است كه فرزندانی شاد داشته باشد. فرزندانی كه وقتی به سن بزرگسالی هم می‌رسند، روی خط شادمانی حركت داشته باشند. تلاش بسیاری از مادران برای شاد كردن فرزندان تمریناتی است كه در قالب خریدن یك توپ فوتبال، بردن كودك به مهد، تهیه یك شام خانوادگی و... نمود پیدا می‌كند. با این حال این سؤال مطرح است كه یك مادر برای شاد بودن خود چه تمرینی می‌كند. یك مادر چقدر تلاش می‌كند كه خوشحال باشد.

به گزارش روزنامه ایران كارشناسان 8 راهكار عملی را یافته‌اند كه باعث می‌شود یك مادر با تمام مسئولیت‌ها، گرفتاری‌ها و خستگی‌ها، شادمانه زندگی كند و این انرژی حاصل از شادی را به خانواده‌اش نیز منتقل كند.

حفظ خود
بخش بسیار گسترده و عمده‌ای از استرس‌های فردی، مربوط به تلاش‌هایی است كه با استانداردهای غیرممكن همراه می‌شود و همین مسئله چون باعث شكست و ناكامی می‌شود این حس را در فرد تداعی می‌كند كه او به اندازه كافی یك مادر خوب نیست زیرا موفق نشده است آن استاندارد و چارچوبی را كه در ذهن داشته به هدف نزدیك كند.

متخصصان می‌گویند: بسیاری از این احساسات از بی‌كفایتی و مقایسه با مادران و افراد دیگر به‌وجود می‌آید. گاهی نیز نتیجه یك رقابت است، رقابت‌هایی كه به ظاهر كوچك هستند ولی در انتها اثر بزرگ ناكامی را برجا می‌گذارند. مقایسه كردن زندگی خصوصی با زندگی زنان دیگر یكی از دلایل اندوهگین بودن زنان به‌شمار می‌رود.

 كارشناسان می‌گویند: بهترین راه برای خوشحال زیستن آن است كه خودتان باشید. سعی نكنید از روی نسخه زندگی دیگران كپی كنید. بهترین نسخه برای شما و فرزندتان این است كه بفهمید چه چیزی خوب و به نفع خانواده شما است و چه چیزی را باید بیاموزید. به عنوان یك مادر باید نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی كنید و باتوجه به آن سطح روحیه و شادی را در خود ارتقا بخشید.

لحظه‌های تنهایی
هجوم مسئولیت‌های گوناگون در طول روز، توجه به مشكلات مختلف و رفع آنها باعث می‌شود كه یك مادر با تحریك‌پذیری عصبی زیادی در یك روز مواجه باشد. همه از او درخواست كمك دارند و او می‌خواهد به همه آنها پاسخ مثبت دهد به همین علت سیستم عصبی او تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد. كارشناسان خلوت را یك ضرورت برای سلامت ذهن انسان می‌دانند. به همین علت آنان در نخستین گام به مادران توصیه می‌كنند كه مدت زمانی را در آرامش و سكوت بگذرانند. این تكنیك آرام‌سازی و حضور در خلوت به سیستم عصبی این امكان را می‌دهد كه بتواند خود و توان دوباره برای شنیدن را بازیابد. در این زمان سیستم عصبی ما را به یك شارژ حسی، عاطفی می‌رساند. ارمغان اختصاص دادن زمانی در طول هفته یا هر روز برای ارزیابی مجدد كارهای روزانه و توجه به خود، ارمغان خوشحالی به مادران است.

خانواده آرام

خارج شدن از حصار زمان و سرعت زندگی، تكنیك بسیار مهم و باارزشی است كه در زندگی ماشینی و مدرن امروزه مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است.
آهسته كردن عجله‌های زندگی خانوادگی كلید شادی است. كم كردن سرعت در طول یك شبانه روز معنای بیشتری به فعالیت‌ها خواهد داد. بسیاری از خانواده‌ها در طول عمر، خانواده برای سرعت بخشی به امور برنامه‌ریزی می‌كنند، در حالی كه برنامه‌ریزی برای كاهش سرعت، نگاهی به تقویم زندگی و اتصالات كوتاه و همیشگی، خانواده را در به ثمر رسیدن تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌های آتی زندگی كمك می‌كند.

مهمان فوری
یكی از بهترین راه‌ها برای شاد كردن خود آن است كه گوشی تلفن را بردارید و با لبخند یك دوست قدیمی را دعوت كنید، فراخواندن یك دوست و حركت كردن با او به احساسات دوران گذشته، یكی از بهترین منابع برای افزایش خوشحالی است.
بسیاری از مادران این منبع شادی‌بخش را از یاد برده‌اند. در حالی كه دوستان به عنوان یك منبع حمایتگر فوق‌العاده به‌شمار می‌روند.
متخصصان دریافته‌اند هنگامی كه یك زن دچار سرخوردگی شده است و احساسات او تحت فشار زیادی قرار دارد در كنار دوستان قرار گرفتن او را به یك منبع امن برای بیرون ریختن مشكلات متصل می‌كند. این خروجی مطمئن او را به سلامت روح نزدیك می‌كند. انجام تمرینات ورزشی و یا دعوت از آنان برای صرف عصرانه و پیاده‌روی در كنار آنان حتی در یك مسافت كوتاه انرژی‌بخش و شادی‌آفرین تلقی می‌شود.

یك روز خاموش
امروزه بسیاری از زنان علاوه بر كار روزمره در خانه در بیرون از خانه نیز مشغول انجام فعالیت و كار هستند. همین مسئله باعث می‌شود كه از نظر سطح توان و انرژی احساس ضعف كنند. مادران با انجام كار بیشتر، استرس خانواده را بر دوش می‌كشند. به همین علت نیاز دارند كه فرصتی را برای تخلیه روانی داشته باشند.
نام‌گذاری یك روز بدون كار امكان تفریح و شادی را به مادران خواهد داد. به همین علت با یك برنامه‌ریزی امكان انجام تمام كارها و امور را در روزهای قبل باید ایجاد كرد. حتی غذای مورد نیاز خانواده در روز بدون كار را باید در روز قبل پخت و آماده كرد.
برای سردرگم نشدن می‌توان ابتدا یك شب را با این هدف در نظر گرفت. در این فرصت اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند. در این زمان تلفن‌های همراه و كامپیوتر خاموش می‌شود. پس از آن بر این مدت افزوده می‌شود تا اینكه این فرصت به یك روز تبدیل شود.

علائق مشترك
بسیاری از افراد آهنگ احساسات خود را از دست داده‌اند و در حاشیه فعالیت‌های فرزندان، علائق خود را به فراموشی سپرده‌اند. بهترین شیوه برای از سر گرفتن آهنگ احساسات آن است كه سرگرمی‌ها و علائق خود را با فرزندان به اشتراك بگذاریم. بودن در كنار فرزندان این فرصت را خواهد داد كه مانند آنها از این علائق لذت برده و لبخند بزنید. بازی‌ با رنگ‌ها و گوش دادن موسیقی‌های كودكانه، دیدن كارتون‌های زمان كودكی و... باعث می‌شود كه به راه‌های شادمانی پای بگذارید و مدل لذت بردن‌های كودكانه از چیزهای ساده را به یاد آورید.

تسخیر بی‌نظمی‌ها
درهم و برهم بودن و كثیف بودن خانه یكی از علل بدخلقی و ناراحتی اكثر زنان و مادران به‌شمار می‌رود. اكثر زنان این مسئله را یكی از مهم‌ترین علل احساس ناكامی در تعقیب احساس خوشبختی و رضایت از زندگی روزانه خود دارند.
متخصصان با ارائه راهكارهای ساده و تعریف شده از سوی مادران را یكی از مهم‌ترین عوامل یاریگر مادران در این زمینه ارزیابی می‌كنند. به‌گونه‌ای كه هر عضو خانواده در هر سنی كه باشد با انجام امور ساده مربوط به خود مادر را یاری كند. برای مثال در دسترس بودن چوب لباسی برای كودكان، نظم و ترتیب هر روزه اتاق كودك توسط خود او... به مادر كمك خواهد كرد تا بی‌نظمی‌ها را به تسخیر خود درآورد.

برون‌سپاری
ارزیابی مجموعه مهارت‌های هر یك از اعضای خانواده و محول كردن وظایف براساس توانایی‌هایشان یكی از مهم‌ترین نكاتی است كه باید به آن توجه كرد.
مادران ناچار نیستند كه همه كارها را خود به تنهایی انجام دهند. فقط به خاطر اینكه كاری باید انجام شود. با استفاده از تعریف انعطاف‌پذیر بودن، امكان برون‌سپاری نیاز به كمك مطرح می‌شود. درخواست كار گروهی برای انجام امور منزل و تمیز كردن خانه، تنظیم زمان‌های 10 دقیقه‌ای و پخش موسیقی در این زمان در حالی كه اعضای خانواده در كنار هم به مرتب كردن خانه و تمیز كردن آن پرداخته‌اند، این زمان را به فرصتی زیبا و خوشحال‌كننده تبدیل خواهد كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha