سه‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 39044
سلامت نیوز: اواسط دهه 70 وقتی برای اولین بار بحث آلودگی هوا مطرح شد، قضیه فقط مربوط به تهران بود و پایتخت‌نشینان. حالا اما تهران و شهرستان ندارد، غول آلودگی غیراز تهران در 8شهر دیگر هم هر از گاه از چراغ دودآلودش بیرون می‌خزد و زندگی را به كام شهروندان سخت می‌كند.
اهواز، كرج، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، اراك و كرمان هم چند سالی است با معضل آلودگی هوا دست به گریبانند، اهواز مركز استان خوزستان حتی به لطف گرد و غبار همیشگی كشورهای همسایه، سال میلادی جاری را با رتبه آلوده‌ترین شهر دنیا از سوی سازمان بهداشت جهانی به پایان رساند. حدود 10 سال پیش از این قرار بود طرحی تحت عنوان طرح جامع كاهش آلودگی هوای پایتخت برای مبارزه با این بحران هر ساله تهیه و اجرایی شود، آن طرح اما آنقدر تهیه و اجرا نشد كه این كلانشهرها هم به دام آلودگی افتادند به همین دلیل حالا عنوان آن به طرح جامع كاهش آلودگی هوای كلانشهرهای كشور تغییر كرده است.
 البته این طرح هم هنوز مرحله نهایی و اجرایی را به خود ندیده است و آن‌گونه كه مسوولان وعده می‌دهند، قرار است همزمان با هوای پاك رونمایی شود. حالا تا این طرح رونمایی و اجرا شود، شهروندان باید دود آلودگی هوا را در چشم‌ها و ریه‌هایشان تحمل كنند، البته این بماند كه اگر طرح اجرا شود، دردی از دردهای آلودگی هوای شهرها درمان خواهد كرد یا نه. همیشه در ماه‌های پایانی پاییز و اولین زمستان اوج روزهای آلودگی است، به خصوص اگر پدیده پایداری هوا هم به مدد آلودگی بیاید، یعنی نه از باد خبری باشد و نه باران، در این وضعیت موقعیتی رخ می‌دهد كه به آن وارونگی دما می‌گویند، هوای سرد پایین می‌آید و آلاینده‌ها را هم با خود به پایین‌ترین سطح می‌رساند، این‌گونه كه باشد، حتی یك تنفس ساده هم در شهر غنیمت می‌شود. تهران كه به عقد دایم آلودگی درآمده و هلهله آلاینده‌ها در هوا و زمین این شهر امری طبیعی و همیشگی است، از دیگر شهرها چه خبر؟ برای یافتن پاسخ این پرسش سراغ وضعیت پاكی و آلودگی هوا را از تعدادی از شهروندان شهرهای كرج، تبریز، مشهد، اهواز، شیراز، اصفهان و كرمان را گرفتم، فارغ از آنچه مسوولان می‌گویند از آنها پرسیدم الان وضعیت هوای شهرتان چطور است؟ نتیجه این بود، این جملات همه از زبان آنهاست:

مشهد: وضعیت هوای مشهد وخیم است و آلودگی در حد بالا، فكر كنم به حد آلودگی‌های تهران هم برسد، مسوولان هم از دیروز هشدارهای آلودگی بالا را در رسانه‌ها تكرار می‌كنند، حتی گشت هوای پاك راه‌انداخته‌اند، اما این كارها كه تاثیری ندارد. از اول امسال تعداد روزهایی كه ما در این شهر هوای تمیز تنفس كردیم به یك ماه هم نمی‌رسد.

اصفهان: از دیشب تا الان باد آمده و آلودگی را با خود برده است، خوشبختانه هوا تمیز شده اما تا روز یكشنبه چون نه از باد خبری بود و نه از باران، آسمان شهر تیره و تار شده بود، به راحتی می‌توانستیم آلودگی را در هوای شهر حس كنیم، به دور كه نگاه می‌كردیم چشممان فقط فاصله كمی را می‌دید اما خوشبختانه امروز هوا بهتر شده است.
شیراز: از آخرین باری كه در شیراز باران باریده دو سه هفته می‌گذرد، این مدت هم میزان آلودگی هوا واقعا زیاد شده است، آلودگی البته به حد تهران نیست ولی برای شیرازی‌ها ملموس است. قدیمی‌های ما می‌گویند تنفس هوای همیشه‌تمیز شیراز لذت‌بخش بود ولی حالا با دود ودم قاطی شده است.

تبریز: موقعیت تبریز مثل كف یك كاسه است، دور تا دور شهر كوه و تپه قرار دارد و همین باعث شده كه اگر باد و بارانی نیاید، آلودگی و دود ماشین‌ها و كارخانه‌ها بالای سر شهر بماند و آسمان را تیره كند، باد و بارانی كه دیشب آمده هوا را پاك كرده و آلودگی‌ها را برده، اما هفته گذشته واقعا مشكل داشتیم و غلظت دود در هوای شهر بالا بود.
كرج: هوای اینجا مثل تهران آلوده نیست اما چون شهر شلوغ است و پر جمعیت، آلودگی‌اش هم زیاد است، چون دو سه روز است تغییری در وضعیت هوا اتفاق نیفتاده آلودگی‌ها هم بیشتر شده، هواشناسی گفته بود این هفته یكشنبه، دوشنبه بارانی خواهد بود ولی خبری نشد؛ به همین دلیل الان آلودگی هوا زیاد شده است.

اهواز: خوشبختانه بر خلاف هفته گذشته كه گرد و غبار وحشتناكی هوای شهر را آلوده كرده بود، از اول این هفته به دلیل وزش باد هوا پاك شده و می‌شود آسمان شهر را دید، این روزها برای ما مردم اهواز غنیمت است، چون وقت‌هایی كه گرد و غبار می‌آید حتی 5 دقیقه ماندن در هوای آزاد مساوی است با نشستن خاك روی ابروها و مژه‌هایمان و سفید شدن آنها.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha