سلامت نیوز :برگشت مواد اسیدی، شرائطی است که در آن محتویات معده (مواد اسیدی) به درون مری باز می‌گردد. این واکنش می‌تواند باعث سوزش مری، سوزش معده و دیگر نشانه‌ها شود.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از  جام نیوز ، شیوع بیماری جهانی چاقی، تعداد افرادی که از رفلاکس یا برگشت مواد اسیدی رنج می‌برند را افزایش داده است که ادامه این شرایط ممکن است منجر به مرض سرطان مری شود.
برگشت مواد اسیدی، شرائطی است که در آن محتویات معده (مواد اسیدی) به درون مری باز می‌گردد. این واکنش می‌تواند باعث سوزش مری، سوزش معده و دیگر نشانه‌ها شود.
اگر این برگشت مواد اسیدی، بیش از دو مرتبه در هفته برای فردی رخ بدهد، این نشان می‌دهد که وی بیماری رفلاکس دارد که به عنوان بیماری رفلاکس معده-مری (Gastroesophageal reflux disease) نیز شناخته شده است.
پایداری لاعلاج رفلاکس می‌تواند سلول‌ها را در لایه‌های زیرین مری تغییر دهد که باعث سرطانی شدن آنها در طولانی مدت شود.
 

 
محققان نروژی دریافتند که تعداد افرادی که حداقل یک بار در طول هفته رفلاکس اسیدی را تجربه می‌کنند، حدود 50 درصد در 10 سال گذشته افزایش داشته است.
این تحقیق که شامل 30.000 هزار نفر می‌شد، نشان داد که شیوع بیماری رفلاکس مری-معده از 11.6 درصد در سال 1995 به 17.1 درصد در سال‌های 9-2006 افزایش یافته است.
زنان زیر 40 سال احتمال کمتری دارد که رفلاکس اسیدی داشته باشند، اما وقتی مسن‌تر می‌شوند، احتمال رشد علائم بیماری در آنها بیشتر است. زنان بین سنین 60 تا 69 احتمال بیشتری دارد که از نشانه‌های شدید این بیماری رنج ببرند.
این الگوی مشاهده شده در زنان ممکن است که به علت استفاده از درمان جایگزین هورمون باشد.
سیگار کشیدن، چاقی مفرط و نوشیدن الکل، در میان مهم‌ترین عوامل منجر به رفلاکس اسیدی می‌باشند.
محققین این تحقیق معتقدند که افزایش نرخ چاقی نیز ممکن است یک دلیل ممکن در پس افزایش رفلاکس اسیدی باشد.
افزایش این بیماری می‌تواند یک هشدار باشد، چرا که به احتمال زیادی در افزایش بیماری سرطان غدد مترشحه مخاط و مجاری لنفاوی در بین جامعه غربی، کمک می‌کند.
محققین ضمن درخواست توجه و درمان بیشتر، توصیه می‌کنند که کاهش وزن نقش مهمی در کاهش این بیماری ایفاء می‌کند.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha