سلامت نیوز: رئیس بخش جراحی قلب و مرکز تحقیقات پیوند و جراحی بیمارستان شریعتی گفت: مصرف مواد روانگردان باعث افزایش فشار، تپش قلب و حتی در موارد عادی نیز موجب بروز سکته‌های قلبی و فوت ناگهانی می‌‌شود.

محمدحسین ماندگار، در گفت‌وگو با فارس، مواد مخدر موجود درجامعه را به دو دسته سنتی و صنعتی تقسیم کرد و گفت: تریاک و مشتقات آن ماده مخدر سنتی محسوب و مواد مخدر صنعتی مانند اکستازی، کراک و شیشه شناخته می‌شود و متأسفانه هم اکنون در سطح جوانان رایج است.

وی افزود: مصرف تریاک روی سلامت قلب اثر مستقیم دارد و باعث تصلب شرائین و سکته قلبی می‌شود؛ معمولاً کسانی که به تریاک اعتیاد دارند، همزمان نیز سیگار مصرف می‌کنند؛ مصرف توامان سیگار و تریاک موجب افزایش اثرات مخرب روی قلب می‌شود.

رئیس بخش جراحی قلب و مرکز تحقیقات پیوند و جراحی بیمارستان دکتر شریعتی، با اشاره به یک باور غلط که استفاده از تریاک را موجب درمان دیابت و بیماری قند می‌داند، تصریح کرد: این باور بسیار غلط است، اشخاصی که دچار بیماری قند هستند نباید به توصیه افراد غیر کارشناس به این باور غلط روی آوردند چرا که این امر موجب می‌شود یک بیماری دیگر به بیماری فعلی‌شان اضافه شود.

مصرف تریاک و هروئین باعث عفونت‌ دریچه قلب می‌شود

وی خاطر نشان کرد: همچنین رواج نوع تزریقی مواد مخدر که هروئین است امروزه گرفتاری‌های بسیار زیادی از قبیل شرایط بد بهداشتی و استفاده از سوزن‌ها و سرنگ‌های مشترک بین استفاده کنندگان آن به وجود آورده است که باعث بروز عفونت رگ و قلب و در نهایت عفونت‌های قارچی بر روی دریچه‌های قلب می‌شود؛‌ همه این‌ها علاوه بر انتقال بیماری‌های هپاتیت B و C و ایدز است.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق تأکید کرد: هر ماهه در مرکز قلب شریعتی با چند مورد از همین موارد مواجه هستیم که مداخله با جراحی و دارو برای این افراد دیگر مفید نیست و آنها را از دست می‌دهیم؛ همچنین مصرف تریاک و هروئین باعث عفونت‌های جدی ریه و مستعد شدن این افراد به سل می‌شود؛ معمولاً در افراد معتاد تغذیه و بهداشت به پایین‌ترین سطح ممکن می‌رسد و باعث می‌شود ایمنی بدنشان نیز پایین ‌آمده و به بیماری‌های دیگر دچار شوند.

سکته‌های قلبی و فوت ناگهانی حاصل استفاد از روانگردان‌ها

وی با هشدار به خانواده‌ها جهت مراقبت از نوجوانان و جوانان خود برای آلوده نشدن به مصرف سیگار به عنوان گام اول آغاز مصرف مواد مخدر بیان داشت: مصرف داروهای مخدر جدید که به روانگردان‌ها مانند اکستازی، شیشه و کراک معروفند بسیار خطرناک و دارای عوارض جسمی و روانی زیادی است؛‌ گیجی، هیجان، فراموشی و اختلالات رفتاری مانند توهم اختلال در شناخت ابعاد زمانی و مکانی را از برخی از عوارض آن ذکر کرد.

ماندگار در مورد اثرات جسمانی این مواد نیز تصریح کرد: چون این مواد در ابتدای مصرف قدرت فراوانی به فرد می‌دهد و باعث شادابی زیاد می‌شود علائمی مانند تنفس تند، فشار خون بالا و تپش قلب در آنها دیده می‌شود که در موارد عادی نیز باعث بروز سکته‌های قلبی و فوت ناگهانی آنها می‌شود؛‌ همچنین از عوارض دیگر این روانگردان‌ها کاهش حافظه و اختلال در کارکرد مغز به شمار می‌آید.

وی اظهار داشت: این مواد اصولاً اثر سمی بر قلب دارد، علائمی مانند تپش قلب، نامنظمی در تپش قلب، تنگی نفس، فشار خون بالا، پاره شدن عروق کرنر، عروق بزرگ قلبی و سرانجام مرگ ناگهانی دارد؛ سکته‌های قلبی، نارسایی قلبی و تسلب شرائین نیز از دیگر عوارض این مواد است.

مشروبات الکلی عوارض مواد مخدر صنعتی را تشدید می‌کند

رئیس بخش جراحی قلب و مرکز تحقیقات پیوند و جراحی بیمارستان دکتر شریعتی با اظهار تأسف از ارزانی، فراوانی و در دسترس جوانان بودن مواد مخدر صنعتی گفت: یکی از خواص این مواد بی بو، رنگ و طعم بودنشان است؛ بعضی افراد برای شوخی یا مقاصد دیگر آن را به نوشیدنی اشخاص اضافه می‌کند و فرد بدون در جریان بودن، قربانی مقاصد شوم دیگران می‌شود.

وی تأکید کرد: ترکیب این مواد با مشروبات الکلی اثرات مخرب تشدید شده‌ای دارد؛ ارائه کنندگان این گونه مواد جوانان ما را نشانه گرفتند چرا که ترکیبات این مواد‌ بسیار خطرناک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha