سه‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۰ - ۲۱:۵۶
کد خبر: 39076

سلامت نیوز : همۀ عمل های جراحی قلب و عروق به دو گروه تقسیم بندی می شود:

الف) جراحی قلب بسته

 ب) جراحی قلب باز.

الف ) جراجی قلب بسته
این نوع جراحی که بدون استفاده از ماشین قلب و ریۀ مصنوعی (Cardiopulmonary bypass) و با چشم بسته و بدون دید جراح و در روی قلب در حال ضربان صورت می گیرد ( توسط کاتتربالونی و یا انگشت)، در درمان بیماریهای زیر انجام می گیرد:
1ـ ترمیم تنگی دریچۀ میترال قلب.
2ـ ناهنجاریهای مادرزادی قلب به ویژه در کودکان ( شانتهای قلبی).
3ـ PDA ( پی ، دی، ا ) .
4ـ انواع پیس میکر داخلی و خارجی قلب ( ضربان ساز).
5ـ کوآرکتاسیون آئورت در ناهنجاریهای حلقۀ عروقی.

در سال 1922 نخستین عمل جراحی میترال بسته توسط دو جراح آمریکایی به نام های « کاتلرولوین » انجام گرفت. دکتر بالی و دکتر هارکن نیز از سایر پیشگامان جراحی قلب بسته هستند.

ب ) جراحی قلب باز
در این نوع جراحی که با کمک ماشین قلب و ریه مصنوعی صورت می گیرد در حقیقت قلب و ریۀ بیمار به طور موقتی از کار می افتند و قفسۀ سینه ( جناغ ) از وسط شکافته شده و پیوند قلب و یا بای پاس کرونر قلب در روی آن صورت می گیرد. در این روش خون سیاه رگی و یا تیرۀ بیمار توسط لوله ای وارد ماشین قلب و ریۀ مصنوعی شده و در داخل ماشین توسط دستگاهی به نام اکسیژناتور با اکسیژن مخلوط و سپس توسط لوله ای دیگر به شریان آئورت باز می شود، سپس این خون اکسیژن دار و روشن  (سرخ رگی ) و تصفیه شده به تمام اعضای بدن فرستاده می شود.

 پس از اتمام عمل جراحی قلب، به تدریج قلب و ریۀ بیمار به وظیفۀ اولیۀ خود باز گردانده می شوند یعنی بیمار از پمپ خارج می شود. کشف ماشین قلب و ریۀ مصنوعی از تحولات بزرگ و شگفت آور جراحی قلب و عروق است و سبب شده تا میلیونها بیمار قلبی در سراسر جهان از مرگ حتمی نجات یابند. این ماشین در سال 1951 میلادی توسط دکتر گیبون کشف شد و نخستین عمل جراحی باز توسط دکیبون در این سال رخ داد. اعمال جراحی قلب باز در بیماریهای اکتسابی ( بیماریهای عروق کرونر قلب و روماتیسم قلبی و... ) و بیماریهای مادرزادی قلب صورت می گیرد.

در ایران نیز تکنولوژی و امکانات انواع جراحیهای قلب و عروق به صورت جراحی قلب باز و بسته و با بهره گیری از آخرین دست آوردهای علم پزشکی دنیا صورت می گیرد و نیاز به اعزام هیچ نوع بیماری قلبی به خارج از کشور نیست چرا که متخصصان ایرانی که سالها در محافل علمی جهان پزشکی دانش آموخته اند آن را برای دانشجویان هم میهن خود به ارمغان آورده و اینک خود از اساتید شایستۀ این رشته در ایران هستند.

خوشبختانه با توجه به تدابیر ارزشمند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که تقریباً در اکثریت مراکز استانهای کشور، بخش جراحی قلب و عروق به صورت فعالانه دایر است، در تهران نیز در بیمارستانهای دکتر شریعتی، قلب شهید رجایی ، کسری ، دی ، ساسان، بقیه الله ، خاتم الانبیاء و... انواع جراحیهای قلب و عروق هم در بخش دولتی و هم خصوصی صورت می گیرد.  

 جا دارد از جناب آقای « دکتر محمد حسین ماندگار» که یکی از پیشگامان مسلم جراحی و پیوند قلب در ایران هستند و مؤلف نیز افتخار چاپ دو کتاب در زمینۀ قلب و عروق با ایشان را داشته است قدردانی و سپس شایان به عمل آید.

دکتر ماندگار نخستین جراح پیوند قلب و قلب مصنوعی در ایران
دکتر محمد حسین ماندگار در سال 1333 در تهران متولد شد. وی پس از به پایان رساندن تحصیلات مقدماتی و تخصصی ، برای گذراندن دورۀ فوق تخصصی جراحی قلب و عروق راهی انگلستان شد و در بیمارستان گایز لندن این دوره را با موفقیت به اتمام رساند و سپس برای خدمت به میهن و درمان هم میهنان به ایران باز گشت.

 دکتر ماندگار روز 18 تیرماه 1372 نخستین پیوند قلب را در ایران با موفقیت چشمگیری انجام داد و از آن زمان تاکنون حدود 60 پیوند قلب و هزاران جراحی قلب باز و بسته را با مهارتی خاص انجام داده و جان هزاران بیمار را از مرگ حتمی رهانیده است.

 دکتر ماندگار در زمینۀ تخصصی خویش در جهان پیشتاز است، چنانکه عنوان جراح « پنجه طلایی » را در ربوده و نام ایران را همراه با نام خویش بلند آوازه ساخته است. اولین پیوند قلب مصنوعی در ایران نیز توسط این جراح ممتاز در تاریخ 12/4/84 انجام گرفت.

دکتر محمد حسین ماندگار افزون بر تدریس در دانشگاه « علوم پزشکی» تهران به عنوان دانشیار ، و انجام عمل جراحی در بیمارستانهای « دی» ، « کسری» و « دکتر شریعتی » ، به ارائه مقالات تخصصی در کنگره داخلی و بین المللی پرداخته و تألیفاتی نیز در زمینۀ قلب و عروق دارد و جالب است بدانیم که وی همراه همسر وفادارش هرگز از کوهنوردی غافل نبوده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha