سه‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۰ - ۲۱:۵۵
کد خبر: 39074
سلامت نیوز : پروستات غدۀ مخروطی شکل کوچکی است که زیر مثانۀ مرد، در محل دفع ادرار، قرار دارد و مجرای منی از آن می گذرد. سرطان پروستات در مردان و در سنین بالاتر از 50 سالگی بسیار شایع است و پس از سرطان ریه ،( که مردان سیگاری به آن مبتلا می شوند) سرطان پروستات به عنوان دومین سرطان مرگ زا در مردان دنیا شناخته شده است . بنابراین برای پیشگیری و در امان ماندن از این نوع سرطان، آگاهی یافتن از عللی که آن را پدید می آوردند ضروری است.

علل بروز سرطان پروستات عبارتند از :
1. در افراد یک خانوادۀ مستعد ( عامل ژنتیک ) احتمال وقوع این سرطان بیشتر است و در سیاهپوستان دو برابر بیشتر از سفید پوستان شیوع دارد.
2.وقتی سن از پنجاه سالگی می گذرد، چون میزان استروژن در مردان بیشتر شده و از میزان تستوسترون کاسته می شود، شیوع سرطان نیز بیشتر می شود.
3. غذاهای چرب حیوانی دارای نیتروزامین هستند، احتمال بروز این نوع سرطان در مصرف کنندگانشان بیشتر است.
4. احتمال بروز سرطان پروستات در افرادی که دارای شغلهایی چون باطری سازی، لاستیک سازی ، تولید کود شیمیایی، نساجی و نزدیکی با آلودگی هوا باشند به دلیل وجود کادمیوم و ترکیبات سرطان زا، بیشتر است.
5. ویروسها .
6. دود سیگار و سایر فرآورده های دخانی.
6. علل ناشناخته.

علائم
سوزش ادرار، تکرر ادرار ، احتباس کامل ادرار، کمر درد، درد لگن ، خونریزی ادراری و گاهی نیز فاقد علامت هستند.

در معاینه از طریق رکتوم، ندولی سخت و سنگی و غیر قرینه با انگشت توسط پزشک لمس می شود. هر گاه افراد بالاتر از 50 سال، و با یکی از علائم ذکر شده  به پزشک مراجعه کرد، پزشک باید به سرطان پروستات مشکوک شود و برای اطمینان آزمایشات بیشتری را انجام دهد. البته « سرطان پروستات » با       « بزرگی خوش خیم پروستات » متفاوت است و 40 درصد مردان 50 ساله دارای غدۀ پروستات بزرگ هستند که اینها نیز در ادرار کردن دچار اشکال می شوند.

دردهای لگن و مهره ها و استخوانها و همچنین کم خونی در بیمار وجود دارد اما در سرطان بیضه، دردهای پشت و ناحیۀ کمر بیشتر رخ می دهد.

پیشگیری
برای پیشگیری از سرطان پروستات باید از مصرف دخانیات و گوشتهای پر چرب حیوانی پرهیز کرد و اگر در افراد یک خانواده و فامیل درجه یک در گذشته و حال این نوع سرطان وجود داشته است باید مراقبت بیشتر به عمل آید. افرادی که در کارخانه های لاستیک سازی، چرم سازی، کود شیمیایی و بافندگی کار می کنند و یا دوده های کوره ها را پاک می کنند و همچنین کارکنان پمپ بنزین و باتری سازی و ساکنان شهرهای بزرگ و صنعتی و محیط های بسیارآلوده، باید اقدامات آزمایشگاهی و معاینه توسط پزشک را یک اصل ضروری به حساب آورند.

درمان
پس ازانجام معاینات بالینی و اقدامات کلینیکی در صورت حتمی شدن سرطان پروستات بر حسب     درجه بندی تومور و تشخیص پزشک متخصص، برخی از اقدامات زیر صورت می گیرد:
جراحی غدۀ پروستات و بافتهای مشکوک، پرتو درمانی ( اشعه )، درمان آندوکرینی ( جراحی همراه با تجویز استروژن و هورمونهای مشابه )، شیمی درمانی ترکیبی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha