سه‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۰ - ۲۳:۱۱
کد خبر: 39080
سلامت نیوز : رودۀ بزرگ مرکب از رودۀ کور، کولون و راست روده است که در دنبالۀ رودۀ باریک قرار دارد و قطر آن نزدیک 7 سانتیمتر و طول آن یک ونیم متر است. سرطان روده بزرگ ( کولون) دومین سرطان شایع مرگ زا در مردان ( پس از سرطان ریه ) در دنیا است. در زنان نیز پس از سرطان ریه و پستان ، سومین سرطان شایع است. شیوع این سرطان در مردان و زنان یکسان است و بیشتر در سنین 50 تا 80 سالگی رخ می دهد.

علل
مصرف غذاهای چرب حیوانی مانند گوشت به مقدار زیاد و مکرر در طول زندگی می تواند از علل مهم بروز سرطان روده بزرگ باشد. غذاهای حاوی سبزیجات و میوه ها می تواند از بروز سرطان کولون پیشگیری کند. در کشورهایی که از غذاهای فیبری و سلولزی کمتری استفاده می شود استعداد بروز این سرطان بیشتر است از علل دیگر بروز سرطان کولون می توان به اختلالات مادرزادی روده و عفونتهای روده ای و ارث و علل ناشناختۀ دیگر اشاره کرد.

تظاهرات بالینی
تغییر در اجابت مزاج، مدفوع خونی و سیاه ، اسهال ،یبوست ، درد شکم ، نفخ شکم ، کاهش وزن ، بی اشتهایی ، کم خونی .

تشخیص
رادیولوژی با مادۀ حاجب از رودۀ بزرگ، کولونوسکوپی ( آندوسکوپی )، نمونه برداری از توده های مشکوک روده بزرگ و بررسیهای آزمایشگاهی و میکروسکوپی همگی می توانند به تشخیص کمک کنند.

درمان
با جراحی ، رادیو تراپی ( اشعه ) و شیمی درمانی می توان به درمان این سرطان کمک کرد.

پیشگیری
بهترین راه پیشگیری از بروز سرطان رودۀ بزرگ مصرف بیشتر غذاهای بدون گوشت ، سبزی و میوه جات و سایر غذاهای گیاهی است. باید مصرف غذاهای گوشتی و کنسروجات را به حداقل رسانید و درصورت داشتن عفونتهای روده ای و ناهنجاریهای مادرزادی روده ای به درمان آن اقدام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha