سه‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۶
کد خبر: 39066
سلامت نیوز : در ایران باستان به سلامت بدن و فعالیت های ورزشی توجه بسیار می شد. در مذهب زرتشت که مربوط به 600 سال پیش از میلاد مسیح است، برای توفیق در فعالیت های گوناگون اقتصادی و اجتماعی ، مردم را از تنبلی و تن آسایی بر حذر داشته بودند...

ایرانیان باستان، هدفشان از آموزش نیرومندی و بهداشت ، افزون بر تأمین سلامت جسم و روح ، مهیا کردن سپاهیان ورزیده و آزموده برای حراست و دفاع از مرز و بوم میهن بوده است...

ابوبکر ربیع بن احمد اخوینی بخاری،مؤلف کتاب مهم و معروف هدایه المتعلمین ( در طب) که به تقریب در اواسط قرن چهارم هجری می زیسته و از پرورش یافتگان محمد بن زکریای رازی بوده است، فصلی در ورزش زیر عنوان « فی الریاضه » دارد و ورزش یا ریاضت را تعریف کرده است. جا دارد از فدراسیون های ورزشی و کوهنوردی سپاس شایان به عمل آید.

در دوران بعد از اسلام ، گروه عیاران به امور ورزشی و قهرمانی علاقه و دلبستگی بیشتری داشتند. معمولاً بهترین افراد این گروه از نیروی بدنی و بازوان توانای خویش به سود محرومان و ستم دیدگان استفاده  می کردند .

« ورزش و فعالیت های بدنی نقش مهمی در سلامتی و کیفیت زندگی افراد به عهده داشته و به طور مسلم در پیشگیری از بسیاری از بیماریها یک عامل مهم و حیاتی محسوب می شود. متخصصان و پزشکان با توجهبه پژوهشهای انجام شده، چاقی، استعمال دخانیات، تغذیۀ نامناسب و عدم فعالیت های جسمانی را از علل بروز بیماریها و ناراحتیهای جوامع بشری می دانند و معتقد هستند که ورزش و فعالیت های بدنی مناسب یک شیوۀ مطلوب در پیشگیری و درمان می تواند مطرح شده و حتی از این طریق به مقدار قابل توجهی از هزینه های دارو و درمان تحمیل شده بر دوش خانواده و دولتها را کاهش داد .» 

 ورزشهای گوناگون ، افزون بر اینکه عوامل بسیار مؤثری برای پیشگیری از بروز بیماریهای فروان هستند، قادرند در درمان بسیاری از بیماریهای انسان مؤثر واقع شده و در خدمت علم پزشکی قرار گیرند. هدف علم پزشکی در مورد ورزش نیز ترویج و توسعۀ آمادگی جسمانی و تندرستی میان مردم و تشویق آنها به انتخاب شیوه ای از زندگی است که برای آنها تندرستی و شادابی را در طول زندگی از تولد تا سالمندی به ارمغان می آورد. بدین منظور توصیه می شود همواره به اثرات درمانی ورزش در ارگانهای مختلف بدن و بیماریهای مربوطه توجه شود.

1.فشار خون بالا:
با انجام ورزشهای معمولی ( نرمش ،پیاده روی، کوهپیمایی و... ) همراه با رژیم غذایی مناسب و استراحت کافی در طی یک سال، می توان فشار خون ماگزیمم را از 17 به حدود 14 رسانید. ورزشکاران  معمولاً دچار عوارض فشار خون نمی شوند. ورزش حتی در سنین 80 ـ 60 سالگی می تواند در متعادل نگهداشتن فشار خون سهیم باشد. زیرا در اثر ورزش ، عروقی که در سطح بدن جریان دارند انبساط یافته و در نتیجه جریان خون افزایش می یابد و فشار خون سقوط می کند. بنابراین، پیاده روی و کوهنوردی به خوبی قادرند فشار خونهای متعادل را درمان کنند. هرگاه به این نکته توجه داشته باشیم که از هر چهار نفر یک نفر از عوارض ناشی از فشار خون بالا رنج می برد، و ای عارضه عامل بروز بیماریهای : سکته ، نارساییهای کلیوی، نارساییها و حملات قلبی است و سالانه بیش از 900 هزار نفر در سراسر دنیا به علت ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند، اهمیت ورزش آشکارتر خواهد شد.

2. ازدیاد چربی خون :
ورزشهای منظم و مستمر به ویژه پیاده روی در بیمارانی که دارای چربی خون بالایی هستند قادرند کلسترول یا چربی مضر خون ( LDL کلسترول ) را کاهش دهند، موجب افزایش چربی مفید خون          ( HDL) بشوند و از اثرات ناشی از ازدیاد چربی در بروز بیماریهای عروقی و سنگهای صفراوی جلوگیری می شود. اگر پیاده روی با سرعتی بیشتر از ریتم پیاده روی معمولی ، با کفش و لباس راحت ، فضای هموار و هوای پاکیزه باشد، نتیجه مطلوبتر خواهد بود.

3. بیماران با دردهای قلبی و سکتۀ قلبی:
انجام ورزشهای ملایم طبق آمارهای جهانی نه تنها قادر است انواع دردهای قلبی پایدار و غیر پایدار را تسکین و کاهش دهد بلکه قادر است سبب جل شدن لخته های داخل خون شریانی قلب شده و از بروز سکته های بعدی ممانعت به عمل آورد. همچنین ورزشهای سبک مانع از رسوب پلاکهای جربی در داخل عروق کرونر قلب و یا عروق سایر نقاط بدن شده و در پیشگیری بیماریهای قلبی و عروقی آینده و نیز نزد افرادی که یکبار به انفارکتوس مبتلا شده اند دخیل هستند. ورزشهای سبک مانند پیاده روی      می تواند ضربان قلب ورزش کننده را کاهش دهد. مفهوم آن این است که چون یکی از مشخصه های مصرف انرژی توسط قلب بستگی به تعداد ضربان قلب دارد، پس با انقباض کمتر در دقیقه، قلب کمتر کار می کند و به این ترتیب کار قلب هنگام ورزش زیاد و در طی استراحت کاهش می یابد که برای قلب سودمند است. 

4.بیماری دیابت ( مرض قند)
امروزه ثابت شده که ورزشهای مناسب در نزد افرادی که به دیابت مبتلا هستند و حتی انسولین نیز تزریق می کنند بسیار مفید بوده و مقاومت بدن را در برابر عوارض حاصله از این بیماری بیشتر می کند. پیاده روی که یکی از ورزشهای رایج بزرگسالان است ، از ابتلای این افراد به دیابت پیشگیری می کند.

5. بیماریهای ریوی :
با انجام 3 بار در هفته ورزش متعادل و هر بار نیم ساعت که در تمام موارد ذکر شدۀ بالا صادق است، می توان بر میزان مقاومت عضلات و اعضای داخلی بدن افزود و ظرفیت انتشاری اکسیژن را در ریه ها افزایش داده و به دنبال آن از تنگی نفس و فیبروز بافتها جلوگیری کرد.

افراد سیگاری که سالیان درازی نیکوتین، این مادۀ سمی را وارد ریه ها کرده اند و اینک پس از حدود 20 ـ 15 سال منتظر بروز بیماریهایی چون آسم و آمفیزم و برونشیت مزمن و حتی سرطان هستند نیز بدانند که ورزش ، در صورت تداوم و تکرار قادر است بر توان و تحمل عضلاتی ریه ها بیفزاید و تهویۀ ریوی را آسانتر کند.


6. اثرات ورزش در شادابی روح و روان:
هنگام انجام حرکات ورزشی، افزون بر رسیدن به شرایط خوب فیزیکی ، تسلط، قدرت ، استقامت ، و... ترشح میانجیهای عصبی شبه مورفینی ، مانند آنکفالینها و آندروفینها و سروتونین در خون افزایش یافته و با اثرات ضد درد خود قادرند در فرد ورزشکار نشاط و نیرو ایجاد کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha