نشست خبری تشریح و تبیین برنامه حاکمیت بالینی در نظام سلامت با حضور دکتر امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت ، درمان ، آموزش پزشکی و همچنین دکتر حمید رواتی مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی برگزار شد.

رونمایی سامانه جامع اطلاعات بیمارستانی (آواب) در جشنواره حاکمیت کشوری بالینی
سلامت نیوز : در این نشست دکتر امامی در تشریح حاکمیت بالینی گفت :« مدل حاکمیت خدمات بالینی ، مدل نهادینه شده و اجرا شده در مجموعۀ خدمات سلامت بوده و عموما منطبق بر نیازهای نظام سلامت نوشته شده است .یکی از مسائلی که همیشه مد نظر بود و مورد بحث قرار می گرفت ، مدیریت نیروی انسانی بوده ما  همیشه این بحث رو داریم که اگر نیروی انسانی کارآمد ، رضایت مند با انگیزۀ بالا و با قدرت مدیریت مناسب و استفادۀ بهینه به همراه بهروری بالا از نیروی انسانی در نظام سلامت حاکم بشود رضایتمندی ما بالا میرود ، پاسخگویی ما بهتر می شود و می توانیم کیفیت ارائۀ خدمت بهتری داشته باشیم و بهبودی بهتری را برای مردم به ارمغان بیاوریم .»

دکتر امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت ، درمان ، آموزش پزشکی همچنین به برگزاری جشنواره حاکمیت کشوری بالینی در سیزدهم دی ماه اشاره کرد و گفت :« این جشنواره در سالن همایش‌های برج میلاد و با حضور بیش از یکهزار نفر از مسوولان بیمارستان‌ها، مسوولان حاکمیت خدمات بالینی، سازمان‌های بیمه‌گر، بخش خصوصی ، دانشگاهی و ... برگزار و از برترین‌های بیمارستانی و دانشگاهی تقدیر می‌شود.»

در این نشست دکتر امامی خبر از رونمایی سامانه جامع اطلاعات بیمارستانی (آواب) در جشنواره حاکمیت کشوری بالینی را داد و گفت :« سامانه جامع اطلاعات بیمارستانی (آواب) در ستاد معاونت درمان وزارت بهداشت مستقر است که شامل تمام بیمارستان های کشور اعم از خصوصی ، خیریه ، نیروهای مسلح و تامین اجتماعی و غیره می شود و تمام اطلاعات اعم از نیروی انسانی، تعداد تخت‌های بستری، تعداد تخت‌های اشغال ، تجهیزات بیمارستان و ... به روز از بیمارستان‌ها دریافت می‌شود.لازم به ذکر است که این سامانه دوره آزمایشی را طی کرده است.»

 معاون درمان وزیر بهداشت در ادامه تمرکز بر استفاده از اطلاعات را یکی از اصلی ترین برنامه های حاکمیت بالینی در بیمارستان‌ها عنوان کرد و گفت :« در این زمینه اقدامات گسترده‌ای در کشور صورت گرفته است. نقطه پایه این مبحث استقرار پرونده الکترونیک سلامت است. این موضوع به تدریج از برنامه پزشک خانواده به بیمارستان‌ها گسترش می‌یابد. هر چند سال‌هاست خدمات الکترونیک سلامت در بیمارستان‌ها در حال انجام است اما با این حال به سمت یکسان سازی و استفاده مناسب از اطلاعات، پیش خواهیم رفت.»

 وی همچنین در پاسخ به سوال سلامت نیوز درباره برنامه‌های وزارت بهداشت در زمینه تجهیز و نوسازی بیمارستان‌های دولتی گفت :« بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، حدود 80 درصد بیمارستان‌های فرسوده، غیرقابل مقاوم سازی هستند. ‌در زمینه نوسازی بیمارستان‌ها از دولت نهم تاکنون اقدامات زیادی صورت گرفته است. اما این موضوع در سطح تهران متفاوت است چرا که رشد جمعیت و رشد مراجعات در تهران نسبت به سایر مناطق کشور بیشتر بوده و نوسازی‌ها و بازسازی‌ها، پاسخگو نیست. به عنوان مثال اشغال متوسط تخت در بیمارستان‌های کشور حدود 70 درصد است اما در تهران بالای 70 تا 80 درصد است و بیمارستان‌های پایتخت با فشار زیادی فعالیت می‌کنند. اما در مجموع برنامه‌های زیادی برای بازسازی بیمارستان‌های تهران در نظر گرفته شده است.»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha