سلامت نیوز: یک دندانپزشک گفت: بروز ضایعات ناشی از مصرف دخانیات در محیط دهان نظیر تغییر رنگ دندان‌ها و لثه، ایجاد زخم‌های سفید یا قرمز رنگ و بوی بد دهان به راحتی توسط دندانپزشک قابل تشخیص است و مشاوره دندانپزشک می‌تواند زمینه شروع ترک سیگار را فراهم کند.

عبدالرضا معادی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مطالعات جهانی که نشان داده است که در همه گروه‌های پزشکی، دندانپزشکان نقش مؤثرتری در افزایش انگیزش ترک سیگار در بیماران مراجعه کننده دارند، اظهار داشت: این مطالعات در طی 20 سال انجام شده و نتیجه این مطالعات موجب شده است تا توجه برنامه ریزان و سیاستگذاران سلامت عمومی، به ویژه مبارزه با دخانیات به این موضوع معطوف شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مطب‌های دندانپزشکی زیادی در دنیا علاوه بر فعالیت و درمان دندانپزشکی به ترک سیگار نیز مشغول هستند.

این دندانپزشک در مورد دلایل عمده این موفقیت در مطب‌های دندانپزشکی گفت: بروز ضایعات ناشی از مصرف دخانیات در محیط دهان نظیر تغییر رنگ دندان‌ها و لثه، ایجاد زخم‌های سفید و یا قرمز رنگ و بوی بد دهان به راحتی توسط دندانپزشک قابل تشخیص است.

وی خاطرنشان کرد: مدت زمانی که بیمار روی یونیت دندانپزشکی برای درمان صرف می‌کند فرصتی مناسب برای انجام مشاوره و راهنمایی دندانپزشک در مورد اثرات سیگار بر سلامتی است.
 
وی گفت: همچنین تأثیرگذاری منفی مصرف دخانیات بر درمان‌های دندانپزشکی نظیر درمان ایمپلنت یا بیماری‌های لثه یا ترمیم‌های زیبایی و همرنگ موجب می‌شود که دندانپزشک بیمار را به سمت ترک سیگار راهنمایی کند.

معادی تأکید کرد: ایجاد رابطه عاطفی بیمار و پزشک در مطب‌های دندانپزشکی میزان پذیرش بیمار را نسبت به پیشنهادات علمی دندانپزشک بالا برده و در نتیجه احتمال ترک یا کاهش مصرف دخانیات را افزایش می‌دهد.
 
وی گفت: در مطالعه‌ای که در سال جاری بر روی حدود 800 دندانپزشک ایرانی توسط مؤسسه اطلاع رسانی دندانپزشکی صورت پذیرفته، مشخص شده بیش از 80 درصد دندانپزشکان با بیماران خود در مطب دندانپزشکی در مورد عوارض و صدمات سیگار صحبت می‌کنند.
 
وی خاطر نشان کرد: 50 درصد بیماران به ترک را در مطب این دندانپزشکان تمایل داشته‌اند و این امر در حالی است که حدود 60 درصد دندانپزشکان از مهارت مشاوره ترک سیگار و آشنایی با تکنیک‌های ترک آگاه نبوده‌اند؛ به همین جهت به نظر می‌رسد که ایجاد یک برنامه مشخص و پروتکل اثربخشی با محوریت دندانپزشکان و بهداشت‌کاران دهان و دندان می‌تواند در ترک سیگار حدود 12 میلیون نفر ایرانی مؤثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha