سلامت نیوز : « زنان نیمی از افراد جامعه را تشکیل داده و با توجه به افزایش مسئولیت های آنها در جامعه امروز و زندگی ماشینی عصر حاضر به نظر می رسد که عدم تحرک و فعالیت های بدنی بیش از هر زمان دیگری سلامتی آنها را تهدید می کند.
بدون تردید قدرت عضلانی مناسب در انجام فعالیت های ورزشی و بسیاری از امور زندگی و مشاغل مختلف یک عامل مهم به شمار می رود.  » 

بانوان به دلیل آناتومی خاصی که از نظر استخوانها و عضلات دارند نسبت به مردان، نیاز بیشتری به برخی ورزشها از جمله کوهپیمایی و پیاده روی دارند، چرا که اولاً مقدار آب و چربی در بدن بانوان به طور طبیعی ، 15 درصد بیشتر از آقایان است؛ و ثانیاً به دلیل مسائل باردار شدن و زایمان ، مقداری از کلسیم بدنشان به جنین منتقل شده و مستعدتر به بروز درگیریهای استخوانی و آرتروز در میانسالی هستند.

در کنار نقش مهمی که فعالیت و ورزش بر سلامت جسم و روان افراد عادی داراست، از تأثیر مفید فعالیت و ورزش بر جسم و روان افراد با شرایط خاص بسیار زیاد یاد شده است.

« در بین افراد با شرایط خاص، یقیناً می توان به زنان باردار اشاره کرد. طبیعی است برای این عده که تغییرات ساختاری و عملکردی مهمی را برای یک مدت نسبتاً طولانی متحمل می شوند، توجه خاص لازم است. امروزه بر خلاف گذشته به دلیل آگاهی بیشتر متخصصان پزشکی از تأثیر مثبت فعالیت و ورزش بر سیستمهای بدن، فعالیت و ورزش در کنار تغذیه مطلوب، استراحت کافی، داروهای تقویتی و مکملها، برای زنان باردار شدیداً توصیه می شود. ناگفته نماند که فعالیت برای این عده باید تحت نظارت پزشک متخصص و براساس دستورالعمل صحیح، متناسب با وضعیت فرد انجام شود. مقدار ، شدت و نوع فعالیت ، سه عامل مهم به شمار می آید که در تجویز فعالیت برای این عده توجه بیشتر و دقیقتری را طلب می کند .»

شواهد نشان می دهد پوکی استخوان نیز در سنین پیش از یائسگی شروع می شود. برای پیشگیری از پوکی استخوان و دردهای عضلانی در سالهای آینده، ضرورت دارد از سنین جوانی با ورزشهایی که سیستم اسکلتی آنها را مستحکمتر می کند و مقاومت بدنشان را نسبت به بروز برخی از بیماریها بیشتر        می کند همگام شوند.

کوهنوردی یکی از مفیدترین ورزشهایی است که سیستم عصبی، اسکلتی بدن دختر خانمها و خانمها را تقویت می کند زیرا در جریان کوهپیمایی بر میزان برون ده قلبی افزوده خواهد شد و مقدار خون در عضلات به 20 برابر افزایش می یابد. همین موضوع سبب می شود در آغاز چربیهای زیر جلدی و سطح روده ها ذوب شده و از طریق تولید حرارت و تعریق از بدن خارج شوند و سپس ذرات چربی که در درون عروق رسوب می کند به حرکت در آیند و احتمال بروز بیماریهایی چون ازدیاد چربی خون و فشار خون و یا بیماری نقرس به حداقل ممکن می رسد. بنابراین آشکارا در می یابیم که در اثر استمرار در ورزش کوهنوردی ، تمام چربی های اضافی رسوب شده در بدن تجزیه شده و از بین می روند که این امر موجب شادابی، تحرک و تندرستی فرد کوهنورد خواهد شد.

برای آگاهی از ثمرات مفید کوهنوردی باید این ورزش را به طور مستمر انجام داد و اگر در برخی از هفته ها به دلیلی انجام آن میسر نشد باید از طریق پیاده روی در پارکها و مسیرهایی که هوای آن آلوده نیست، و یا با نرمشهای روزانه، صبح و عصر، به تقویت عضلانی خویش پرداخت.

مناسب ترین برنامۀ کوهنوردی آن است که فرد در ایام تعطیل هفتگی به تپه ها و کوههای کم ارتفاع کوهپیمایی کند و ماهانه یکبار به ارتفاعات بالای 3000 متر صعود کند، زیرا در جریان کوهنوردی از انتهای اعصاب سمپاتیک مقادیر زیادی هورمونهای آدرنالین ترشح می شود که در تنظیم گردش خون در عروق و پمپاژ قلبی بسزا دارندو از طرفی دیگر هورمونهای تسکینی زیادی نیز از سلولهای قاعدۀ مغز ترشح می شود که آنکفالین و آندروفین و سروتونین نام دارد و این هورمونها در تمان ایام روز دارای چهره ای شاداب و خندان و اراده ای استوار و آرامشی فراتر از دیگران باشند.

در آمارهای پزشکی حاصل از تحقیقات دانشمندان، کاملاً ثابت شده است بانوانی که به ورزش        علاقه مند بوده اند و در طول زندگی تمرینات مداوم ورزشی را به صورتهای مختلفی انجام داده اند دارای طول عمری به اندازۀ 30 درصد بیشتر از زنانی بوده اند که تحرک کمتر داشته اند و در نتیجه اندامشان چاق و ناموزون است.

 همچنین براساس همین تحقیقات بروز بیماریهای روحی و روانی، آترواسکلروز عروق کرونر، قلب ، دیابت ، فشار خون و آرتروز اندامهای بدن و بیماریهای گوارشی ، در زنان ورزشکار نادر و یا اصلاً مشاهده نمی شود، در حالی که خانمهایی که به حرکت های نرمشی و ورزشی نمی پردازند و به زندگی ماشینی و کم تحرک امروزی عادت کرده اند و یا آلوده به سیگار و سایر مواد افیونی یا الکلی هستند، به بیماریهای ذکر شده بسیار فراوانتر از زنان ورزشکار و پر تحرک مبتلا می شوند، زیرا در این گروه از بانوان مکانیسم تعادلی بین هیدراتهای کربن و کلسترول و پروتئینها و ویتامین ها مختل شده و حرکات دودی روده نیز به کندی صورت گرفته و آنها را به سوی مبتلا شدن به بیماریهای قلبی، عروقی و گوارشی سوق می دهد.

به عنوان یک نتیجۀ صحیح از مطالب ذکر شده باید تأکید کرد در هر سنی می توان با برنامه ریزی منظم و به عنوان پیشگیری از انواع بیماریهای ناشی از زندگی ماشینی امروزی به ورزش روی آورد و با انجام نرمشهای ملایم روزانه و پیاده روی و کوهنوردی، دارای جسمی سالم و روح و روانی شاد و خرم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha